Mondj nemet, de úgy, hogy senki ne sértődjön meg

szerző: Jobline
2018 január 18.

Amikor az igen ki van zárva, kénytelenek vagyunk nemet mondani. Persze, de mit fog szólni a főnök, a munkatárs vagy az ügyfél, ha elutasításra talál? Diplomatikusan kell megoldani.

Nem szeretnél részt venni egy projektben, nem tudod vállalni a túlórát, nem fogadható el az ügyfél ajánlata? Nemet kell mondanod, de nem mindegy, kinek és hogyan. Ilyen például a rossz nemleges válasz: „Ez most komoly?”. Ez pedig a diplomatikus: „Érdekes ötlet, de én másfelől közelíteném meg ezt a kérdést.”. Vegyük végig, hogyan lehet elkerülni a sértő visszautasítás csapdáját!

A főnök
Azt szeretné a főnök, hogy aznap addig maradj, amíg be nem fejezed a kiadott sürgős feladatot, amit az egyik megbetegedett munkatárs miatt szeretne rád testálni. Csakhogy van más fontos tennivalód, és este kilenc előtt szeretnél vacsorázni (ráadásul otthon, nem a monitor előtt).

Elsőre félelmetes feladatnak tűnik, hogy a főnöknek kell nemet mondani, és az is. Nem jó, ha egy kurta nemmel intézed el a dolgot, ahogyan az sem, ha mártírnak próbálod feltüntetni magad, akinek annyi munkát delegálnak, hogy ki sem látszik a sok feladat alól.

Ehelyett így érdemes válaszolni: „Köszönöm, hogy rám gondoltál először, de most éppen egy másik projekten dolgozom / másik jelentést készítek elő, és amíg ezzel nem végzek, nem tudok az új feladatra koncentrálni”.

Ez a válasz két okból is hasznosnak tűnik. Egyfelől nagyra értékeled, hogy a főnök először rád gondolt, nyilván rátermett munkatársnak tart, akire rá lehet bízni egy sürgős feladatot. Másodszor: a válasz felhívás keringőre, ugyanis a főnök mérlegelheti a helyzetet, és azt mondhatja, hogy akkor inkább tegyétek félre azt munkát, amin éppen dolgozol, és vedd elő ezt az újat, mert hamarabb kell vele végezni. Az észszerű átütemezéssel rögtön csökken a teher, és feszültség sem keletkezik, mert sikerült kölcsönös megelégedéssel rendezni a problémát.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

 

A munkatárs
Az egyik kolléga segítséget kér egy olyan feladat megoldásában, ami nem a te dolgod és nem érdekel, sőt nem is értesz hozzá különösebben. Ugyanakkor megérné, hogy mégis segíts neki, mert ezzel erősítenéd a vele kialakított kapcsolatodat és legközelebb joggal várhatnál viszonzást. De tegyük fel, hogy valamilyen okból mégsem akaródzik átvenni a feladatai egy részét. Mi ilyenkor a teendő?

Nem jó megoldás, ha azt mondod, hogy sajnos nagyon el vagy havazva, ezért nem jut időd a kérés teljesítésére. Ugyanis ha ezek után elmész hosszan ebédelni vagy más, kevésbé fontos feladatba fogsz, a másik látni fogja, hogy hazudtál, mert vagy nem kedveled őt, vagy lusta vagy, esetleg mindkettő.

Inkább mondj olyasmit, ami közel áll az igazsághoz, urambocsá teljesen igaz. Például: „Érdekesen hangzik, de az a helyzet, hogy nem vagyok igazán otthon ebben a műfajban. Ha beszállnék, lehet, hogy csak elbénáznám az egészet, és több baj lenne belőle, mint haszon. Tehát most nem tudok rendelkezésre állni, de ha akad olyasmi, amihez jobban értek, számíthatsz rám.” Megvan ugyan a veszélye, hogy ekkor a kolléga talál neked testhezállóbb feladatot, de az emberek ilyenkor általában más segítséget keresnek, vagy mégis nekiállnak maguk megoldani a problémát.

 


 

Az ügyfél
Bonyolult a helyzet, mert az ügyfélnek mindig igaza van, különben könnyen elveszíthetjük, és bizonyos mértékben főnök is, hiszen az ő elvárásainak kell megfelelni. Ebben a speciális esetben nem előnyös, ha azonnal hosszan elmagyarázod neki, miért nem jó az a koncepció, amit dédelget. Ehelyett hagyni kell, hogy előadja az elképzeléseit, de töviről-hegyire, hogy minden aspektus nyilvánvaló legyen. Nagy kísértés, hogy azonnal a szavába vágj, amikor nyilvánvaló lesz, hogy rossz ötletről van szó, mégsem szabad félbeszakítani, mert azt gondolhatja, nem fogtad fel, miről van szó. Hagyd beszélni, és figyelj oda, milyen alapvető gondolatokra támaszkodik és milyen fenntartásokat fogalmaz meg az aktuális feladattal kapcsolatban.

Amikor teljes lett a kép, vedd sorra a szempontjait, és magyarázd el, te hogyan közelíted meg ezeket. Tehát ne azt hangsúlyozd, hogy az ő meglátásai miért rosszak. Például így kezdhetsz hozzá: „Tehát az általunk javasolt szlogen nem nyerte el a tetszését. Amit ön szeretne, az tényleg ütős megfogalmazás, de ha alaposabban megnézzük, nagyon hasonlít a konkurencia szlogenjére. Márpedig közös célunk az, hogy a népszerűsített termék kitűnjön a többi közül. Szeretném gyorsan végigvenni, hogyan jutottunk el a mi szlogenünkhöz és miért gondoljuk róla, hogy meg fogja állni a helyét.”


Ha már mestere vagy a nemet mondás művészetének, ne feledd, hogy gyakran van szükség az igenekre is. Különben mindenki megszokja, hogy rád nem lehet számítani sem munkatársként, sem rugalmas üzleti partnerként. Így könnyen kimaradhatsz érdekes projektekből és lefelejtenek az előléptetési listáról is. Tehát a hogyan mellett a mikorról sem szabad megfeledkezni.


 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!



Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen