Így lehet boldogabb a hely, ahová bejársz dolgozni

szerző: Jobline
2017 november 22.

Azok a munkavállalók, akik hálásak az állásukért, sokkal elkötelezettebbek, ráadásul a többi kollégát is boldogabbá teszik.

A legtöbbünket már kisgyermekkorban megtanították arra, hogy köszönetet mondjunk a dolgokért. A szüleink, tanáraink és más felnőttek is mindig feltették a kérdést, miután kaptunk valamit: „mit mondasz ilyenkor?”. Míg a legtöbb helyzetben szinte már önkéntelen kicsúszik a köszönöm szó a szánkon, a munkahelyen nehéz kifejeznünk a hálánkat. Egy 2012-es kutatás kimutatta, hogy a megkérdezett 2000 személy csupán 10 százaléka mond köszönetet a kollégájának mindennap, és mindössze 7%-uk hálás a főnökének. A John Templeton Alapítvány felmérése úgy találta, hogy a válaszadók 60 százaléka szinte soha nem fejezi ki a háláját a munkahelyén, vagy legfeljebb csak egyszer egy évben.

A hála rejtett előnyei
Pedig a hála kimutatásának óriási hatásai lehetnek. Az Appirio tanácsadó cég új felmérése szerint a munkavállalók 60 százaléka mondta azt, hogy az állásinterjún az volt a legfontosabb, hogy megtudja, vajon a munkavállalók elégedettnek érzik-e magukat a munkaadónál. Ehhez képest csak 5% válaszolta azt, hogy inkább arra volt kíváncsi, milyen gyorsan tud majd előrelépni, és csak 4% akarta tudni, hogy milyen gyakran értékelik az alkalmazottak a cégnél. Egy hasonló felmérés azt állapította meg, hogy a többség (a 657 válaszadó 65%-a) a legrosszabb főnöknek azt tartja, aki soha nem ismeri el a munkavállalóit, még akkor sem, ha nekik köszönheti a sikereit, vagy csak ritkán ad szóbeli dicséretet vagy támogatást.

Pedig a személyzetnek, illetve a munkatársaknak adott köszönetnyilvánítás jótékony hatással van az egészségre. A Harvard Health több tanulmánya is úgy találta, hogy a hála segít abban, hogy az emberek pozitív érzéseket éljenek meg, jó élményekhez jussanak, ami az egészségükre is jó hatással van, ráadásul erősebb kapcsolatokat tudnak egymás között kiépíteni. De nem csak mentálhigiénés, hanem üzleti okai is vannak annak, miért jó köszönetet mondani. Szintén a Harvard Health írt jelentést a produktivitás növeléséről az egyetemi adománygyűjtők körében. A résztvevőket két csoportra osztották: az egyik csoport felhívta a potenciális adományozókat, ahogy eddig is tette. A másik csoport tagjai, akik egy másik napra voltak beosztva, kaptak egy buzdító beszédet a főnöküktől, aki elmondta nekik, mennyire hálás a teljesítményükért. A következő héten azok az egyetemi dolgozók, akik a lelkesítő köszönetnyilvánítást kapták, 50 százalékkal több adománygyűjtő hívást indítottak, mint azok, akik nem részesültek semmiféle pozitív visszacsatolásban.

Ennek a pár egyszerű tippnek a segítségével ismét hálát tudsz csempészni a nehéz munkanapokba a Fast Company szerint.



Hogyan építsük bele a hálát a munkanapba?

Kezdd egyszerűen! – Howard Jacobson digitális marketingszakember azt tanácsolja, tölts 5 percet azzal, hogy csinálsz egy listát 5 olyan emberről, akinek hálás vagy. Aztán készíts egy tervet arról, hogyan kommunikálod ezt számukra.

Tedd személyessé! – Sok szervezet tartogatja a szervezeti elismeréseket olyan különleges alkalomra, mint egy csapatépítő összejövetel vagy a karácsonyi vacsora. Bobby Brannigan, a jegyzetfüzetek online adásvételével foglalkozó ValoreBooks alapítója viszont azt mondja, hogy ne csak nagy alkalmakkor kerüljön sor őszinte vállalati köszöntőkre a kollégák előtt. Hálát adni ugyanis nem kerül sok időbe. Azt tanácsolja a vezetőknek, hogy mindig szakítsanak időt arra, hogy személyesen köszönjék meg a munkavállalók tényleges munkáját, lehetőleg az asztaluknál.

Tedd digitálissá! – Erin NewKirk, egy üdvözlőkártya-szerkesztő applikáció, a Red Stamp alapítója szerint is fontos szavakban kifejezni a hálát, amihez akár az e-mail írást is használhatjuk. A kollégákkal való kapcsolattartás során a jól elvégzett feladatot mindig honoráljuk pár kedves szóval a szokásos e-mailbe ágyazva, például így: „Nagyon hálás vagyok a szakaértelmedért/fáradozásaidért”. Aztán emeljük ki azt is, hogy ennek a fontos tulajdonságnak milyen pozitív hatása van a cégre, végül részesítsük őt apró jutalomban, például: „következő alkalommal én hívlak meg kávézni”.

Teremts lehetőségeket a tartós elégedettségnek
„Azonban készüljünk fel a szokatlan reakcióra is –  mondja Mark Goulston pszichiáter: – Ne lepődj meg, ha a hálád kinyilvánítása után a dolgozó döbbenten néz vagy elhomályosodnak a szemei. Ez csak annyit jelent, hogy a hála talán már megkésett volt.” Ebben az esetben alkalmazkodhatod a következő módszert. A havi első értekezleteket kezdheted úgy, hogy körbejársz a teremben, és megkéred a kollégákat, hogy mondjanak egy dolgot, amiért hálásak. Vagy csinálj egy köszönőfüzetet az irodának, melybe mindenki kinyilváníthatja a köszönetét a másiknak, és megemlítheti, mi jó történt vele a munkában. Beszéljétek meg közösen, hogyan tudjátok a hálát az irodai élet fontos és mindennapos részévé tenni.

 


Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen