9 klasszikus interjúkérdés, amit már sok HR-es és cégvezető rég megunt

szerző: Jobline
2017 február 01.

Ezek a hajdan oly hatásosnak tűnő kérdések kimentek a divatból, mert vagy sablonválaszt adnak rájuk, vagy eleve nem sok értelmük van a mai viszonyok között.

Az állásinterjú kötött műfaj, jól ismert a kérdések többsége és a rájuk adható válaszok, külön koreográfiája és etikettje is van az interakciónak. Ez is az oka, hogy bizonyos elemek előbb-utóbb kimennek a divatból, és új módszereket, technikákat kell bevezetni. A Recruiter cégvezetőket, kiválasztási szakembereket kérdezett, szerintük mit kellene már elfelejteni, és nekik mi a kedvenc fogásuk.

Persze nem muszáj egyetérteni a megkérdezett szakemberekkel, és továbbra is alkamazhatók az old school módszerek, de a nem reprezentatív felmérés alapján egy dolog majdnem biztosra vehető. A megkérdezettek többsége szerint a „Hol látja magát 5, 10 év múlva?”, illetve a „Mik a legnagyobb gyengeségei / erősségei?” kérdések abszolút érvényüket vesztették. Alábbiakból kiderül, miért. Vegyük sorra a meggyengült érvényű kérdéseket!

1. Mik a legnagyobb erősségei és gyengeségei?
Lehet, hogy akad olyan jelölt, akinél ez működik, de én nem teszek föl ilyen kérdést. Mi értelme lenne? Ha az ember okosan kérdez, nagyon hamar kiderül, milyenek a jelölt tulajdonságai, kár arról faggatni, hogy mit gondol magáról.

Sat Sindhar, ügyvezető, People

2. Hol látja magát öt év múlva?
Ez a kérdés valóságos csapda, mert ha valaki túl ambíciózus, az arra utal, hogy nem fog sokáig a cégnél maradni, miközben a szerény tervek azt sugallják, hogy hiányzik a motiváció, és az illetőt emiatt nem érdemes fölvenni.

Másfelől a kérdés azt feltételezi, hogy a jelöltek látják a jövőt. Pedig ha elüt egy autó, mindjárt kútba esnek a nagy tervek. Vagy csődbe mehet a cég, és a jelölt kereshet másik munkát, esetleg az egész iparág is megszűnhet.

Ezért én úgy finomítom a kérdést, hogy ön szerint „mi történhet önnel és a karrierjével, ha véletlenül nem üt be a ménkű?”.

Heidi Hecht, író, Nothing in Particular Blog


3. Hány ablak van Bostonban, és mennyiért pucolná meg mindet? (meg a többi beugratós kérdés)
Ez egyszerűen hülyeség. A válasz semmit nem árul el a jelöltről, és az interjú olyan lesz, mint egy tévévetélkedő.

Amikor új munkatársat akarunk fölvenni, három dologra vagyunk kíváncsiak. Beválik majd a jelölt? Boldogan fog velünk dolgozni? Jól együtt tud majd működni a csapat többi tagjával?

Egyszer a fenti kérdés miatt nem vettünk fel valakit, aki valószínűleg tökéletesen beválhatott volna, úgyhogy azóta hanyagoljuk ezt a megoldást.

Ryan Fitzgerald, cégtulajdonos ingatlanos, Raleigh Realty

 



4. Van kérdése?
Szerintem ilyenkor a jelölt kénytelen olyasmit kérdezni, ami nem viszi előre a beszélgetést. Egy jó interjú olyan kötetlen beszélgetés, ahol a felek spontán módon kérdezgetik egymást, és lassan eljutnak A-ból B-be.

Brandon Hoffman digitális marketingigazgató, KEA Adverstising


5. Miért akar itt dolgozni?
Minden valamirevaló jelölt felkészül erre a kérdésre, és rendszerint jókora blöff a válasz. („Mert imádom ezt a márkát, mert csupa jót hallottam a cégről, mert szeretnék egy nyertes csapatban dolgozni, biztos karrierre vágyom stb.”) Úgyhogy igazából semmit nem lehet megtudni arról, hogy a jelölt milyen munkaerő, emiatt csak időpocsékolás az egész. Sokkal több értelme van, ha az ember szituáció alapú kérdéseket tesz fel, ezekből jobban kiderül, milyen értékeket vall és milyenek a személyiségjegyei, és így könnyebben el tudom dönteni, beleillik-e a céges kultúrába.

Brian Clatyon, vezérigazgató, GreenPal


6. Mi idegesíti a legjobban a munkahelyén?
Erre a kérdésre csak negatív választ lehet adni, ami nem vezet sehova, mert nem derül ki belőle pontosan, milyen a jelölt személyisége. Ez a kérdés burkoltan ezt jelenti: „Mit utál a többiekben?”. Sokkal jobb megfordítani a dolgot. „Ön szerint milyen értékek tesznek produktívabbá egy munkahelyet?”.

Jake Tully, kreatív osztályvezető, TruckDrivingJobs.com


7. Miért vegyük fel?
Szinte minden jelöltttől ugyanaz a válasz érkezik: „Értékes tagja lennék a csapatnak. Motivált vagyok, jó csapatjátékos, és soha nem adom fel a kitűzött célokat.” Biztosak lehetünk abban, hogy az IT szektorban mindenki erősen motivált, mert ez már csak ilyen iparág.

Inkább ilyesmit szoktam kérdezni: „Mi a legjobb tulajdonsága, és ezt hogyan tudná hasznosítani ezen a munkahelyen?”.

Dave Lopes toborzási igazgató, Badger Maps


8. Meséljen magáról!
Ez afféle feszültségoldó kérdés lenne, de olyan gyakran feltették már, hogy minden jelölt gondosan begyakorolta a választ, és ledarálja az egészet. Emiatt nem is éri meg ilyesmit kérdezni.

David Mitroff, a Piedmont Avenue Consulting alapítója


9. Hogyan adná el ezt a tollat / ceruzát / akármit?
A kérdés ma is gyakran felbukkan az értékesítési állásinterjúkon, de szerintem már régen idejétmúltnak mondható. Ma az értékesítés közös megegyezés tárgya és hosszas konzultáción alapul, ezért egy rövid, frappánsnak tűnő válasz nem lehet adekvát felelet. Az ügyfeleimnek azt tanácsolom, hogy gyorsan felejtsék el ezt a kérdést.

Kathleen Steffey vezérigazgató, Naviga Recruiting and Executive Search

 


Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen