Biztosan sikeres leszel, ha egy értékesítő veszett el benned

szerző: Jobline
2017 augusztus 11.

Fordítunk egyet a szokásos képleten: most nem arról lesz szó, mitől lesz valaki sikeres értékesítő, hanem arról, hogy a sales-es készségek hogyan segíthetik a karriered alakulását.

De hát én nem vagyok értékesítő! – válaszolják nyilván a legtöbben a fentiek olvastán. Pedig bizonyos mértékben mindenki az. Gondoljunk csak bele: ha meg akarunk győzni valakit egy döntés helyességéről, olyan készségekre van szükségünk, amelyek az értékesítőkre jellemzőek.

Tehát a meggyőzés művészetéről van szó. Ha értékesítő vagy, az a dolgod, hogy rábírd az embereket, hogy vegyék meg az általad kínált termékeket vagy szolgáltatásokat. Ehhez az szükséges, hogy minimális idő alatt elnyerd az ügyfél bizalmát. Akkor is, ha a kínált termék véletlenül a személyes márkád.

Az értékesítői készségek segítenek abban, hogy barátokat szerezz és hatással legyél az emberekre, függetlenül attól, hogy egyébként mi a szakmád.


Öt alapszabályt érdemes szem előtt tartani ebből a szempontból.


#1.  Építs kapcsolatokat

Mielőtt előállsz az ajánlatoddal, építsd ki a bizalom hídját az ügyfeleiddel. Puhatold ki, mi érdekli őket: ehhez okosan kell hallgatnod és figyelned őket (ez a képesség az egyik legfontosabb puha faktor, az érzelmi intelligencia egyik alappillére). Tegyél fel kérdéseket, igyekezz elkerülni az „én” használatát („én úgy gondolom”), hívd őket a keresztnevükön, irányítsd úgy beszélgetést, hogy érezzék, a kommunikáció róluk szól. Mutass őszinte érdeklődést a személyük, a munkájuk, a hobbijuk iránt.

Ha így teszel, a beszélgetőpartnered ösztönösen viszonozni fogja a gesztusaidat. Az embereket nehéz meggyőzni arról, hogy higgyenek ebben vagy abban; de hinni tudnak annak az embernek, aki iránt felébredt a bizalmuk.


#2. Mesélj érdekes történeteket

A puszta tények önmagukban nem meggyőzőek, mert nem érintik meg érzelmileg az embereket.

Be kell csomagolnod, amit el akarsz adni (mint egy ajándékot). Mesélj olyan történeteket, amelyek érzelmi húrokat pengetnek, amiknek az emberek örülnek, meglepődnek rajtuk, sőt, akár dühösek lesznek miattuk.
Például ha egy étteremben gagyi a berendezés, a vendégeknek elmegy az étvágyuk még akkor is, ha a séf három Michelin-csillaggal büszkélkedhet. Minél kiválóbb egy ötlet, annál izgalmasabbnak kell lennie a körítésnek. Máskülönben elfelejtett ötlet lesz belőle.

 

ÉRTÉKESÍTŐI MUNKÁT KERESEL? BÖNGÉSZD A JOBLINE KÍNÁLATÁT!



#3. Egy buddhista szerzetes nyugalmával fogadd a legdurvább visszautasítást is
A legjobb értékesítőket is érik kellemetlen meglepetések: visszautasítják az ajánlatukat. Ez nem tragédia, hanem lehetőség a tanulásra. Valami biztosan nem stimmelt: talán a megközelítés, talán az időzítés. Ha higgadtan elemezni tudod a helyzetet, legközelebb az új tudás birtokában rugaszkodhatsz neki a feladatnak.

Anna Vintour, a Vogue főszerkesztője (róla mintázták Az ördög Pradát visel hősnőjét, akit Meryl Streep alakít) pályája kezdetén a Harper’s Bazaarnál volt segédszerkesztő. Rettenetes összeállításokat készített, ezért páros lábbal kirúgták. Aztán a Vivánál lett divatszerkesztő, beindult a karrierje, és ma az, aki. Azért, mert valamennyi hibájából tanulni tudott: tisztában volt azzal, hogy minden bukás tapasztalatokkal gazdagít, és kikövezi az utat a siker felé.

 



#4. Számíts a kérdésekre és legyenek okos válaszaid

Senki nem szeret megbízhatatlan emberekkel dolgozni. Egy tapasztalt értékesítő már messziről azt sugározza, hogy mindent tud az általa kínált termékről és azzal is pontosan tisztában van, az ügyfélnek mire van szüksége.

Képzeld magad az ügyfél helyébe (empátia!). Mi érdekelheti? Mi miatt aggódik a lelke mélyén?

Ha minden kérdésre okos választ tudsz adni (miközben nem kelted azt a benyomást, hogy csak bemagoltad a marketingesek által jól-rosszul megírt csaliszöveget), rátermett és megbízható szakembernek fogsz tűnni a másik szemében. Amikor ez az alap megvan, hosszú távú, gyümölcsöző kapcsolatok építhetők ki, bármilyen területen tevékenykedsz.


#5. Légy proaktív, menj elébe a lehetőségeknek
A jó értékesítő soha nem várja ölbetett kézzel, hogy a lehetőség bekopogtasson az ajtón. Folyamatosan új ügyfelek (partnerek) után kell kutatni, s ennek érdekében minden létező kapcsolatot és forrást fel kell használni. És ha sikeres akarsz lenni, minden alkalmat meg kell ragadnod arra, hogy ötleteidet megismertesd másokkal.

Légy tehát a saját életed értékesítője!
Mindegy, hogy mi a szakmád, folyamatosan fejleszd azon készségeidet, amelyek révén hatással lehetsz másokra. Építs bizalmat magad iránt, ébressz érzelmeket az emberekben, méltósággal fogadd az elutasítást, készülj fel a váratlan helyzetekre, menj elébe a lehetőségeknek, és el fogod érni a céljaidat. Ha jól csinálod, elégedett ember leszel.

 

Brian Lee cikke nyomán.

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen