Aki elégedett a munkájával, még nem biztos, hogy elkötelezett is
A munkahelyi elégedettség csak az alap, amelynek találkoznia kell az elkötelezettséggel is ahhoz, hogy a munkavállalók megtarthatók legyenek.
Sok vezető tévesen gondolja úgy, hogy az alkalmazottak elégedettsége növeli a motivációjukat is. Egy amerikai pszichológus, Frederick Herzberg kéttényezős motivációs elmélete szerint az emberre két tényező van hatással: az, amelyik a motivációt befolyásolja, illetve az az alaptényező, amely a munkahelyi elégedettségre van hatással. Motivációs tényező lehet például a kihívásokkal teli munka, az elismerés és a felelősség, az úgynevezett higiénés tényezők közé pedig a fizetés és juttatások, a szupervízió, a munkahelyi biztonság és a munkakörülmények tartoznak.
A higiénés tényezők határozzák meg, mennyire elégedett az illető a munkájával, és erősen befolyásolják az alkalmazottak magatartását. Ha ezek nem teljesülnek, az elégedetlenséghez fog vezetni, és az alkalmazottak máshol keresnek majd lehetőséget. Azonban a higiénés tényezők javítása elégedettséget nem okoz, csak az elégedetlenséget szünteti meg.
A motivációs tényezők befolyásolják azt, hogy az alkalmazottak hogyan végzik a munkájukat. Amikor egy alkalmazott motivált, többet fektet bele a munkájába, és jobban igyekszik. A puszta elégedettségtől azonban nem fog a munkavállaló keményebben dolgozni. Emellett egy dolgozó lehet nagyon motivált, de elégedetlen a munkájával. Találhatja érdekesnek és kihívást jelentőnek a munkát, de ha túl sokat aggódik a munka biztonságosságán, vagy azt gondolja, hogy egy másik cégnél többet kereshetne, akkor nem lesz elégedett.
Mindkét tényező tehát a munkavállalói elkötelezettség kulcsfontosságú összetevője. A munkáltatóknak alapvető higiénés tényezőket kell biztosítaniuk az alkalmazottak elégedettségének és megtartásának érdekében. Az alkalmazottaknak motiváltnak kell lenniük ahhoz, hogy maga szintű teljesítményt nyújtsanak. A higiénés tényezők könnyebben azonosíthatók és javíthatók, azonban a motivációs tényezők minden alkalmazottnál mások. A vezetőknek meg kell érteniük, hogy mi hajtja az alkalmazottakat, és teremti meg azt a körülményt, ahol a legjobb teljesítményt nyújtják.
Nézd meg legfrissebb állásainkat:
PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK
IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK
ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK
Megpróbáltuk növelni a teljesítményt azzal, hogy túlságosan a munkahelyi elégedettségre összpontosítottunk? Melyek a legjobb ösztönzők az alkalmazottak számára? A vezetők szeretnék, ha a munkavállalók elégedettek lennének a fizetésükkel, a munkaidejükkel, rugalmas beosztásukkal – ezek a faktorok befolyásolják ugyanis elégedettségüket. De az elégedettség hogyan befolyásolja az elkötelezettségüket?
Elégedettség kontra elkötelezettség
Az alkalmazottak elégedettek lehetnek a munkájukkal anélkül, hogy elkötelezettek lennének iránta. A munkatársak elkötelezettsége sokkal több, mint elégedettnek lenni a fizetéssel és a munkaidővel. Ez a megelégedettség csupán munkaelégedettség, és bár ez általában elengedő a munkavállalók megtartásához, nem elengedő a produktivitás biztosításához. Másrészről a munkavállalói elkötelezettség elősegíti a jó teljesítményt is.
Egy elkötelezett munkavállaló olyan alkalmazott, aki mélyen érintett, és sokat invesztál a munkájába. Az elégedettségi tényezők közé tartozik a munka értelmessége, az autonómia, a növekedés, a befolyás és a kapcsolatok.
Az őszintén elkötelezett munkavállalókkal rendelkező vállalatoknál magasabb a megtartás aránya, a produktivitás, az ügyfél elégedettség, az innováció és a minőség. Ezeken kívül kevesebb időt kell a munkavállalók képzésével tölteni, kevesebb a betegállomány és a munkahelyi balesetek száma is. A munkahelyi elégedettség tehát csak az alap, amelynek találkoznia kell az elkötelezettséggel is ahhoz, hogy a munkavállalók a cégünknél maradjanak.
A Tlnt.com cikke alapján
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!