Így teheted tönkre a rólad alkotott képet a munkahelyeden

szerző: Jobline
2018 július 20.

Kimerítő dolog folyamatosan azon rágódni, mások hogyan ítélnek meg minket. Ám a legtöbb esetben mégis rendkívül fontos is lehet, hogy mások mit gondolnak rólunk – legalábbis a munka területén.

Nem az a legfontosabb, milyen készségekkel, végzettséggel rendelkezünk, milyen magasságig másztunk a ranglétrán, sőt még az sem érdekes, milyen kapcsolati tőkével rendelkezünk. Ezeknél sokkal többet számít, milyen a hírnevünk a cégnél. Ezért annak érdekében, hogy sokkal szimpatikusabbakká váljunk, ismerkedjünk meg azzal a nyolc tulajdonsággal, amelyek rombolhatják a hírnevünket.

1. A későn érkező
Igazán bosszantó, ha állandóan késve érkezel a megbeszélésekre, még akkor is, ha csak pár percről van szó. Nem csak te vagy elfoglalt, folyamatosan késni ráadásul tiszteletlenség másokkal szemben. Ennek megfelelően tervezd meg a reggeledet, hogy időben megérkezz. A tervezés része az is, hogy meghatározod, milyen okai vannak az állandó késésnek. Talán más időpontra kell beállítanod az ébresztőórádat? Vagy inkább otthon kell elkészítened a kávét ahelyett, hogy egy pékségben várnál a sorodra? Jobban ki kell ismerned a menetrendet? Bármi is legyen az ok, találd meg, és tedd meg a szükséges változásokat annak érdekében, hogy időben – esetleg akár még kicsit korábban is – érkezz a munkába.

2. Az árulkodó Júdás
Már az óvodában is utálták azokat, akik folyamatosan panaszkodtak másokra, és az „árulkodó Júdás” mondókával gúnyolták őket. Bizonyos embereknél felnőttkorban sem múlik el ez a rossz szokás, és ennek hátterében az önbizalomhiány áll. Ha másokat negatív színben tüntetünk fel, hogy magunkat ezáltal többnek tarthassuk, az az alacsony önértékelés jele. Az igazság azonban az, mindegy, mit gondolunk vagy tudunk a másikról. Ha személyes konfliktusba keveredünk valakivel, először tisztázzuk vele. Senki sem szereti azokat, akik besúgják a kollégáikat.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:


BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

 


3. Az iszákos
Csak egy kis ártatlan kiruccanás volt a kollégáiddal. Aztán úgy eláztál, hogy alig bírtál hazatántorogni. Ez az egyszeri alkalom is elég ahhoz, hogy az emberek a szájukra vegyenek, főleg ha olyan személyes információkat osztottál meg velük, melyeket józanul eszedbe sem jutott volna. Természetesen ez még nem azt jelenti, hogy ne igyál meg egy-két sört a kollégáiddal, csupán annyit, hogy tartsd a mértéket, és ne hozd magad kellemetlen helyzetbe. Ha esetleg nem vagy ivós fajta, nem muszáj emelgetned a poharat csak azért, mert a többiek is ezt teszik. Ez már nem a gimnázium. A céges bulik nem elsősorban az ivásról szólnak, hanem arról, hogy jobban megismerjétek egymást.

4. A Drámakirálynő/Király
Volt már olyan kollégád, aki kis dolgokat is óriásira fújta fel? Az ilyen ember úgy fut körbe-körbe az irodában, mint egy csirke a baromfiudvarban, és ha megkérdezik tőle, mi a probléma, azt mondja, semmi. Ő a Drámakirálynő (vagy Király).
Történnek hibák. Az emberek sokszor összezavarodnak. De nem mindegyik helyzetből kell „sok hűhó semmiért”-szituációt gerjeszteni. Mielőtt elkezdenéd felszívni magad valamin, tegyél hátra egy lépést, és próbáld meg tárgyilagosan szemlélni a dolgot. Ha bajban vagy valami miatt, először igyekezz megbeszélni ezt a kollégáiddal vagy a főnököddel. A legtöbb dolog nem olyan borzasztó, ahogy elsőre gondolnád, ezért ne húzd meg a vészcsengőt minden egyes alkalommal, mert később senki sem fog komolyan venni, ha tényleg nehéz helyzetbe kerülsz.

 

 


 

5. A Lusta Macska
Mindig lesznek olyan feladatok, melyeket egyáltalán nem akarunk elvégezni. Ez nem csak a munkák sajátja, hanem az életé is. De csak azért silány munkát kiadni a kezedből, mert unalmasnak találod a feladatot, nemcsak téged minősít, de a csapatodat is. Ha nem teszel bele 100%-ot a feladatba, akkor nem használod ki a lehetőséget, hogy új dolgokat tanulj. A csapatodban pedig azt ülteted el, hogy hasznavehetetlen vagy. Tegyél meg tehát minden tőled telhetőt, és győződj meg arról, hogy tudod is vállalni érte a felelősséget.

6. A mindentudó
Attól még, hogy eszes vagy, nem biztos, hogy mindenhez értesz is. Ezt az igazságot nem kell elrejtened a kollégáid elől sem. Persze ha azt látod, hogy mások totálisan rossz felé mennek, akkor nyugodtan terelheted őket a jó irányba, de nem kell folyton azt bizonygatnod, milyen rosszak mások, csak azért, hogy megmutasd, mekkora elme vagy te. Mindig őszintén kérdezd meg magadtól: tudok valami érdemlegeset hozzátenni az ügyhöz? Segíthet ez az információ bárkinek is? Ha minden egyes dologba belekotnyeleskedsz, az nem csak rossz fényben tűntet fel téged, de szörnyen idegesítővé is válsz.

7. Az önkiszolgáló
Ha értékes információkat tartasz vissza, hogy jobbnak tűnj a kollégáidnál, illetve csak abban az esetben világosítod fel őket, ha ezáltal jobb színben tüntetheted fel magad, az önző dolog. Az úgynevezett önkiszolgáló embertípus ráadásul mások ötleteiből táplálkozik, ellopja a munkájukat és úgy tesz, mintha a saját ötlete lett volna. Száműzzük magunkból ezt az antipatikus egojátszmát, és tanuljuk meg, hogyan tudjuk nem csak a saját, hanem mások javát is szolgálni. Másokat lerugdosni a létráról és a földbe döngölni őket csak rövid távon lehet hatásos fegyver, de ha később netán bajba kerülünk, senki sem fog nekünk kezet nyújtani.

8. Az energiavámpír
Az energiavámpír-típus pontosan az ellenkezője azoknak, akik megpróbálják mindenben a jót látni. Ehelyett ők inkább arra figyelnek, mi a rossz az adott szituációban. Mielőtt kinyitnád a szádat, és elkezdenél kekeckedni, gondold át: ez a visszajelzés hozzáad bármit is a helyzethez? Vagy ez csak szimpla nyafogás megint? Még ha úgy is döntesz, hogy muszáj közölnöd az ellenvetéseidet, próbáld meg objektíven, mindenféle negatív érzés nélkül tenni ezt. Nézzünk egy példát, mit mond egy tipikus energiavámpír: „A csapat már megint rossz munkát tett le az asztalra, ahogy az általában lenni szokott.” Hogy mi a baj ezzel? Csupán az, hogy a megjegyzés a csapatot minősíti elsősorban, és nem javasol semmit a probléma orvoslására. Ehelyett, ha kivetni valót találsz mások munkájában, inkább fogalmazz a következőképp: „Azt vettem észre, hogy ezekkel a tervezési szempontokkal kicsit nehéz lesz elérni a célunkat. Nem gondoljátok úgy, hogy érdemes lenne egyeztetnünk a csapattal, és együtt kidolgozni, hogyan javítsunk rajta?”

Nagyon nehéz magunkat objektíven látni, és legtöbbször észre sem vesszük azokat a szokásainkat, amelyekért mások legszívesebben darts-táblára függesztenék a fotónkat. Természetesen nem egészséges folyton mások elismeréséért harcolni, azonban a karrierünk érdekében érdemes figyelni arra, milyen a megítélésünk mások szemében. Ha valóban felfedeztünk pár rossz szokást magunkban, dolgozzunk rajtuk. Az ilyen konfliktusok másoknak sem, de nekünk aztán végképp nem hasznosak.

 


The Muse cikke alapján.



Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen