Milyen magas a dolgozók érzelmi intelligenciája? Így állapítható meg

szerző: Jobline
2018 október 31.

HR szakemberként vagy kiválasztóként megpróbálod megtalálni a legjobb emberedet a munkához, ám az ideális jelölt nem az, akinek a legjobb tapasztalata van, vagy a legmagasabb fokozatot szerezte. Az érzelmi intelligencia sokkal többet nyom a latban, mint ezek az amúgy fontos komponensek.

Az érzelmi intelligencia (EQ) az egyén azon képességére utal, amelynek segítségével fel tudja mérni saját és mások érzelmeit. Azok a személyek, akiknek magas az EQ pontszáma, tudják, hogyan kontrollálják hangulatukat és környezetüket, és sokkal inkább a személyes célok motiválják őket, mint a külső jutalmak. A saját belső gondolkodási folyamataikhoz való kapcsolódás lehetővé teszi számukra, hogy a körülöttük lévőkkel is jobban tudjanak kapcsolódni.

Az EQ fejleszthető, és érdemes is fejlesztenünk, hiszen az élet bármely területén hasznát vesszük, a munkahelyen különösen. Például egy dolgozó IQ-ja felvázolható diagramokkal, azonban ha nem tudja kezelni az érelmeit vagy képtelen csapatban dolgozni, akkor az egész iroda morális veszélyben van. Mivel a magas EQ-val rendelkező egyének képesek megérteni és szabályozni az érzelmeket, a konfliktusok idején különböző szempontokat is figyelembe tudnak venni. Akár passzív-agresszív e-mailt kapnak valakitől, akár fizetésemeléssel jutalmazzák őket, az erős EQ-val rendelkező munkavállaló a helyzet minden oldalát megvizsgálja, és nem ad impulzív reakciót. Bár nekik is vannak destruktív gondolati mintáik, mégis szabályozni tudják ezeket, mielőtt ezek átvennék felettük az irányítást.

Emberként érző lények vagyunk, és gyakrabban támaszkodunk az intuíciónkra, mint a logikánkra. Ezért a magas EQ-val rendelkező dolgozók foglalkoztatása létfontosságú.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:


BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK



A magas EQ ellenőrzőlistája

Annak megállapítása, hogy kinek mekkora EQ-ja van, sokkal nagyobb feladatot jelent, mint a különféle technikai képességek leellenőrzése. Ennek érdekében azokat a jelölteket keressük, akik:


#1. A kudarcot fejlődési lehetőségnek látják

A magas EQ-val rendelkező emberek felelősséget vállalnak a hibáikért, és elismerik a fejlődés szükségességét annak érdekében, hogy megtalálják a hibákat. Az alacsony EQ-jú emberek kevésbé hibáznak, amennyiben magas IQ-val rendelkeznek, ám nagyobb valószínűséggel hibáztatnak másokat, amikor beüt a krach. Az interjúk során tehát kérdezzünk rá a jelöltek munkával kapcsolatos kudarcaira, és mérjük fel válaszaikat. Ha a jelöltnek magas az EQ-ja, kreatív megoldásokat eszelt ki a probléma megoldására, és ezzel hozzájárult a cég innovációjához.


 


 

 

#2. A csapatmunkára fókuszálnak

Nyilvánvaló, hogy az ideális jelölteknek jól kell együttdolgozniuk másokkal. A legfontosabb azonban az, hogy képesek legyenek a hatékony együttműködésre a különféle csapatok között. Egy átlagos EQ-val rendelkező munkavállaló jó ötletekkel járul hozzá a csapatmunkához, empatikus a csapattagjaival, azonban amikor az egész munkahely teljesítményéről van szó, gyakran megítélheti a többi osztály munkáját, és részrehajló lehet azokkal, akik a belső körön kívül esnek. A magas EQ-val rendelkezők azonban leküzdik ezeket az akadályokat. De hogyan találjuk meg őket kiválasztóként?

Kérdezzük meg a jelölteket arról, milyen sikereket értek el a szervezeten belül, és figyeljük meg, hogy mekkora szerepet tulajdonít ebben magának, illetve elismeri-e a másoktól kapott segítséget.

 

#3. Megtalálják az optimizmus és a kockázatvállalás közötti egyensúlyt

A magas EQ-val rendelkező dolgozók „meg tudom csinálni” attitűddel rendelkeznek. Mivel ezt mondani könnyebb, mint így is tenni, ezért figyeljük meg, kik azok, akik tényleg képesek lépéseket tenni a céljuk felé. Azok, akik helyesen teszik ezt, tipikusan a mentális szembeállítás EQ vezérelt stratégiáját alkalmazzák, egy olyan vizualizációs technikát, melyben összehasonlítják a jelenlegi helyzetet a kívánt jövővel ahhoz, hogy meghatározzák, milyen változtatásokra van szükség ennek eléréséhez. A mentális szembeállítást alkalmazók jó úton haladnak az optimizmus és a kockázatok közötti egyensúly megteremtésében. Annak eldöntéséhez, hogy a munkavállalók rendelkeznek-e ezzel a képességgel, kérdezzük meg őket hosszú távú céljaikról. Azonosították a célok eléréséhez szükséges lépéseket? Ha igen, akkor melyek ezek? Mi áll a céljaik útjában? A legalkalmasabb jelöltek azok, akik megvalósítható célokkal rendelkeznek, és világosan meg tudják határozni, hogyan kell leküzdeniük azokat az akadályokat, amelyek az útjukban állnak.


A Recruiter cikke alapján

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

hr  •  érzelmi intelligencia  •  vezetés  •  EQ
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen