Amit mindig is tudni akartál a dresszkódról, de sosem merted megkérdezni

szerző: Jobline
2018 március 22.

Egyes munkahelyeken szigorúan megszabják, hogyan kell öltözni, esetleg egyenruhát kell hordani, máshol lazább -tól -ig irányelvek érvényesülnek. Hogyan alakult ez ki?

Annak idején nagy port vert fel a hír a bulvársajtóban, hogy egyes hazai minisztériumokban szigorították az öltözködés szabályait, és van, ahol még a frizurát és az ékszerviselést is főosztályvezetői szinten szabályozzák. Az intézmények gyorsan pontosítottak: nincs nagy szigor, és egyébként sem kell senkit illendőségre inteni, mert a dolgozók maguktól is tudják, milyen a kulturált megjelenés. Az eset jó példa arra, hogy az öltözködés neuralgikus kérdés lehet a munkahelyeken, sőt, ha visszaemlékezünk, már Virág elvtárs is arra intette a túlságosan miniszoknyásnak ítélt Gogolák elvtársnőt A tanúban, hogy a szexualitást hagyja meg a hanyatló Nyugat ópiumának. Érdemes tehát néhány momentumot felidézni a teljesség igénye nélkül, hogyan alakult a munkahelyek és az öltözködés viszonya.

A business casual
A viszonylag decens, de nem karót nyelt munkahelyi stílus kialakulása állítólag egy ügyes marketingfogáshoz köthető. A hatvanas években a hawaii ruhaipar népszerűsíteni kívánta termékeit, ezért színes ingeket küldtek amerikai kormányzati intézményeknek, hátha a dolgozók megszeretik őket. Beindították az Aloha Péntek-mozgalmat, azzal az ajánlással, hogy hét közben mindenki hordjon szigorúan formális üzleti ruházatot, de péntekenként – legalább a nyári hónapokban – a dolgozók bátran viseljenek hawaii ingeket. Az ötlet népszerű lett, és Amerika-szerte elterjedt a pénteki lazább öltözködés szokása (számtalan helyen persze nem vettek fel rikító kanáriszínű ingeket, hanem mindenki úgy ment munkába pénteken, ahogyan a szíve diktálta).

Ezt a trendet aztán a kilencvenes években meglovagolta a Levi’s is, hogy keki golfnadrágjukat népszerűsítsék. Ők már kis füzetet is kiadtak A Guide to Casual Businesswear címmel, hogy mindenki megértse és elfogadja, a casual az új elegancia.

A zsebes nadrág-hawaii ing szandállal kombó persze sok esetben túl laza viselet, néha felérhet egy sértéssel. A business casual terén nem fog mellé az, aki márkás sötét farmerhez fehér inget és sötét zakót vesz fel, politikusok és multik felsővezetői járnak elöl a jó példával.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK


Lappangó liberalizmus
Mindeközben az öltözködés liberalizmusa sok helyen lappangva erodálja a hagyományos munkahelyi viselet gránitszilárdszilárdságú talapzatát. Egyre több cégnél a dolgozókra bízzák, hogy döntsék el, milyen stílusú öltözékben érzik jól magukat a munkahelyükön, és ennek alapján alakítják ki a meglehetősen laza irányelveket.




A dresszkód azért maradt

Természetes, hogy számos helyen továbbra is igen szigorúan előírják, hogyan öltözködjenek az alkalmazottak. Bizonyos pozíciótól fölfelé nőktől elvárt a konzervatív kiskosztüm-zárt cipő összeállítás, ahogyan a férfiaknak öltönyben-nyakkendőben illik megjelenni. A vezetők és tulajdonosok azonban eleve nem is szoktak színes ingben és rövidnadrágban parádézni, hiszen belső igényük van arra, hogy kifejezzék tekintélyüket. Általános tapasztalat, hogy a magasabb pozíciót betöltő munkatársak a casual péntekeken is jóval elegánsabban jelennek meg az irodában, mint a beosztottaik, így hangsúlyozván fontosabb szerepüket.
Nagy presztízsű cégeknél a szervezet küldetését taglaló kodexbe külön is belefoglalják, hogy a megjelenésnek méltónak kell lennie a cég által vallott értékekhez és az általa megjelenített tiszteletreméltó imázshoz.


Egyenlőséget és világos helyzetet teremt

A formális megjelenést előíró dresszkód egyeseket feszengésre késztethet, szakemberek azonban a dolog előnyeire is felhívják a figyelmet. Ha a dolgozók az előírások miatt nagyjából hasonló öltözékben tartózkodnak a munkahelyen, a menedzserek nem a külső megjelenésük alapján ítélik meg őket, hanem a szakmai kvalitásaikra tudnak koncentrálni.   
A másik pozitívum, hogy a dresszkód világosabbá teszi a dolgozók számára, mit vár el tőlük a cég. Így a különböző stílust képviselő munkatársaknak reggelente nem kell azon tépelődniük a tükör előtt, mit vegyenek fel aznap és mit fognak szólni hozzá a többiek: ki van jelölve a mozgástér, azon belül lehet választani.


Ha bizonytalan vagy, legyél inkább elegáns

Van egy nagyon régi szabály: ha szerinted valami ciki, valószínűleg igazad van. Ez érvényes lehet az öltözködésre is. Vagyis ha úgy tűnik, hogy a kiválasztott kombináció nem felel meg az elvárásoknak, érdemes inkább elegánsabb megoldást választani, mint azt kockáztani, hogy lesajnálnak a hátad mögött.

 

A The Muse cikke nyomán

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen