Felejtsd el a motivációs levelet, itt a problémalevél!

szerző: Jobline
2015 november 02.

Megjelent egy új típusú kísérőlevél, amely egyre inkább terjed a tengerentúlon. Sokaknak nem tetszik, de érdemes róla vitatkozni.

A motivációs levelek többsége unalmas. Sokan az önéletrajzukat fejtik ki kicsit bővebben, de nagyon fantáziátlanul, hangsúlyozva, mennyire szeretnék az állást, ami egyébként logikusan következik abból a tényből, hogy jelentkeztek a meghirdetett pozícióra.  

A problémalevél (Pain Letter) viszont személyesen megszólítja a HR-est a problémájával kapcsolatban. Mi a HR-es problémája? Az, hogy embert kell találnia egy vagy több posztra. Miről szól a problémalevél? Arról, hogy az adott jelölt a megoldás a HR-es problémájára.

Ahhoz, hogy a jelölt szerény személyét ajánlhassa megoldásként a HR-es kínzó problémájára, ki kell nyomoznia, ki az illető, ami igazán nem lehetetlen küldetés a digitális huszonegyedik században. Ott a LinkedIn, a céges honlap, a Google, de végső esetben akár föl is lehet hívni a munkáltatót, tudakozódván, ki foglalkozik az új kollégák felvételével.

A problémalevelet kinyomtatva, aláírva, borítékban kell elküldeni a HR-esnek, a gesztus személyes voltát hangsúlyozandó.


Forrás: Jobline

 

A problémalevél négy részből áll: Csali, Problémahipotézis, Nyerő Sztori, Befejezés.

Vegyünk egy példát:

Kedves Horváth Franciska!

Gratulálok az Impact Zrt. tőzsdére lépéséhez és ahhoz a lenyűgöző növekedési ütemhez, amelyet a cég az elmúlt két évben felmutatott! Ezekre az eredményekre méltán lehet büszke a cég valamennyi munkatársa.

(Rövid és kedves csali: ezek után Franciska nem fogja csalódottan kihajítani a levelet, hanem érdeklődve tovább olvas.)

Gondolom, ilyen szédítő tempójú növekedés mellett a marketingosztály éjt nappallá téve dolgozik, hogy minden projekttel időben el tudjon készülni.

(A problémahipotézis az, hogy a cégnek a gyors növekedés miatt még több marketinges munkatársra van szüksége, nyilván ezért hirdették meg az állást.)

Amikor a Solex Kft-nél dolgoztam marketingmenedzserként, hasonló helyzetet éltem meg. A cég terjeszkedni kezdett a régióban, hirtelen bővült az ügyfélkör és megugrottak az igények. Ki sem látszottunk a munkából, de összeszedtük minden erőnket, és egy év alatt 38 százalékkal növeltük a nettó bevételünket.

(A nyerő sztori az, hogy a jelölt egyszer már helytállt olyan megpróbáltatások közepette, amelyek feltehetően az Impact Zrt-nél várnak majd rá. Mit helytállt, közreműködésével jelentősen nőtt a bevétel! Fontos: az eredmény számszerűsítve van, nem a levegőbe beszélünk.)

Szívesen beszélgetnék az Impact Zrt. terveiről és megosztanám önnel legérdekesebb marketinges tapasztalataimat. A mielőbbi találkozás reményében,

tisztelettel

Tóth András marketingmenedzser

(Készen is vagyunk.)

Ez a minta nagyon rövid, természetesen a problémahipotézist és a nyerő sztorit is ki lehet fejteni bővebben, de a dokumentum semmiképpen ne legyen egy oldalnál hosszabb, ahogyan az önéletrajzot is rövidre kell fogni.

A kifogások
A problémalevél kitalálója Liz Ryan, a Human Workplace alapítója, aki rengeteg kifogással találkozott, miután közzétette az álláskeresés személyesebb formájáról szóló cikkét. Sokaknak az volt a gondja, hogy mi van, ha nem működik a problémalevél. Akkor sajnos nem működik, válaszolta Ryan, ugyanúgy, ahogyan a hagyományos módszerekkel sem biztos, hogy sikerül eredményt elérni. Akadt HR-es, aki kikérte magának, hogy a megadott hivatalos csatornákat megkerülve holmi papír alapú megkeresésekkel zaklassák, egy olvasó előtt pedig az rémlett fel, hogy mi lesz, ha ezentúl mindenki problémaleveket fog írni, és naponta mázsányi posta zúdul az állásokat hirdető cégekre. Olyan aggodalom is hangot kapott, hogy mitévők legyünk, ha eredményes a problémalevél, de éppen miatta magasabb követelményeket támasztanak velünk szemben szemben az interjún, hiszen olyan szép volt a belépőnk.

Ryan a kifogásokat nem söpri le az asztalról, inkább azt hangsúlyozza, hogy a problémalevél nem az egyedül üdvözítő, tökéletes megoldás, csupán újabb innovatív lehetőség arra, hogy a jelölt észrevetesse magát az álláskeresők sokadalmában.

Érdemes kipróbálni, hiszen van esély rá, hogy működik. 

Aki semmilyen kockázatot nem vállal, nem is érdemli meg, hogy győzzön.

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a
Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről! Ráadásul most értékes ajándékokat is nyerhetsz. Regisztrálj itt>>
 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen