Előmeggyőzés: így kezdd az állásinterjút!

szerző: Jobline
2018 május 31.

Azonnal pozitív felütéssel indíts, hogy megadd a beszélgetés irányát.

Robert Cialdini szociálpszichológus, a Pre-Suasion (lefordíthatatlan szójáték a persuasion /meggyőzés/ szó átalakításával, jelentése kb. előmeggyőzés) és az Influence (Hatás) című bestsellerek szerzője állítja, hogy az előmeggyőzés taktikáját alkalmazva igen nagy az esélye annak, hogy győztesen kerülünk ki az állásinterjúról. Egyszerű technikával rá lehet venni az interjúztatókat arra, hogy folyamatosan az erősségeinkre koncentráljanak.

„Jelentkezünk egy állásra, és az interjún olyan kell emberrel beszélnünk, aki értékelni fog minket – mondja Cialdini. – Az is előfordulhat, hogy egy kisebb bizottság fogad majd. Ilyenkor bevezetésképpen olyanokat szoktunk mondani, hogy ’nagyon örülök, hogy itt lehetek’, ’minden kérdésre a legjobb tudásom szerint fogok válaszolni’. Azt javaslom, hogy ekkor alkalmazzuk az előmeggyőzés módszerét. A bevezető udvariasságok után mondjuk ezt: ’mielőtt belevágnánk, válaszolnának egy kérdésemre? Miért hívtak be erre az interjúra? Mit találtak figyelemre méltónak az önéletrajzomban?’

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:


BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK


Az előmeggyőzés módszerével a kövekező hatást értük el: arra késztettük az interjúztatókat, hogy azonnal az önéletrajz legpozitívabb, legerősebb elemeire összpontosítsanak. Ezzel olyan hozzáállás ültettünk el az interjúztatók elméjében, amelynek jegyében folyamatosan pozitív színben látnak bennünket, és jobban értékelik, amit számukra nyújtani tudunk.”

Amikor az állásinterjúra megyünk, üzenetet viszünk a HR-esnek: mi vagyunk a megfelelő ember az adott feladatra. Cialdini azonban azt mondja, nem maga az üzenet a lényeg, hanem az a döntő pillanat, amely az üzenet átadását megelőzi. Ezt „a változás kitüntetett pillanatának” nevezi, amely felkészíti a velünk szemben ülő embereket arra, hogy fogékonyak legyenek a hamarosan érkező üzenetre. A hatékony meggyőzés kulcsa az előmeggyőzés, állítja a szociálpszichológus.

 

 


 

Nem szükséges a befogadó attitűdjének, hitének, a hosszú évek tapasztalataiból leszűrt következtetéseinek a megváltoztatása – csak az kell, hogy a kommunikátor egy bizonyos pontra irányítsa a hallgatósága figyelmét, mielőtt a tettek mezejére lép. A hallgatóság ezáltal „együttműködő üzemmódba” lép, azaz nyitottá válik a kommunikátor üzenetére. Mindez teljesen öntudatlanul történik, ha a kommunikátor mesterien űzi az előmeggyőzés művészetét.

Cialdini fent említett könyvében számos esettanulmánnyal bizonyítja, hogy az efféle figyelemelterelés a marketingkommunikációban ugyanolyan tökéletesen működik, mint a háborús propagandában. Hatékony előmeggyőzés esetén bármely helyzetben az történik, hogy a kommunikátor trükkjének hatására a célközönség igent mond.

A professzor ezzel kapcsolatban érzékletes példát tud említeni. Egy kutatásban az egyik csoportot felkérték, hogy töltsön ki egy kérdőívet. Az alanyok 29 százaléka tett eleget a kérésnek. A mások csoport tagjaitól előbb megkérdezték: „ön segítőkész embernek tartja magát”? Itt már a résztvevők 73 százaléka reagált pozitívan, a feltevések szerint azért, mert előzetesen igennel feleltek a kérdésre. Hiszen ki nem tartja magát segítőkész embernek?

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen