Hogyan szereld le negatív munkatársadat és fordítsd pozitív irányba a beszélgetést
Tapintatosan, de határozottan kell hárítani a panaszkodót, mielőtt rajtunk is erőt vesz a bánat.
A legegyszerűbb lenne elkerülni a panaszkodó kollégát, de nem lehet minden problémás embert folyton levegőnek nézni vagy elmenekülni előle. A másik megoldás, hogy együttérzést mutatunk, és előhozakodunk a saját problémáinkkal, de ezzel csak adjuk alá a lovat, és legközelebb is jönni fog, hogy kiöntse a szívét, hiszen megtalálta a lelki társát. A harmadik módszer lehet a nyerő: a nyavalygást néhány lépésben olyan párbeszéddé kell alakítani, amely már másról szól, vagy nehezen folytatható.
A fenti célravezető módszer nem azokra az emberekre vonatkozik, akiknek valamilyen valós probléma miatt fáj időnként a fejük, őket empatikusan meg kell hallgatni, hanem a folyamatosan panaszkodókra – hangsúlyozza Aja Frost a TheMuse.com-on megjelent cikkében.
8 válasz is hatásos lehet a folyton panaszkodók leszerelésére:
1. Sajnálattal hallom. Lett valami pozitív hozadéka is az ügynek?
Ez a válasz empátiát fejez ki, miközben kicsit pozitívabb irányba tereli a panaszkodó gondolkodását. Ha azt válaszolja, hogy „semmi!”, érdemes szomorú homlokráncolással reagálni és gyorsan témát váltani.
Fontos, hogy ne te legyél az, aki rámutat, hogy azért valamilyen jó dolog is származhat az esetből. Ilyenkor ugyanis a panaszkodó kötelességének érzi majd, hogy tovább bizonygassa: igenis rettentően kilátástalan a helyzet (pedig felvillantottad előtte, hogy tragédiáról azért nem lehet beszélni).
2. Hú, hát ez tényleg gáz! De azért nem semmi, hogy milyen pozitívan tudsz hozzáállni az egészhez.
Amikor elismerjük valakinek az eredményeit, esetünkben a hozzáállását, büszke lesz magára és igyekszik megfelelni az elvárásoknak. A „nem semmi” megjegyzés arra ösztönzi a panaszkodót, hogy pozitívabban álljon hozzá a helyzethez, és abbahagyja a bajok sorolását.
3. Azta! És hogyan szoktál ilyesmiből kimászni?
Amikor arra kérjük a panaszkodót, hogy próbáljon valamilyen kiutat megnevezni, átállítjuk problémamegoldási üzemmódba. Mivel senki nem szereti azt mondani, hogy „fogalmam sincs, mit csináljak”, általában pozitív válasz érkezik, aztán befejezi.
4. Javíts ki, ha hülyeséget mondok, de ezek szerint most azért vagy kiborulva, mert...
Sokan úgy vannak vele, hogy nem tágítanak, amíg el nem panaszolták az összes nyomorukat. Vagyis amíg le nem járt az előkészített „lemez”, árad belőlük a negativitás. Ezt a szóáradatot úgy lehet megállítani, ha röviden visszamondjuk a panaszuk lényegét. Ezzel értésükre adjuk, hogy meghallgattuk őket, de már nem lesz értelme folytatni a siránkozást, mert kifogytak a lendületből.
5. Ó, anyám! Szerintem te is jobban járnál, ha valamilyen vidámabb dologról beszélnél. Hogy telt a hétvége?
Ezzel a válasszal általában véget lehet vetni a panaszkodásnak, elvégre azt mégsem válaszolhatja, hogy: „Ne szakíts félbe, tovább akarok nyavalyogni!”. Esetleg csalódottan azt válaszolja, hogy a „hétvége is katasztrofális volt”, de ahhoz már valószínűleg nemigen lesz kedve, hogy a szombat-vasárnapi hányattatásairól is meséljen.
6. Segíthetek valamiben?
Látszólag veszélyes kérdés, mert a panaszkodó elméletileg azt is válaszolhatja, hogy igen, ám általában nem teszi. Nem azt akarja, hogy segítsenek rajta, hanem hogy valakire ráönthesse a bánatát. Tehát valaszínűleg azt fogja mondani, hogy „nem, köszönöm”, vagy „nem hiszem, hogy ezt a problémát meg tudnád oldani”. Erre azt lehet mondani, hogy „feltétlenül szóljál, ha mégis”, aztán át lehet térni másik témára. Esetleg maga is érzi, hogy ennyi dráma éppen elég volt egy alkalomra, és szépen magunkra hagy.
7. Ne haragudj, ma nekem is nagyon rossz napom van. Beszélhetnénk valami másról?
Ha valaki rendszeresen nekünk meséli el a bánatát, az kellemetlen lehet, de úgy is értékelhetjük, hogy megtisztel minket a bizalmával. Ami voltaképpen nagyszerű dolog, de azért mindennek van határa. A folytonos panaszkodót gyakran úgy is le lehet szerelni, ha jelezzük, hogy a mi életünk sem fenékig tejfel, és néha egyedül szeretnénk a saját sebeinket nyalogatni. Remélhetőleg szorult belé némi empátia, és megértően viselkedik.
8. Tudod mit, aludjunk rá egyet, még gyorsan válaszolnom kell pár fontos e-mailre
A munkahely előnyei közé tartozik, hogy mindig lehet fontos és sürgős feladatokra hivatkozni. A panaszkodó azért tud a bánatával zaklatni, mert nagyon ráér. Ha ezzel azt szegezzük szembe, hogy nekünk viszont ezer dolgunk van, talán magába száll, és rájön, hogy rosszkor hozakodik elő a témával. Lehet, másnapra tényleg kialussza magából az egészet, vagy talál addig más áldozatot.
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!