Így szereld le udvariasan a negatív kollégákat

szerző: Jobline
2017 március 02.

Régi bölcsesség, hogy a negatív embereket el kell kerülni. Csakhogy ez lehetetlen: ott nyüzsögnek mindenütt. Mi a megoldás? Ki kell oltani a negatív hullámaikat, de úgy, hogy ne sértődjenek meg.

A negatív emberekkel kapcsolatban sokan alkalmaznak egy zsákutcába vezető taktikát: együttérzést mutatnak velük. Tehát amikor az illető elkezd panaszkodni az élet kegyetlenségére vagy rosszalló megjegyzéseket tesz a főnöktől az időjárásig bármire, ráhangolódnak, és vagy helyeslik, amit mond, vagy a saját problémáikról lamentálnak, buzgón tanúsítva, hogy ők is mindig bal lábbal szoktak fölkelni. Ez azonban oda vezet, hogy a negatív ember megerősítést nyer, ezért egyre gyakrabban jön oda hozzád ventillálni, és te leszel a lelki szemetesládája, ami megmérgezi a mindennapjaidat.

Sokkal célravezetőbb, ha egy jól irányzott mondattal azonnal leszereled, mielőtt mély levegőt vesz, és belekezd a litániába. Aja Frost, a The Muse munkatársa hét varázsigét alkalmaz a negatív hullámok kioltására. A folyamat során senki nem sérül lelkileg.

Hát ez nagyon kínos. De azért találtál rá megoldást, ugye?
Együttérzésedet fejezed ki, ám rögtön pozitív irányba tereled a beszélgetést. Ha azt mondja, hogy nem talált megoldást, egy széttárt karokkal prezentált mély sóhaj után rá lehet térni egy másik témára. Amin nem lehet segíteni, azt legjobb elfelejteni, és tovább kell lépni, ugyebár.


Tényleg csúnyán kibabráltak (ide erősebb kifejezés is beilleszthető) veled. De az nagyon klassz, hogy milyen ügyesen kezeled a helyzetet!
Ez szintén megerősítő válasz, ami pozitív vágányra állíthatja a panaszkodót, mert az jut eszébe, hogy hiába esküdött össze ellene minden, rátermettsége folytán mindig talál megoldást, és végül ő kerül ki győztesen a küzdelemből. Arra is rájöhet, hogy vannak mozgósítható erőforrásai, és nyavalygás helyett legközelebb ezekre kellene koncentrálnia.

 

Nahát! És ilyenkor hogy mászol ki a csávából?
Újabb terelési trükk: ahelyett, hogy együttérzésünkkel további panaszkodásra késztetnénk emberünket, átkapcsoljuk problémamegoldási üzemmódba. Valószínűleg felcsillan a szeme, és felidéz egy olyan esetet, amikor győzelmet aratott hasonló helyzetben, mert sikerült felébreszteni az önérzetét.


Bárcsak XY (a személy, akire panaszkodik) olyan rendes ember / tapasztalt szakember lenne, mint te!
A panaszkodó nem csupán megerősítést nyer az emberi és szakmai erényeit illetően, de elültethető benne a kétely, hogy az illető, akire mérges, talán nem is olyan megvetendő figura, mint gondolná. Ily módon más mederben folytatható a beszélgetés, egyre kevesebb negatív zöngével.

 

 



Ezek szerint az a bajod, hogy…
A negatív emberek jó része csak arra vágyik, hogy meghallgassák őket. Ha megismételjük a panaszukat, azzal jelezzük, hogy vettük az adást, és már be lehet fejezni a műsort. Talán dünnyög még egy kicsit a problémájáról, de nem lesz benne lendület, mert sikerült kifogni a szelet a vitorlájából.


Anyám, te aztán kifogtad! Nem tudnánk valami vidámabb dologról beszélni? Milyen volt a szombat esti buli?
Talán ez a legócskább terelős fogás, de be szokott válni. Erre a kérdésre a legritkább esetben válaszolják azt, hogy „bocs, de továbbra is a nyomoromról szeretnék beszámolni”. A legtöbben azonnal váltani tudnak, ha hirtelen valamilyen számukra pozitív téma kerül elő, és abbahagyják a panaszkodást.


Miben tudok segíteni?
Ez kicsit alattomos húzás, mert voltaképpen nem is akarsz segíteni, csak a nyavalygást szeretnéd leállítani. Annyiban viszont legitim eljárás, hogy a negatív személy nem is vár semmilyen segítséget, csak szeretné valakire rázúdítani a panaszait némi együttérzésért cserébe. Valószínűleg azt válaszolja, hogy sajnos nem tudsz segíteni, és akkor lezárható a téma azzal, hogy „legközelebb szólj, ha mégis”, és ezután rögtön témát lehet váltani.

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


 

 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen