Állásinterjú: erre készülj, ha ravasz HR-esbe botlasz

szerző: Jobline
2019 február 19.

A klasszikus interjúkérdéseket megtekerik, hogy kiderüljön, milyen vagy valójában.

Jó ideje alapszabály, hogy az álláskeresőnek az interneten talált első harminc interjúkérdéssel érdemes foglalkoznia, mert úgyis ezek közül tesznek fel néhányat rutinból a beszélgetés során. Csakhogy a cégek rájöttek, hogy emiatt egyre kevésbé tudják megtalálni a nekik megfelelő jelölteket, mert a felkészült jelentkezők álmukból felébresztve is fújják a sablonválaszokat. Így születnek újabb és újabb interjúkérdések, amelyek megdolgoztatják a jelölteket.

A Recruiter amerikai szakértőket és cégvezetőket kérdezett meg, hogyan próbálják kiugrasztani a nyulat a bokorból váratlan kérdéseikkel.


Mi az a feladat vagy projekt, amire a legbüszkébb az eddigi pályafutásából?
Lou Adler toborzási szakértő szerint ez a legfontosabb interjúkérdés, mert rengeteg dolgot elárul az álláskeresőről. A jelölt élete egyik legpozitívabb élményéről számolhat be, a HR-es pedig betekintést nyer személyisége kulisszái mögé. A további kérdések rávilágítanak, mit gondol a jelölt a projektek kezeléséről, problémamegoldásról és milyen készségek birtokában fut neki a feladatoknak.

 

Meséljen egy olyan álláspontjáról, amivel szinte senki nem ért egyet.
Ezt a kérdést Peter Thiel, a PayPal egyik alapítója, angyalbefektető szokta feltenni. Mivel az üzletember a kockázati tőke világában mozog, olyan mukatársakra van szükségük, akik folyamatosan eredeti gondolatokkal állnak elő, és ellenséges környezetben is meg tudják védeni az álláspontjukat. Az emberek többsége konfliktuskerülő, mert meg akar felelni az elvárásoknak. Thiel őket akarja kiszűrni a kérdéssel.

 

Indokolja meg, miért NE vegyem fel.
A „miért vegyem fel?” sablonkérdés megfordításával Jay Gould, a Yashi reklámügynökség vezére azt szeretné megtudni, mennyire illik a jelölt s céges kultúrába és őszinteségével – vagy a kérdés ravasz kicselezésével – mit árul el magáról. Mivel negatív kérdésről van szó, a jelöltről kiderül, mennyire integrált a személyisége, ami a szilárd munkaetika alapja. A nem megfelelő válasszal a jelölt önmagát zárja ki a kiválasztási folyamatból, megkönnyítve a HR-es dolgát.

 

Mi volt az a szakmai sikere, amit nem szeretne még egyszer átélni?
A Hubspot szoftvercég globális ügyfélszolgálati igazgatóhelyettese, Michael Redbord arra kíváncsi ezzel a kérdéssel, milyen értékeket vall magáénak a jelölt és hogyan gondolkozik. Érzelmi alapú válasz fog születni, és kiderülhet az is, milyen mozgatórugók működnek a jelölt emóciói mögött.

A válasz során gyanús jelek is megmutatkozhatnak az álláskereső munkamoráljával és általános hozzáállásával kapcsolatban.

 

Meséljen el egy esetet, amikor majdnem feladta. Mit érzett közben, és végül mit tett ahelyett, hogy feladta volna?
Itt nem csak munkával kapcsolatos dogok kerülhetnek elő, a jelölt akár azt is elmesélheti, hogy a harmincadik kilométernél majdnem kiszállt a maratonból, de aztán összeszedte magát és sikerült célba érnie.

A Sonatype szoftvercég vezetője, Wayne Jackson azt szeretné megtudni ezzel a kérdéssel, általában milyen ember a jelölt. Megriad-e a túl nagynak tűnő kihívásoktól, képes-e mozgósítani a tartalékait?

 

 

 

Mi motiválja arra, hogy reggel kipattanjon az ágyból?
Brad Jefforson, az Animoto alapító vezérigazgatója azt próbálja kideríteni, a jelölt képes-e bármiért is lelkesedni. Ily módon nem csupán a jelentkező személyiségéről lehet többletismereteket szerezni, de kiderülhetnek olyan dolgok is, amik egyébként nem kerülnének elő egy szabályos állásinterjú során.

 

Mi a története?
Richard Funess, a Finn Partners vezető munkatársa azt méri fel ezzel a kérdéssel, mennyire van jóban önmagával a jelentkező.    
Ha valaki túl sokáig gondolkozik a válaszon és kényelmetlenül fészkelődik, arra utalhat, hogy az illető szőrszálhasogató, hajlamos túl komolyan venni dolgokat és beleragadni bizonyos szellemi kátyúkba, mert nem gondolkozik elég széles távlatokban.

A sokak számára kínosnak tetsző kérdés azonban nagy ajándék lehet azoknak, akik kreatív módon tudnak mesélni magukról, érzékletesen kiemelve személyiségük izgalmas vonásait.


 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


hr  •  állásinterú
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen