A legfontosabb tulajdonság, amit minden jelöltben meg akarnak találni az állásinterjún
Milyen tulajdonságot értékel leginkább egy HR-es? Olyan kitüntetett személyiségjegyről van szó, amely más jellemzőknek is az alapja.
Attól függőben, hogy milyen szektorban mely pozícióra pályázunk, erősen eltérnek egymástól az állásinterjúk, s persze az is rengeteget számít, szakmailag mennyire felkészült és milyen emberi tulajdonságokkal bír az interjúztató. Jacqulyne Smith, a Business Insider szerzője szerint azonban minden sikeres álláskereső azért tudja megyőzni a HR-est, hogy őt kell kiválasztania, mert fel tud mutatni egy bizonyos személyiségjegyet, ami nélkülözhetetlen ahhoz, hogy valaki hasznos tagja lehessen a szervezetnek.
Az interjúztató természetesen igyekszik kipuhatolni, a jelölt kompetens-e, megvan-e a kellő önbizalma és kreatívan feltalálja-e magát a váratlan helyzetekben, egy tulajdonság azonban felülírja az összes többit.
Ez pedig a megbízhatóság.
Azért tartják olyan fotosnak, mert számos kívánatos tulajdonság ötvözete.

Ha a kiválasztási szakember úgy ézi, hogy egy-két alapvető készség hiányzik, de a jelölt száz százalékosan megbízhatónak tűnik, továbbra is lát benne fantáziát. És megfordítva így áll a helyzet: ha valaki száz százalékosan birtokában van a megfelelő szakmai készségeknek, de kételyek merülnek fel a megbízhatóságával kapcsolatban, valószínűleg nem tesznek neki ajánlatot.
A munka világában, akárcsak az életben, a megbízhatóság az alapja bármely fenntartható, egészséges kapcsolatnak – ezért létfontosságú a dolgozókat illetően.
A megbízhatóságról szerencsére számot lehet adni az állásinterjú során. Természetesen nem azt kell ismételgetni, hogy „megbízható vagyok”, hanem bizonyos gesztusokkal kommunikálandó ez a tulajdonság. Ügyelni kell arra, hogy ezek a gesztusok természetesek legyenek, különben visszafelé fog elsülni a dolog.
Féltucatnyi módon jelezheted a kiválasztási szakembernek, hogy te vagy az ő embere:
Figyelj száztíz százalékosan. A teljes odafigyelés maximális interjúteljesítményt biztosít, emellett a bizalmi faktor olyan nehezen megfogható összetevőiről is számot ad, mint az empátia, az együttműködés képessége, a jó kommunkációs készségek és a csapatorientált hozzáállás. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy már a következő kérdésükön gondolkodnak – ehelyett követni kell a beszélgetés természetes folyamatát.
Mutasd meg emberi oldaladat. A tapasztalt kiválasztási szakemberek nem az önéletrajz száraz tényei, hanem a jelölt attitűdje alapján döntenek. Ösztönösen azokat veszik fel, akik szimpatikusak számukra, és itt játszik fontos szerepet a bizalom kérdése. Ha a jelölt úgy áll az interjúhoz, hogy egy barátjával beszélget, akit tisztel, már jó úton halad.
Néha kényes fordulatot is vehet a beszélgetés, amikor az ember úgy próbál teljesen őszinte lenni, hogy közben ne rontsa az esélyeit; például elmeséled, miért kellett otthagynod az előző munkahelyedet, de igyekszel megfelelni a maximális diszkréció követelményeinek. Aki emberi melegséget és humort csillant meg professzionális keretek között, miközben önmagát adja, jó eséllyel pályzik az állásra.
Sugározz visszafogott magabiztosságot. Sokat számít, ha a jelölt magabiztos az interjún, de könnyű átesni a ló túlsó oldalára, amikor valaki már arrogánsnak tűnik. A szerénység és a tényszerűeség bizalmat ébresztenek, mert önmagukért beszélnek.
Légy lelkes. A munkájáért és a felkinált posztért lelkesedő jelölt rokonszenvessé válik az interjúztató számára, mert hozzállása azt sugallja, hogy szereti, amit csinál, és munkájával hozzá akar járulni a cég fejlődéséhez. A lelkesedést erősítse meg a testbeszéd: stabil szemkontaktus, bólintás, mosoly, és az is bizalmat ébreszt, ha a beszélgetőpartnered felé hajolsz.
Mutass intellektuális érdeklődést. Ha okos kérdéseket teszel fel, ez arról tanúskodik, hogy érdekelnek a dolgok, mert tanulni és fejlődni akarsz. A kíválasztási szakemberek tudják, hogy aki kíváncsi, az hajlamos az újításokra és okosan vállal kockázatot. Mindez erősíti a bizalmat.
Ne játszd túl a szerepedet. Az állásinterjú arról szól, hogy el kell adnod magadat, ezt mindenki tudja. Ám ezen a téren könnyű túlzásokba esni, ezért kifinomult módon kell vezényelned a folyamatot. Amikor válaszolsz egy kédésre, tudd, mikor kell abbahagyni. A kemény kérdésekre hangosan gondolkodva reflektálj ahelyett, hogy megpróbálod kikerülni őket.
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!