Tényleg jót tesz a karrierednek, ha híres cégnél dolgozol?

szerző: Jobline
2016 június 01.

Előnyei és hátrányai is vannak annak, ha valaki nagy presztízsű cégnél áll munkába.

Ha az ember az Ericssonnál, a Boschnál, a General Electricnél, a Mercedesnél, a Google-nál és a többi jól csengő nevű cégnél dolgozik, ennek egy előnye azonnal megmutatkozik: nem kell hosszan magyarázni a rokonoknak és a barátoknak, milyen a munkahelye. Hasonló a helyzet, ha toborzókkal elegyedsz szóba. A Fast Company összeszedte a többi előnyt, és a hátrányokról sem feledkezett meg.

Előny: Megtanulod, hogyan működik egy nagy, hatékony szervezet
Egy komoly gazdasági szereplőnél sok ember dolgozik nagy célok elérése érdekében, a tétek és a kockázatok is jelentősek. Aki különböző posztokat betölt egy ilyen szervezetben, megismerkedhet az üzletpolitika és a HR szempontjaival, megtanulhatja, mi a felelősség, hogyan értékelhető a teljesítmény, milyen indikátorai vannak a hatékonyságnak, miként alakul és fejlődik folyamatosan egy ilyan nagy szervezet.

Nagy versenyelőnyre tehet szert, aki már pályafutása elején megismeri és megérti egy nagy szervezet működését, akár a hasonló cégek világában marad a későbbiekben, akár saját vállalkozást indít.

Előny: A márkához kötik a nevedet
A kiválasztási szakemberek első körben hat másodperc alatt döntik el, hogy az „igen” vagy a „nem” kupacba helyezik-e az önéletrajzodat, és több jóindulatra számíthatsz, ha a Microsoft vagy az IBM név szerepel a dokumentum elején, és nem az, hogy Rákospalotai Számviteli Kft. A patinás egyetemen szerzett summa cum laude diploma sem dönti el feltétlenül, hogy valaki megkapja-e az állást, de azért jó pontnak számít, ugyanígy a nagy presztízsű brand fénye is átragyog a jelöltre. A kiválasztási szakemberek nemcsak azokat az értékeket vetítik rá a jelentkezőre, amelyeket a tekintélyes márka képvisel, de ösztönösen azt is feltételezik, hogy a híres cégnél sok szakmai ismeretet és személyes tapasztalatot szerzett, illetve eleve értékesebb munkaerő, ha egyszer ahhoz a vállalathoz fölvették.

Előny: Készen kapsz egy értékes networköt
Könnyebben építhetsz értékes hálózatot, ha a híres márkanév ott szerepel a LinkedIn-profilodon, mert a cégnél valaha megfordult vagy jelenleg is ott dolgozó szakemberek szívesebben kapcsolatba lépnek veled, akár külföldről is. A recruiterek is könnyebben megtalálnak, mert a márkanév messzire világít a virtuális térben.

 

 


 

Hátrány: Kevesebb felelősségteljes feladat talál meg
Bár ez nem minden esetre igaz, általánosságban azt lehet mondani, hogy a nagy méretű, jól csengő márkával rendelkező cégnél a dolgozók többsége igen specifikus munkát végez. Nem próbálhatják ki magukat több, érdekes feladatkörben, csak egyféle dologgal kell foglalkozniuk, igaz, azzal nagyon alaposan. Ez könnyen oda vezethet, hogy valakinek megreked a karrierje vagy olyan irányba halad, amelynek nem tud örülni.

Kisebb szervezetben nagyobb az esély arra, hogy a rátermett dolgozó különféle munkakörökben sokrétű tapasztalatokra tesz szert, az egész cégnél ismerősen cseng a neve és gyorsabban halad felfelé a szakmai létrán.

Hátrány: Nem dolgozhatsz együtt a felsővezetőkkel
Egy több ezer főt foglalkoztató cégnél az egyszerű dolgozónak nem sok esélye van arra, hogy a felsővezetőkkel dolgozva szerezzen értékes tapasztalatokat, sőt talán csak akkor látja őket élőben messziről, amikor az éves rendezvényen a vállalat eredményeiről számolnak be.

Egy kisebb cégnél viszont könnyed előfordulhat, hogy az alapító igazgató és a kiemelt partnerek együtt dolgoznak az elemzőkkel meg a programozókkal, és a csapat tagjai folyamatosan tanulnak egymástól.

Hátrány: Nehéz elmenni, hiába jött el az ideje
Egy prosperáló nagyvállalatnál stabil a helyzet, rengeteg a juttatás, ügyelnek a munka és a magánélet egyensúlyára, és e cégek többsége nagyon világosan strukturált életpályamodelleket kínál. Ennek az az alternatívája, ha az ember kisebb céghez szegődik, amelynek azonban nem annyira kiszámítható a piaci helyzete, egyszer fent, egyszer lent találja magát, s pár év múlva talán már nem is fog létezni. Tehát aki nem arra vágyik, hogy kényelmesen, komoly kihívások nélkül végigdolgozza az életét a nagy cégek alkalmazottjaként, de nem is akar bizonytalan helyzetekbe kerülni, alaposan tervezze meg a karrierjét. Tűzzön ki korszakhatárokat, hogy a folyamatosan halmozódó tudás és tapasztalat birtokában mikor és hogyan szeretne továbblépni. Menet közben korrigáljon a változó paramétereknek megfelelően, és mindig hajtsa végre a tervezett ugrást, amikor eljött az ideje.

Mi a tanulság mindebből?
Szép dolog az értékes márkanév, de más tényezők jobban számítanak. A bevezetett márka új ajtókat nyithat meg és segíthet a karrierépítésben, de fontosabb a fejlődés lehetősége, új mentorok megismerése és az, hogy az ember örömét lelje a munkájában. Ha a dolgozó ezekre tud majd elégedetten visszatekinteni pályafutása végén, konstatálhatja, hogy a márka nem cél, csak eszköz lehetett az értékek megteremtésében.

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen