Így tudsz izgalmas prezentációt tartani (akkor is, ha egyébként utálsz szerepelni)

szerző: Jobline
2017 augusztus 16.

Érdekes előadást tartani szinte művészet, de tanulható és a szükséges készségek gyorsan fejleszthetők.

Kezdetben öt alapszabályt érdemes betartani.

A sikeres előadó felkelti a közönsége érdeklődését, és mindvégig fenn is tudja tartani. Hatásosan közvetíti az üzenetét, meggyőzi hallgatóságát annak értékes voltáról, és a közönség úgy távozik, hogy megőrzi emlékezetében az elhangzottak lényegét. Ez ugyanúgy igaz egy marketingmenedzser prezentációjára, mint egy TED-előadásra – utóbbi már a műfaj csúcsát képviseli. (Itt találsz temérdek TED-előadást, jó részüket magyar felirattal.)

Jöjjön tehát az öt tudományosan megalapozott jó tanács:

#1. Legyen egy jó sztorid
Bármilyen üzeneted van, csomagolj mellé egy jó sztorit, amely felvillanyozza a hallgatóságot. Még jobb, ha a sztori tanulsága hordozza az üzenetet.

Ez tudományosan igazolt tény: a Wharton egyetem professzora, Deborah Small tanulmányt írt róla. A kutatás szerint a közönség sokkal intenzívebben kötődni tud az előadó dondolatmenetéhez, ha el tud képzelni egy személyt, akivel valami történik. Így az üzenet jóval hatásosabban közvetíthető, mint bármilyen statisztikával vagy egyéb számszerű adattal.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

SZAKMUNKÁS ÉS FIZIKAI MUNKÁS ÁLLÁSOK



#2. Használj vizuális segédeszközöket
A UCLA pszichológiaprofesszora, Albert Mehrabian arra jutott kutatásában, hogy a befogadott információ 55 százaléka vizuális, míg csupán 38 százaléka verbális. Azaz egy kép többet mond ezer szónál, ahogyan a médiában mantrázzák. Ez azt jelenti, hogy nem elég magyarázni a közönségnek, vizuális ingerekkel is bombázni kell őket.

Mindehhez kevés lehet a PowerPoint vagy a Prezi használata, egyéb ötletes eszközökkel is szemlélteni kell az átadandó üzenetet. A témától függően lehet makettet bemutatni vagy drónt röptetni az előadóteremben, az a lényeg, hogy a közönség maradandó élményekkel távozzon.

 

Árvai Péter, a Prezi egyik alapítója prezentációt tart a TED-en
Árvai Péter, a Prezi egyik alapítója prezentációt tart a TED-en
Forrás: YouTube


#3. Ne írj a képekre
Nagyon sokan elkövetik azt a hibát, hogy amikor a prezentációjukban szlájdokat használnak, ráírják a képekre, amit amúgy is elmondanak. Mi több, egész mondatokat, sőt szövegrészeket jelenítenek meg. Ez azért nem javallt, mert a közönség óhatatlanul a szöveget kezdi el böngészni és értelmezni, miközben az előadás megy tovább, így mindenképpen kimarad valami, esetleg pont a lényeg. Van egy megengedőbb iskola is, amely szerint egy-két kulcsszó azért fölkerülhet a szlájdokra, ami csak kevéssé osztja meg a figyelmet.

A szövegellenesség mellett szól Chris Atherton kognitív pszichológus kutatása. A diákjaival végzett kísérletet: az egyik csoport olyan előadást ült végig, ahol a szlájdokon rengeteg szöveg volt, a másik társaság esetében pedig csak kulcsszavak szerepeltek. Utóbbi csoport több mint kétszer jobban emlékezett az előadásra, mint azok, akiket sok szöveggel zavartak meg.

Tehát nem szabad engedni, hogy a szöveges szlájd legyen az előadás főszereplője, különben kárba vész idő és energia.


#4. Legyen interaktív a prezentáció
Aki ült már már prezentáción, valószínűleg azt tapasztalta, hogy a közönség egy része bizonyos idő elteltével a telefonját vagy a tabletjét kezdi babrálni ahelyett, hogy figyelne. Ezért is interaktívvá kell tenni az előadást. Kapjon a közönség kérdéseket, amelyek akár szónokiak is lehetnek, a lényeg az, hogy rendszeresen meg legyen szólítva a hallgatóság. Jó módszer az is, ha ilyeneket kérünk közönségünktől: tegye fel a kezét, aki egyetért / volt már hasonló helyzetben / próbálta már ezt a módszert.

Ráadásul több olyan applikáció is letölthető, amellyel meg lehet szavaztatni a közönséget, akár az előadás témájával kapcsolatban, akár azt tudakolva, mennyire tetszik nekik a prezentáció. Ezen a jól összerakott oldalon mindjárt 10 ilyen appot lehet szemrevételezni.


#5. Elkél egy kis humor
Pszichológusok már régen bebizonyították, hogy aki meg tud nevettetni, azt rokonszenvesebbnek találjuk. A prezentáció esetében ez azt jelenti, hogy aki kedvel, az jobban odafigyel arra, amit mondunk. Persze nem az a cél, hogy stand-upos produkciót adjunk elő, néha egy könnyed, feszültségoldó megjegyzés is megteszi az előadás elején, különösen akkor, ha valaki nem vicces alkat, ezért ez a szerep nem állna jól neki.


A The Muse cikke nyomán.

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen