Megvalósul az álláskeresők álma: retusálható a múlt a közösségi médiában
Előfordulhat, hogy valaki azért esik el az áhított állástól, mert a potenciális munkáltató ellenőrzi jelenlétét a közösségi médiában, és kompromittáló fotókra bukkan. Ám annak, aki meggondolatlanul olyan képeket töltött fel a Facebookra vagy a Twitterre, amelyeken mondjuk tequilával a kézben mosolyog a lencsébe, ezután nem lesz miért aggódnia. Létrejött egy szolgáltatás, amely évekre visszamenőleg átfésüli a fotókat, és riaszt, ha problémás felvételre bukkan.
Az álláskeresők reménysége egy nemrég létrehozott cég, a Social Sweepster (kb. Közösségi Takarítógép). Az alapító tulajdonos, Tom McGrath tavaly diplomázott, és a The New York Times Bits blogja szerint az általa kifejlesztett szolgáltatás egyedülálló dolgot tud: átfésüli a közösségi oldalakra feltöltött képeket úgynevezett computer vision technológiával, kellemetlen részletek után kutatva.
Eddig két vállalkozás kínált hasonló szolgáltatást, de csak a szövegeket illetően. A SimpleWash a Facebookon és a Twitteren posztolt szövegeket ellenőrzi. A felhasználó kiválaszthat kifejezéseket az előkészített „nemkívánatos tartalom” listából, de a keresés során használhat saját kulcsszavakat is, hogy a takarítás után „új, tiszta lappal” indulhasson, ahogy a szolgáltató fogalmaz.
A másik ilyen cég, a Socially Clean segít elemezni a Facebook-profilt, de azokat a szövegeket is ellenőrzi, amelyeket a felhasználó mások oldalain posztolt. A keresés addig folytatódik, amíg az adott profil 100 százalékosan tiszta nem lesz.
Ám ez a két szolgáltatás nem tud kompromittáló képeket szűrni. Pedig a gimnáziumi és egyetemi évek alatt rengetegen töltenek fel magukról képeket a Facebookra és a Twitterre, illetve mások tagelik őket a saját fotóikon, és ezeket a felvételeket a caption alapján utólag gyakran lehetetlen visszakeresni. McGrath-nak viszont csak arra van szüksége, hogy az ügyfél hozzáférést biztosítson a gépéhez, aztán az ő komputerei elvégzik a keresést. Nem is akárhogyan: a Social Sweepster egészen 2005-ig visszamenőleg tudja ellenőrizni a Facebook- és Twitter-oldalakat, és nagy pontossággal kiszúrja a problémás tárgyakat. A technológia például sörösdobozokat és -üvegeket keres, meg azokat a hírhedt piros műanyagpoharakat, amelyek egyetlen egyetemi buliból sem hiányozhatnak, és nem üdítővel szokás megtölteni őket. A program megjelöli a gyanús képeket, amelyeket a felhasználó leszedhet, kijelentkezhet róluk vagy megkérheti a másik oldal tulajdonosát, hogy legyen szíves törölni őket. A szolgáltatás jelenleg bétateszt fázisban van. McGrath azt ígéri, miután a hibák kijavítását követően élesedett, az ügyfelek a timeline első néhány hónapjának visszamenőleges ellenőrzését ingyen vehetik igénybe, mielőtt hosszabb időtartamú szűrésre fizetnének be.
Felmerül persze a kérdés, hogy manapság, amikor mindenki mindent megoszt magáról a közösségi médiában, ki fog fizetni egy ilyen szolgáltatásért. Hiszen a cégek lassan már nem találnak olyan munkavállalót, aki valamelyik Facebookra feltöltött képen ne pózolna egy pohár itallal a koleszos buliban. McGrath azonban nem aggódik. Úgy gondolja, ha valaki egy vagyont költ az egyetemi tanulmányaira, arra sem fog sajnálni pár dollárt, hogy bebiztosítsa magát az olyan balesetek ellen, amikor a munkáltatónak véletlenül pont egy bulizós kép miatt megy el a kedve attól, hogy a jól fizető állásba felvegye.
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!
A Jobline Női Karriernap június 29-éig online várja az érdeklődőket! Több száz állás, nagyszerű karrierlehetőségek!
Hozzászólások (1)
Csak tudnám, hogy egy kép egy pohárral a kézben miért lehet kompromittáló. Kellene egy olyan program, aki azokat az álszent emberszabásúakat írtja ki, akik ilyen alapon döntenek valakinek az alkalmasságáról egy akármilyen "komoly" pozíció betöltésére. Lehet, hogy ez az egész hisztéria csak azért folyik, hogy ilyen "jótevő" programokat el lehessen adni.