Túllépett rajtuk az élet: felejtsd el ezt az 5, nemrég még fontosnak vélt karriertippet
Humánusabb és megengedőbb lett a hangulat, legalábbis a munka világában.
Számos, egyébként jó szándékú karriertanács született az elmúlt évtizedekben, amelyekre most már nem árt szkeptikus szemmel nézni. Néhány közülük továbbra is érvényes maradhat ránk a munkakörünk jellegénél fogva, míg mások nyugodtan félredobhatók vagy felcserélhetők egy kevésbé elavult tanácsra.
1. Ne beszélj a magánéletedről
„Nyugodtan társalogj a főnököddel, de legyél óvatos, hogy ne hozd nyilvánosságra magánéleted egyes részleteit. Semmi szükség nincs arra, hogy elmeséld, mit csináltál a hétvégén vagy a szabadságod alatt” – hangzik az elavult tanács. Bármennyire vagyunk „dolgozó emberek”, „professzionális munkaerők”, nemcsak ebből állunk. Mi és a felettesünk is egy teljes ember, mindkettőnknek van élete (jobb esetben) a munkán kívül is. Miért fogjuk vissza magunkat, ha szeretnénk megosztani pár jó dolgot a magánéletünk területéről is? Szerencsére egyre inkább elterjedtté válik a főnök és beosztott közötti partneri viszony, és divatjamúlt lesz az autokratikus, hierarchián alapuló vezetési stílus, amelynek jegyében kizárólag táblázatokról és negyedéves tervekről szabad eszmét cserélni.
2. Tégy úgy, mintha nem lenne szükséged segítségre
„Játszd el, hogy képes vagy elvégezni a feladatot, és idővel valóban menni fog! Tettesd, hogy tudod a választ!” – Inkább tartózkodj az ilyen tanácsoktól, és emlékezz arra, hogy rengeteget tanulhatsz a kollégáidtól, amikor segítséget kérsz tőlük, és nyugodtan bevallhatod a főnöködnek, ha valamivel kapcsolatban összezavarodtál, máskülönben sokkal kellemetlenebb helyzetbe hozod magad előtte, ha rosszul végezted el a feladatot. Hacsak nem indulatos, türelmetlen ember a felettesed, igazából üdvözölni fog minden kérdést, és boldog lesz, hogy adhat némi kiindulópontot, ami segíthet neked munkád minőségi elvégzésében.
Nézd meg legfrissebb állásainkat:
PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK
IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK
ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK
3. Vigyázz a közösségi médiában való kapcsolattartással
„Ne jelöld ismerősödnek a főnöködet a Facebookon, ne kövesd az Instagramon. Csak a LinkedIn az egyetlen biztonságos és professzionális oldal, feltéve, ha csupán munkavégzés céljából használod, és nem viszel beles semmiféle személyes dolgot.”
Amíg nem fejtesz ki elfogadhatatlan, vállalhatatlan vagy a cég kultúrájával ellentmondó nézetet, véleményt, nyugodtan barátkozhatsz a menedzsereddel, vezérigazgatóval, követheted a céget, lájkolhatod és kommentelheted a kollégák posztjait. Ember vagy, igenis kitehetsz bulis képeket is a faladra, persze a jó ízlés határáig, illetve ha épp nem a betegszabadság alatt teszed mindezt.
4. Vigyáznod kell a munka-magánélet egyensúlyára
„A munkanap általában délután 5 és 6 között végződik, majd másnap reggel 8 és 9 között minden elölről kezdődik. A szabadidőben semmiképp sem e-mailezz, és ne vegyél tudomást a munka vonatkozású ötleteidről, gondolataidról. Miközben az irodában tartózkodsz, tégy úgy, mintha a barátaid és családtagjaid nem léteznének, és csak a munkán járjon az eszed.”
Bár elsőre jól hangzik mindez, a valóságban sajnos kivitelezhetetlen. Simán eszünkbe juthatnak kreatív ötletek kutyasétáltatás közben is, amelyeket muszáj lejegyeznünk a telefonunkba, ha nem szeretnék másnapra elfelejteni. Ugyanígy nem ignorálhatjuk a társunk hívását vagy levelét sem például az esti összejövetelről, csak azért, mert éppen szorít a határidő. Ha mereven vonalat húzunk a munka és magánélet között – melyek ráadásul számos ponton kapcsolódnak egymáshoz –, sokkal nehezebbé tesszük az életünket.
5. Soha ne kérdőjelezd meg a feletteseid döntéseit
„Amit a főnököd mond, az szentírás. Ő a felelős mindenért, és bármiféle utasítást is kapsz tőle, hajtsd végre vakon. Ő jobban tudja nálad, nem véletlenül van ebben a pozícióban.”
Nem nehéz belátni, miért maradt életben olyan sokáig ez a tanács. Tény, hogy a lista minden egyes elavult javaslata közül ez az egyetlen, amellyel továbbra is küzdhetsz, főként, ha a szervezet, ahol dolgozol, autokratikus felépítésű. Pedig ha egy helytelen útmutatás tiszteletteljes elutasítása az egész cég javát szolgálja, akkor képesnek kell lenned arra, hogy kiállj a meggyőződéseid mellett. Ha a főnököd igazán törődik a cég sikerével, kíváncsi lesz a véleményedre és megfontolás után akár el is fogadhatja a javaslatodat, ha neked van igazad.
A The Muse cikke alapján
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!