Steve Jobs: így manipuláld az embereket, ha el akarod érni a célodat

szerző: Jobline
2018 május 24.

Hízelgett azoknak, akiket gyűlölt, vérig sértette azokat, akiket a legjobban szeretett. Talán ezért is lehetett korunk egyik legsikeresebb vállalkozója.

Steve Jobs hozta létre a modern kor két jelentős cégét, az Apple-t és a Pixart, s mindez nem lehetett volna lehetséges, ha minden bevett szabályt betart. Mint a zsenik közül sokan, képes volt arra, hogy megalkossa a maga valóságát, a sajátos „torzítási mezőt”, amelyben az ő merész elképzelései erősebbnek bizonyultak, mint a szikár tények. Eszköztárából a manipuláció sem hiányzott, ezért tudta meggyőzni a legnagyobb hatalmú üzletembereket is.

Érdemes megismerni taktikáját.

Szenvedélyesen prezentálj. Az emberek könnyen az erős érzelmek hatása alá kerülnek.
A prezentáció Jobs eszköztárának egyik leghatásosabb eleme volt. Azt vallotta, hogy aki el tudja adni magát, az eladja az általa kidolgozott ötleteket is.

Mielőtt az iTunes 2001-ben megjelent volna a piacon, Jobs tucatnyi híres zenésszel találkozott, hogy általuk bevonhassa a lemezcégeket az iTune-üzletbe. A prezentáció egyik résztvevője Wynton Marsalis trombitás volt.

Marsalis visszaemlékezése szerint Jobs két órán át beszélt folyamatosan.

„Megszállott ember volt – mondja a zenész. – Egy idő után már rá meredtem és nem a képernyőre, annyira áthatotta a szenvedély.”

Jobs a hirdetési csapata előtt is ilyen szenvedélyesen szónokolt, hogy őket is átitassák heves érzelmei. Az ennek nyomán született reklámok, mint az 1984 és az iPod-sziluettes spot sokat segítettek abban, hogy az Apple-t ne csupán számítógépelet gyártó cégnek tartsák.


Ha brutálisan őszinte vagy, hűséges követők sorakoznak fel mögéd.
Amikor Jobs 1997-ben visszatért az Apple-hoz, azonnal hozzálátott, hogy életet leheljen az általa alapított cégbe, amely túl sok termékkel próbált nyomulni a piacon, miközben hiányzott a határozott irány. Jobs összehívta az Apple legfontosabb alkalmazottait, rövidnadrágban és tornacipőben felugrott a színpadra, és azt kérte, mondják el, mi a baja a céggel.

Miután a dolgozók ezt-azt mormogtak, Jobs rövidre zárta a zsivajt: „A termékekkel van baj! Tiszta szívás az összes! Már egyik sem szexi!”

Az emberek elfogadták Jobs ötleteit, mert mindig brutálisan őszinte volt. Jobs később ezt mondta életrajzírójának: „nem gondolom, hogy mindenkinek bele kell gyalogolni a lelkébe, de ha valami tiszta szívás, azt a képébe vágom az embereknek. Az a dolgom, hogy őszinte legyek. Tudom, miről beszélek, és általában igazam is van. Ilyen kultúrát akartam létrehozni. Bárki a fejemhez vághatja, hogy tök béna vagyok, és én is megmondhatom neki ugyanezt, ha így gondolom. Nálam ez a belépő: szuperőszintének kell lenned.”

 



Dolgozz keményen, és a többiek tisztelni fognak. A tisztelet a kulcsa, hogy elérd, amit akarsz.
Jobs elképesztő intenzitásal dolgozott. Nagy visszatérése után reggel 7-től este 9-ig tartott a munkaideje, mivel az Apple mellett a Pixart is irányította. Fáradhatatlanul dolgozott, miközben vesekövek kínozták. De mindenáron motiválni akarta a két cég dolgozóit, ezért kitartóan bejárt a munkahelyére, hogy a legjobbat hozza ki az alkalmazottakból és kivívja a tiszteletüket.

Csábítással és hízelgéssel szereld le az embereket.
„Jobs szándékosan elbűvölte az embereket, és még élvezte is – állítja életrajzírója, Walter Isaacson. – Az Apple korábbi vezérigazgatói, Amelio és Sculley képesek voltak elhitetni magukkal, hogy Jobs azért kedveskedik nekik, mert szereti és tiszteli őket. (…) Pedig arról van szó, hogy Jobs elbűvölő tudott lenni azokkal, akiket utált és vérig sértette azokat, akiket szeretett.”

Állítsd azt, hogy az összes jó ötlet a tiéd – aztán ha fordítasz a helyzeteden, teljes erővel állj be az új ötlet mögé. A múltat könnyű manipulállni.
Jobsnak nem volt mindig igaza, de meg tudta győzni az embereket, hogy mégis ez a helyzet. Hogyan? Erősen beleállt egy helyzetbe, aztán ha észrevette, hogy valaki másnak jobb az álláspontja, nem mondta, hogy tévedett, hanem magáévá tette az övét, és ezzel teljesen kiütötte az ellenfelét.

Egy példa. Amikor az Apple elhatározta, hogy saját üzleteket nyit, Ron Johnson értékesítési igazgatóhelyettes azzal az ötlettel állt elő, hogy minden egységben legyen egy Genius Bar (Zsenibár) nevű sarok, ahol a Macintosh mérnökei segítenek a vásárlóknak. Jobs kapásból rávágta, hogy hülyeség. „Ezeket a srácokat nem nevezheted zseninek, amikor kockák – mondta. – Nem tudnak bánni az emberekkel, becsődölne a zsenibár.” Másnap az Apple levédette a Genius Bar márkanevet.

 

A Business Insider cikke nyomán

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Apple  •  Steve Jobs  •  manipuláció
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen