Önéletrajz: így győzd meg a HR-est, hogy tökéletesen illeszkedsz a céges kultúrába

szerző: Jobline
2018 október 15.

Mi a fontosabb: a szakmai tapasztalat, a fejlett készségek vagy a kompatibilitás?

Anish Majumdar nemzetközileg elismert önéletrajzíró, LinkedIn-szakértő és interjúcoach szerint heves vita folyik HR-es berkekben azok között, akik abban hisznek, hogy a képességek számítanak a leginkább, és azok között, akik a kulturális illeszkedést tartják a legfontosabb tényezőnek döntésük meghozatalakor. Mindkét oldalnak igaza van valahol.

Elvégre ha több éves tapasztalatod és számos megszerzett képességed van az adott szakmában, a másik viszont még csak pályakezdő, akkor ennek az előnynek elég jó indoknak kell lennie arra, hogy te kapd meg a munkát. De mi van akkor, ha rémálom veled együttdolgozni?

„A csupán a szakértelemre vonatkozó információkal teleírt önéletrajz – mindegy, mennyire erős – figyelmen kívül hagy egy nagyon fontos tényezőt, amit viszont a HR-es rögtön hiányolni fog: a kulturális illeszkedés demonstrálását – magyarázza Majumdar. – Ha a szakértelem, de ugyanígy az illeszkedés is átszövi az önéletrajzot, akkor sokkal teljesebb, magabiztosabb képet fogsz adni arról, ki is vagy pontosan. Az ilyen önéletrajz nemcsak a képességek száraz felsorolását tartalmazza; hanem erős elkötelezettséget mutat, utóbbi viszont minden önéletrajz valós célja kell hogy legyen.”


Nézd meg legfrissebb állásainkat:


BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK



De hogyan néz ki ez a gyakorlatban?
A szakértő szerint a következő pontok betartásával egy olyan profi önéletrajzot tudunk megírni, amely legalább ugyanannyi hangsúlyt helyez az illeszkedésünkre, mint a képességeinkre.


Mondjuk el magunkról azt, amit a cég mond el magáról
A HR hajlamos arra, hogy túlságosan „költőien” fogalmazzon a cég weboldalának „Rólunk” menüpontja alatt. Hogy mélyebb betekintés nyerjünk a vállalati értékekbe, kövessük inkább a közösségi média oldalait (Facebook, LinkedIn… stb.), és tényleg vegyük a fáradságot arra, hogy végigolvassuk a posztjaikat, és az oldalhoz fűzött vásárlói/ügyfél megjegyzéseket.

Ne bonyolódjunk bele túlságosan a feladatba, ugyanis Majumdar szerint majdnem az összes cég – iparágtól függetlenül – a következőket vallja magáról: hihetetlen ügyfél/kliens kiszolgálás, a lehetőségek meglovaglása, kreativitás és nyitottság, nyílt és őszinte kommunikáció, alázatosság, egy cseppnyi humor.

Mindebből a tanulság az, hogy ne pazaroljuk az időnket arra, hogy feltaláljuk a spanyolviaszt, inkább használjuk ezeket a fent felsorolt készségeket sablonként az önéletrajzunkban, és azt a tulajdonságot tegyük az első helyre, amelyet a cég a legfontosabbnak tart.

 

 

 

 


Kulcsszómentes önéletrajzot írjunk
Kezdjük az önéletrajzunkat egy rövid eligazítással azzal kapcsolatban, mit csinálunk, de ne használjuk a szokásos kulcsszavakat, ugyanis mindenki ezt teszi. „Jó kommunikációs készségekkel rendelkező csapatjátékos vagyok, aki 5 éves tapasztalattal rendelkezik….” – ugye milyen unalmas?

Ehelyett inkább próbáljunk meg őszinték lenni, és társalgási stílusban írni, például így:

„Szeretem a problémákban is meglátni a lehetőséget.”

„Amikor egy cég növekedési üzemmódban van vagy jelentős válsággal néz szembe, esetleg egyszerűen útkereszteződésben találja magát, én vagyok az, aki tenni tud a megoldásért. Az elmúlt 10 évben a csapatom xxx összeget takarított meg, és xxx nyereséget hozott az xxx vállalatokon keresztül. Ezek ráadásul nem gyors győzelmek voltak, hanem hosszú távú növekedést alapoztunk meg általuk.”

 

Szőjük át az egész önéletrajzunkat az illeszkedésünkre utaló történetekkel
Gondoljunk azokra a történetekre, amelyek a legnagyobb karrierteljesítményünk mögött húzódnak. Jussunk túl a mutatókon, és sokkal átfogóbb, holisztikusabb megközelítést alkalmazzunk, vagyis amikor az eredményeinkről írunk, mindig foglaljunk bele egy olyan értéket, amelyet a cég is magáénak vall, például, hogy „nyílt és őszinte kommunikációval oldottam meg xxx helyzetet”.

Lépjünk túl a karrierünkön
A cég, ahová jelentkezünk, támogat társadalmi vagy jótékonysági ügyet, ami közel áll a mi szívünkhöz is? Emeljük ki ezt a kapcsolatot egy „Különleges érdeklődési körök” elnevezésű szakaszban, az önéletrajzunk végén. Akár még egy megjegyzést is odabiggyeszthetünk arról, hogy szeretnénk minél több munkavállalót bevonni ezekbe az akciókba – ezzel megmutatjuk kezdeményezőkészségünket és a cég értékeivel való összeillésünket.

A kulturális illeszkedés bemutatásával nemcsak a megpályázott pozícióra való alkalmasságunkat tesszük világossá, hanem azt is, hogy könnyen megtalálnánk a helyünket a cégnél. Anish Majumdar azt tanácsolja, vegyük sorra, milyen egyedi, cégkultúrába illő tulajdonságokkal vagy képességekkel rendelkezhetünk, amivel más nem, és ezt következetesen szemléltessük az önéletrajzunkban.

 

 

Business Insider cikke nyomán.

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


hr  •  CV  •  céges kultúra  •  önéletrajz készítés
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen