A netikett 5 alapszabálya, amelyek nélkül nem boldogulsz

szerző: Jobline
2017 március 06.

Tudsz viselkedni az interneten? Érdemes áttekinteni, mi illendő és mi nem. Digitális jómodor.

A mindennapi életben szinte ösztönösen tudjuk, hogyan cselekedjünk. Vagy legalábbis tudnunk kéne. A jó modort már fiatal korunkban belénk nevelték. A közösségi média viszonylag friss jelenlétének köszönhetően azonban néhányan még nem jöttünk rá, hogy az etikett (pontosabban a netikett) az interneten is legalább olyan fontos, mint a való világban.

Mindannyian a szemtanúi vagyunk annak, ahogyan az emberek viselkedni tudnak egymással az online térben. Talán ennek egyik oka az, hogy sokkal nagyobb biztonságban érzik magukat a monitor mögött, mintha szemtől szembe kéne képviselniük a véleményüket. Scott Steinberg legutóbbi könyvében felhívja a figyelmet a „digitális jómodor” fontosságára. A Netikett jellemzői: A modor új szabályai a digitális világban című könyve azt vizsgálja, hogy a netes társadalom hogyan kerülheti el, hogy komplett balféket csináljon magából, miközben tweetel, Facebook posztokat vagy kommenteket ír.

Steinberg legfontosabb tippjei a következők:

Maradj elegáns
Vajon miért tartják a közösségi médiát annyian magánjellegű platformnak? Még ha sokkal informálisabb is az adott online tér, mint például egy szakmai oldal (lásd Facebook vs. LinkedIn), akkor is kitörölhetetlen digitális foltot hagyunk a személyes profilunkon. De mit gondol erről Steinberg?

 

„Ha az adott dolgot nem mondanád közösségi vagy munkahelyi környezetben, akkor online se tedd!”

 

Maradj mindig pozitív, még akkor is, ha egy troll piszkálni kezd téged. Ha belekeveredsz egy ilyen helyzetbe, még akkor is kerüld a kockázatát annak, hogy azonos módon kezeled az ellenségedet, mint ő téged, ha egyébként neked van igazad. Hagyd inkább a perpatvart, és ne reagálj a provokációra – legfeljebb csak miután lehiggadtál.

Mindig tarts szem előtt John Patrick Hickey, a közösségi média etikettről szóló könyvének (Upsz! Valóban ezt posztoltam?) tanácsát is, miszerint „ha tudod, hogy valamit jól csinálsz, akkor nem kell leértékelned másokat”.

 

 

Mutass jó képet magadról
Ehhez a tanácshoz tényleg elég a józan ész, mégis rengetegen posztolnak magukról végtelenül kínos fotókat. Ezzel szintén az a probléma, hogy ha még törölted is e kellemetlen képeket, valahol továbbélnek az internet egy sötét zugában, akárcsak a lidércek. Mielőtt tehát úgy döntenél, hogy feltöltesz magadról egy vidám képet, például fehérneműben a fejed körül, talán kétszer is gondold meg, hogy valóban jó ötlet-e megtenni ezt.

A LinkedInen meg aztán pláne érdemes gondosan mérlegelni, vajon vigyorgó együgyűnek tűnsz-e a fotón vagy inkább sorozatgyilkosnak. Ugyanígy egy ZS-kategóriás celeb melletti pózolás vagy a napszemüveg-mikulássapka kombó sem túl kifizetődő megoldás.


A státuszod nem a naplód
Mindenkinek van legalább egy olyan ismerőse, aki kicsivel talán több információt oszt meg a kelleténél: ha csak egy pillanatra is összefutsz vele az utcán, öt perc után már mindent tudsz a legutóbbi szakításának kínos részleteiről. Ez persze kikerülhető helyzet, csakhogy az internet sajnos megadja a lehetőséget nekik arra, hogy a világhálón is így viselkedjenek. Hiszen végre sokkal szélesebb a közönségük, akik virtuális szemeiket folyamatosan a bizarr magánéleti részleteken legeltethetik.

Ha nem tudsz ellenállni a megosztás késztetésének, takarékoskodj, és amennyire lehet, homályos, nem specifikus kifejezéseket használj az érintett felek kedvéért, vagy szimplán csak azért, hogy ne zargasd azokat a barátaidat, akik nem kíváncsiak a drámára.

 

Ne ügynökösködj
Soha ne hirdesd a termékedet, szolgáltatásodat vagy üzleti lehetőségeidet valaki más nyilvános falán, mert hamar tiltólistára kerülsz, és joggal akasztják rád a „kétségbeesett parazita” címkét. Hasonlóképp soha ne használd fel üzleti célra azokat az elérhetőségi adatokat, amelyek az ismerőseid nyilvános profilján szerepelnek. A telemarketing ezen módja nem működik, és hamar blokkolva leszel. Vagy ami még ennél is rosszabb, jelentést fognak küldeni rólad.

 

Ne feledd, hogy termék vagy a kirakatban
Ha még nem tudtad, hogy a toborzók és a leendő munkáltatók folyamatosan a LinkedIn profilodat vagy a Facebook bejegyzéseidet kémlelik, akkor itt az ideje felébredni. Vess egy pillantást arra, milyen találati eredményeket dob ki rólad a Google. Vannak köztük Facebookon közzétett képek? Látsz néhányat a régi tweetjeid közül? Gondosan olvasd át a LinkedIn történetedet, és nézd meg, milyen kommenteket hagytál az éterben. Aztán az összes talált adatot próbáld meg a kiválasztók szemszögéből nézni. Van esetleg valami káros, rád nézve kínos dolog valahol, amit jobb, ha nem lát senki? Ugye nem akarod, hogy a jelentkezésedet visszautasítsák egy rossz tweet vagy egy béna profilkép miatt, ami egy részeges karácsonyi partin készült rólad? Az első benyomás nemcsak a valóságban, de az online világban is legalább ugyanolyan fontos. Vigyázz ezekre az apróságoknak tűnő hibákra!


 

A LinkedIn cikke nyomán.

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


 

Facebook  •  LinkedIn  •  netikett
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen