Vigyázz az állásinterjún: az is baj lehet, ha stréber vagy

szerző: Jobline
2017 augusztus 29.

A szakértők nem győzik hangsúlyozni, az állásinterjún mennyire képben kell lenni a céget, a vállalati kultúrát és az ott dolgozó embereket illetően. De túl is lehet tolni a biciklit, és a stréberség visszaüt.

A legtöbb jelölt tisztában van azzal, hogyan kell megjelenni az állásinterjún. Felkészülten, ápoltan, megfelelő ruházatban, kinyomtatott önéletrajzokkal és jegyzetfüzettel felfegyverkezve. Ez az alap.

Még mindig sokan vannak azonban, akik saját magukról ugyan ódákat tudnak zengeni, de a cégből nem készültek fel eléggé, vagyis nem tudnak kielégítő választ adni a kérdésre, miért pont ott szeretnének dolgozni, és azzal sincsenek tisztában, az adott munkáltató pontosan kit keres és miért. Emiatt nem tudják jól eladni magukat, vagyis meggyőzően bebizonyítani, hogy pont rájuk van szükség.

Mások viszont tisztában vannak azzal, hogy a cégből is alaposan fel kell készülni, tudni kell, hogyan működik, mi a küldetése, milyen kihívásokkal kénytelen szembesülni, fúzióra készül-e egy másik vállalattal, netán bizonyos területeken leépítések várhatók. A megfelelő ismeretek megszerzéséhez tanulmányozni kell a céges honlapot, át kell fésülni a közösségi médiát, utána kell nézni, a vezetők mit nyilatkoztak legutóbb, merre tart a szektor a gazdasági lapok szerint és így tovább. És itt jön a de. Remek dolog, ha felkészült vagy, de ezen a téren nem szabad túl okosnak lenni, legalábbis a The Muse szerzője, Stacey Lastoe szerint. A cégek lojális munkatársat, és nem revizort keresnek, aki mindenbe beleüti az orrát, és azt is tudja, hova jár vitorlázni a főosztályvezető.

 

 

Néhány momentum, ami miatt elbukhatod az állásinterjút:


#1. Amikor a cégvezetők után nyomoztál, és erről be is számolsz

Tudni kell, kik irányítják a céget, mióta, honnan jöttek és milyen tapasztalattal. Az viszont nem tartozik rád, hány gyerekük van, mi a hobbijuk, hogy hívják a kutyájukat, milyen kávét kérnek a menő bisztróban és ki a kedvenc zeneszerzőjük. Illetve ezt is tudhatod, ha sikerült összeszedned a megfelelő információkat a közösségi médiából vagy a sajtóból (nálunk például sok személyes dolog kiderül a kitűnő HVG portrékból, a Kreatív Kultúrterror rovatából és egyéb médiumok hasonló profilú rovataiból). Ha sok személyes dolgot tudsz is a vezetőkről, erről ne számolj be az állásinterjún, mert tolakodónak fogsz tűnni, olyan hívatlan vendégnek, aki családi ebédkor beront, és kéretlenül odaül az asztalfőre. Ezzel nem követsz el bűnt, de nem leszel szimpatikus, és az túlsó felén ülők arra fognak gondolni, hogy nem szeretnének ilyen emberrel együtt dolgozni. Az önéletrajzod megy a kukába.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

SZAKMUNKÁS ÉS FIZIKAI MUNKÁS ÁLLÁSOK

 

#2. Ha kívülről tudod a céges honlap tartalmát
Ismerni kell a céget, de teljesen fölösleges, hogy betanuld és kívülről felmondd a honlapjuk „Rólunk” fejezetét. Még rosszabb, ha szó szerint – ráadásul kéretlenül – idézed a vezetők korábban tett nyilakozatait, sőt kommentálod is őket. Ezzel nemcsak tudálékos benyomást keltesz, de olyan embernek tűnsz, aki kétségbeesetten meg akarja kapni az állást, ezért minden erejét bevetve készült fel az interjúra, mintha soha többé nem adódna más lehetőség. (Persze akadhatnak cégek, ahol pont ezt a hozzáállást díjazzák, de nagy a kockázat, mert hátha olyan helyen interjúzol, ahol nem.)

Az effajta stréberség ráadásul azt a gondolatot is felvetheti, hogy teljesen hiányzik belőled a kreativitás, hiszen magolni mindenki tud, gondolkodni viszont annál kevesebben.


#3. Ha a HR-esre szabod az interjút

Szakértők gyakran javasolják, hogy próbáljuk kideríteni, ki vagy kik fognak interjúztatni, és megfelelő utánajárással készüljünk fel a velük való találkozásra. Ez nem rossz ötlet, de a kapott információkkal csínján kell bánni. Ha sikerült feltérképezni a HR-es szakmai hátterét, némi személyes adattal fűszerezve, nem szabad előhozakodni vele, mert úgy fogja érezni, hogy te interjúztatod őt, és nem fordítva. A háttérinformációk birtokában frappánsabb válaszokat adhatsz, mert ismered a másik érdelődési körét vagy érzékeny pontjait, de a beszélgetés ne forduljon bratyizásba, mert a hideg futkos majd a másik hátán.


#4. Ha a külsőddel is teljesen azonosulsz a céggel

Nagyon sokat számít a megjelenés, mert az interjúztató ennek köszönhetően szerzi rólad az első benyomásait. Semleges professzionális megjelenés ajánlott, ahol semmi nem utal a cégre vagy az interjúztató ízlésére (amiről a LinkedIn-profilja segítségével szereztél tudomást). Annyi megkegyzés azonban idekívánkozik, hogy bizonyos mértékben azért érdemes alkalmazkodni a helyzethez. Konzervatív pénzintézet esetében természetesen üzleti öltözék ajánlott, nemrég indult reklámügynökséghez viszont lehet lazábban jelentkezni; ugyanígy számításba kell venni, hogy interjúreggeli lesz-e, vagy a cég székházában fogadnak hivatalos körülmények között.

Plusz egy jó tanács: még előző este találd ki, mit szeretnél fölvenni az interjúhoz, készíts elő mindent, így reggel nem kapkodsz és követsz el olyan hibát, amit később megbánnál.

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen