Empátia, éntudatosság, kudarcfeldolgozás: így kell fejlődnöd, ha vinni akarod valamire az életben

szerző: Jobline
2017 október 12.

Legalább hat készséget kell mesterfokra fejlesztened ahhoz, hogy szép karriert fuss be. Nemcsak szakmai téren, ezeknek köszönhetően jobb ember is leszel.

Az alábbi hat készség fejlesztése kulcsfontosságú építkezésünk szempontjából és hatékonyan segíti a karrierünket is.

Előnyös, ha valakinek van elég ideje és pénze arra, hogy tanfolyamokon képzett szakemberektől sajátítsa el a készségfejlesztés fortélyait, de autodidakta módon is gyorsan lehet haladni ezen az úton, különösen a bőséges szakirodalom áttekintése után.


Az úgynevezett mindfulness
Elgondolkodtató, hogy az egyébként oly gazdag magyar nyelvben ennek a kifejezésnek nincs pontos megfelelője. Több változat is elfogadott: „éber figyelem, tudatosság, éber jelenlét, éber tudat, tudatos figyelem, teljes odafigyelés”. A fogalom a tudatnak azt az állapotát jelöli, amikor teljesen jelen vagyunk, mégpedig a pillanatról pillanatra gyakorolt ítélkezésmentes éber figyelem segítségével. Ez minden élőlény természetes állapota, nincs benne semmi ördöngösség, mindenki megtapasztalhatja, sőt, egy kis gyakorlás után bármikor tudatosan átválthatunk a hétköznapi cselekvés üzemmódból a létezés állapotába.”

Vegyünk egy konkrét példát. Egy értekezleten egy kolléga felvet egy ötletet, ami eredetileg tőled származik, de erről nem tesz említést. Az ember első természetes reakciója az, hogy ökölbe szorul a keze, és fel akar pattanni, hogy önmagának követelje a dicsőséget. Ám ha az éber jelenlét állapotában vagy, elemzed a reakciódat és megállapítod, hogy nem lenne megfelelő, objektívan tekintesz a helyzetre és más lehetőségeket is mérlegelsz (lehet, hogy a kolléga egyszerűen elfelejtette, eredetileg kié volt az ötlet). Az ügyet bizonyára békésen sikerül rendezni, nyilvános botrány nélkül.

Az éber jelenlét könnyen gyakorolható és tökéletesíthető. Végtére nagyanyáink is erre buzdítottak, amikor azt tanácsolták, feszült helyzetben vegyünk mély levegőt és számoljunk tízig, mielőtt olyat cselekednénk vagy mondanánk, amit nehéz jóvátenni.

Különbségeken átívelő együttműködés
Ahhoz, hogy valaki jó csapatjátékos legyen, meg kell tanulnia együttműködni olyan emberekkel, akik jó eséllyel teljesen mások, mint ő. Örülni kell annak, hogy minden kolléga egyedi és különleges személyiség, mert ez a sokféleség tesz hatékonnyá egy csapatot.

Milyen különbségeken ívelhet át az együttműködés? Nem, származás, vallás, politika, életkor, életstílus, értékválasztások, és még számos tényezőt fel lehetne sorolni, de ezek a legfontosabbak. Ezen együttműködési készség fejlesztésekor az első lépés, hogy tudatosítod magadban: önkéntelenül fenntartások ébredhetnek benned, ha valaki sok mindenben különbözik tőled, pedig ennek nem szabad akadályt jelentenie a közös munkában.

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

SZAKMUNKÁS ÉS FIZIKAI MUNKÁS ÁLLÁSOK


Rugalmasság
Vannak, akik jobban viselik a kritikát, sőt a kudarcot, mint a többiek, és a rossz hírek sem lassítják le őket. Ők a rugalmas emberek.

A legerősebb emberek nem félnek a kudarcoktól és a visszautasítástól, megélik az ezekkel kapcsolatos érzelmeiket, de nem hagyják, hogy megbénítsák őket. Ha váratlanul elbuknak, tudomásul veszik, hogy mi történt, felállnak, leporolják magukat és folytatják a menetelést.

A rugalmasságnak van egy titka. Nem az a lényeg, hogy érzéketlenebbé válunk a negatív dolgokra, éppen ellenkezőleg, még több érzelemmel dolgozunk. Ha mondjuk nem sikerült a prezentáció, szembesülj ezzel a ténnyel, vedd tudomásul, hogy ideges és elkeseredett lettél, aztán tanulj a hibákból és legközelebb csináld sokkal jobban. A rugalmasság mindenkiben megvan, csak elő kell hívni és megtanulni a használatát.



Maximális fordulatszámon és optimális kihasználással dolgozni

Szinte mindenkinek a munkája kétféle feladatból áll: vannak naponta, rutinszerűen elvégzett egyszerűbb teendők és léteznek hosszú távú, több hónapos vagy akár több éves projektek. Az dolgozik hatékonyan, aki a komplex, hosszú távú, komoly eredménnyel kecsegtető projektekre koncentrál, de közben nem hanyagolja el a szürke hétköznapok rutinfeladatait sem.

Mindez intenzív munkavégzést igényel (maximális fordulatszám), miközben sikerül optimálisan magosztani az időt, az energiát és a figyelmet a különböző típusú feladatok között.

A legfontosabb, hogy egyik típusú teendőben sem szabad elveszni: nem hanyagolható el a napi email-tömkeleg kezelése a hosszú távú projekt miatt, és megfordítva, nem szabad minden idődet az illendő válaszolgatásra fordítani, mert nem jut idő a távlati tervek megvalósítására.


Empátia

Aki mesterien hasznosítja ezt a készséget, nemcsak a munkában lesz sikeresebb, de a magánélete is boldogabbá válik. Az empátia annak a tudománya, hogy bele tudjuk képzelni magunkat a másik helyébe, és tisztában vagyunk vele, mit érezhet.

Az empátia révén erős bizalmi kötelék fonható a munkatársak között, akik nem azt várják el, hogy együtt gyászolj velük. Például ha azt mondod valakinek, „nagyon sajnálom, hogy ez a dolog most nem jött össze”, valószínűleg csak még idegesebb lesz. Ez már sokkal jobb megoldás: „megértem, hogy ilyen mérges vagy, mert legutóbb engem is nagyon frusztrált, hogy kicsúsztam a határidőből. Miben tudnék segíteni?”.


Érdeklődés, kíváncsiság, problémamegoldásra való készség

Az érdeklődés, vagyis a „learn-how” (kb. keresd meg a megoldást) ugyanolyan fontossá vált a munka világában, mint a know-how (szakértelem, technikai tudás). A világ nagy problémáit kíváncsi emberek fogják megoldani, akik képesek olyan kérdéseket feltenni, amelyek új horizontokat nyitnak meg.

Azt, aki már mindent tud, hajlamosak vagyunk unalmas figurának tekinteni, miközben azok, akik jól tudnak kérdezni, a fejlődésünket szolgálják, gyarapítván tudásunkat és újításokat vezetve be.


A The Muse cikke nyomán.


Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen