Munkahelyi konfliktusok: 7 jó tanács, hogy elkerüld a robbanást

szerző: Jobline
2014 június 02. Szóljon hozzá

Ahol emberek dolgoznak, ott nézeteltérések is előfordulnak, ezért előbb-utóbb mindenki belefut valamilyen konfliktusba a munkahelyén. Aki jól tudja ezeket a problémákat kezelni, más akadályokat is sikeresebben vehet, és könnyebben eléri szakmai céljait. Néhány szempont a konfliktusmenedzseléshez.

Ötfajta konfliktuskezelési stílus létezik a Floridai Egyetem munkatársai szerint. Nyílt konfrontáció, kompromisszum, együttműködés, alkalmazkodás, elkerülés. Egyik sem jobb vagy hatékonyabb a másiknál, helyzete és embere válogatja, mikor melyik eredményes. A tapasztalatok szerint a vezetők egy-két konfliktuskezelési stílust preferálnak, mert pozíciójuknak köszönhetően megtehetik, a beosztottak azonban kénytelenek az alkalmazott stratégiák szélesesebb skáláján mozogni.
A hatékony konfliktuskezelés legalább annyira előre lendítheti valakinek a karrierjét, mint a szakmai tehetség és a tapasztalat, ezért érdemes észben tartani néhány hasznos jó tanácsot.

1. Számolj tízig – esetleg százig
Ha valaki könnyen kijön a béketűrésből egy vita során, az nagyon sokba kerülhet. Az a benyomás alakulhat ki rólad, hogy nem tudod kontrollálni az érzelmeidet, ezért elveszítheted a kollégák megbecsülését, legrosszabb esetben pedig még az állásodat is. Amikor parázs vitába keveredsz, próbálj gondolatban egy lépést hátrálni, azaz szakadj el az adott helyzettől. Tedd fel magadnak a kérdést: mi a nézeteltérés valódi oka, és mi lehet a megoldás? A higgadt, objektív elemzés segít a konfliktus megoldásában, rólad pedig olyan kép alakul ki, hogy bölcsen és nyugodtan kezeled a vitás helyzeteket, ahelyett, hogy dühödt ellentámadásba mennél át.

Forrás: Jobline


2. Hagyj mindenkit szóhoz jutni
Vannak emberek, akik számára a vita azt jelenti, hogy folyamatosan ők beszélnek, valóságos verbális pergőtüzet zúdítva ellenfelükre. Nem szabad belefojtani a szót a vitapartneredbe, mert ezzel csírájában elfojtod a lehetőségét is annak, hogy megoldás szülessen a problémára. Hadd mondja el a másik is a véleményét, amit megismerve elkezdhetnek közeledni egymáshoz az álláspontok.

3. Ne személyeskedj
Nagyszerű, ha közvetlen és személyes stílusban tudsz kommunikálni a munkatársaiddal, de konfliktus esetén megvan az esély arra, hogy emiatt ingoványos területre tévedsz. Amikor egy kollégád lecsúszik egy határidőről, ne támadj neki így: „Persze, megint késel, mert képtelen vagy fejben tartani, mikor van a leadás!”. Ezzel a személyes kvalitásait kérdőjelezed meg, amiért biztosan rögtön meg fog utálni, ráadásul saját magadról is szegénységi bizonyítványt állítasz ki. Ha a kolléga hibázott, maradj szigorúan szakmai. Például: „Sajnos ezzel nehéz helyzetbe hoztad az egész csapatot, kérlek, legközelebb jobban ügyelj a határidőkre.”

4. Ne vedd a lelkedre
Gyakran előfordulhat, hogy valaki nem ért egyet veled, ez azonban valószínűleg nem a személyed vagy a saját kis világod elleni alattomos támadás akar lenni, hanem egyszerű véleménykülönbségről van szó. Mindig gondolj arra, hogy amikor vita alakul ki, abból sokkal többet profitálhatsz, mint amennyi károd származhat belőle. Aki kritizálja az álláspontodat, az más perspektívából látja a helyzetet, jó esetben méltányolható érvekkel támasztja alá a véleményét, ezért gazdagíthatja a problémáról alkotott tudásodat. Tehát ne sértődj meg, hanem vedd jótéteménynek, hogy az illető vitába szállt veled.
Ha viszont úgy látod, hogy a másik tényleg csak szemétkedni akar, azonnal rekeszd be a vitát.

5. Ismételd meg, amit a másik mond
Kialakult a konfliktus, miután a vitapartnered előállt azzal, amit gondol. Ismételd utána a tételmondatokat, amik a legfőbb érveit tartalmazzák. Ezáltal te is jobban megérted, mi a véleménye, ugyanakkor jelzed számára, hogy odafigyelsz rá, és komolyan veszed az álláspontját. Így még akkor is könnyebben sikerülhet megegyzésre jutni, ha eredetileg kibékíthetetlennek tűnt az ellentét.

6. Légy kompromisszumkész
A dolgok soha nem feketék-fehérek, mindig létezik köztes megoldás. Ha a vita során folyamatosan olyan jeleket adsz, hogy számodra csak a teljes győzelem elfogadható, ezzel megalázod a másik felet, és kizársz egy reális opciód: mi van, ha tényleg nincs mindenben igazad? Mindig tartsd szem előtt, hogy az a legjobb megoldás, ha
win-win végeredményre törekedtek, vagyis az a cél, hogy mindkét fél nyerjen az ügyön.     

7. Keress közvetítőt

A mediátor bevonása akkor indokolt, ha megrekedt a vita, és olyan állóháború alakult ki, amelynek hosszú távon csak vesztesei lehetnek. A közvetítő informális vagy formális módon is beavatkozhat. Ha van olyan bizalmas munkatárs, akinek a véleményére mindkét fél sokat ad, és valóban objektíven tud véleményt mondani a különböző álláspontokról, érdemes őt felkérni.
A formális út kicsit veszélyesebb, mert személyügyi következményei lehetnek. Egy főnök vagy egy tapasztalt HR-es bevonásával akár percek alatt pont kerülhet egy vita végére, mivel gyorsan megláthatja a probléma gyökerét és tálcán kínálhatja a megoldást. Az ilyen professzionális mediátori találkozónál azonban olyan személyes gyengeségeid is felszínre kerülhetnek, amelyeket addig sikerrel titkoltál, ezért fokozott óvatosság javasolt. Maradj szigorúan szakmai talajon, semmiképpen ne légy ellenséges a vitapartnereddel szemben, és általában tartózkodj a dolgok érzelmi megközelítésétől.

Jobline Női Karriernap – először Magyarországon!

2014. 06.14., Bálna Rendezvényközpont

További információk és regisztráció: http://www.noikarriernap.hu/hu/

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a
Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen
Hozzászólások (0)