Jól vigyázz: a LinkedIn-tevékenységed pont annyit elárul rólad, mintha facebookoznál

szerző: Jobline
2019 március 27.

Eljött a LinkBook kora: a LinkedIn felhasználói észrevehették, hogy a hálózat egyre inkább olyanná válik, mint a Facebook.

A LinkedIn eleinte kizárólag a közösségi kapcsolatépítést szolgálta, meghívásos alapon. Ahhoz, hogy csatlakozz, a hálózat egy tagjának kellett meghívót küldenie, mások bejelöléséhez pedig rendelkezned kellett az illető e-mail címévelt. A posztok, bejegyzések a LinkedIn-csoportokra korlátozódtak. Viszonylag unalmas hely volt, de legalább professzionális networking oldal, ahol semmilyen személyes vonatkozású adatot nem osztottak meg egymással a felhasználók.

Manapság viszont már mindenki regisztrálhat, és bármit posztolhat. Még mindig rengeteg a szakmai hozzászólás, de sok a személyes update is, köztük számtalan bugyuta idézet, mém, eladásra szánt dolgok, és olyan kattintásvadász típusú bejegyzések, mint például „klikkelj, és meglátod, mi történik”.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK


A LinkedIn közösségibb lett
A LinkedIn nem volt közösségi oldal az eredeti szándék szerint, vagyis nem a kétoldalú beszélgetésekre és megosztásokra fejlesztették. Alapvetően a
Rolodexet helyettesítette, a szakmai kapcsolatok elérésnek könnyebb módját biztosította. A LinkedIn-csoportok olyanok voltak, mint egy sivatag. De amint az oldal lehetőséget adott a megosztásra, az élet felpezsdült, és elkerülhetetlenné vált, hogy az oldal ne váljon kevésbé szakmaivá.

A megosztás iránti vágy emberi dolog. Amint lehetőségünk adódik, bármit bárkivel megosztunk. A New York Times publikált egy pszichológiai tanulmányt, mely szerint az emberek több mint 70%-a a következő okok miatt osztja meg gondolatait:

  • Ezáltal kapcsolatban tudnak maradni másokkal, akikkel egyébként nem tudnának kommunikálni.
  • A megosztás lehetővé teszi, hogy jobban láttatni tudják másokkal, kik is ők, mivel foglalkoznak.
  • Azt az érzést nyújtja, hogy valahová tartoznak.

A megosztás az, ahogyan az emberek önmagukat meghatározzák, és ahogyan ápolják és fejlesztik a kapcsolataikat. Ezért alakult úgy, hogy a két legtöbbször megosztott tartalom a selfie és a vélemény. A humorosnak (gondolt) tartalmak pedig a legnépszerűbbek a közösségi oldalakon. Mindenkiben egy zseniális humorista veszett el. Mark Twain idézete, mely szerint „jobb csendben maradni és bolondnak tűnni, mint megszólalni, és minden kétséget eloszlatni efelől”, a közösségi oldalakon sosem lehet érvényes…

 

 



Mit fednek fel a posztok?
Innentől válik érdekessé a dolog. Egy-egy bejegyzés nagyon sokat elárul annak írójáról. Az ezzel kapcsolatos tanulmányok magas szintű pontossággal kimutatták, hogy 5 fontos személyiségjegy határozható meg a bejegyzésekből: az extravagancia, a kedvesség, a neurózisra való hajlam, a lelkiismeretesség, valamint az élményekre való nyitottság. Más tanulmányok szerint azt is meg lehet határozni, hogy az illető nikotin-, drog- vagy alkoholfüggőségben szenved-e, mindezt csupán a like-jai alapján. Még az érzelmi stabilitás szintje és az intelligencia is kikövetkeztethető abból, hogy a felhasználó milyen bejegyzéseket kedvel. Igaz, a tanulmány Facebook-adatok alapján készült, de minden bizonnyal a LinkedIn bejegyzéseire is kiterjeszthetőek a megállapításai.

Nem nehéz átlátni, hogyan működik ez az egész. A szűrők pontossága akkor fog növekedni, amint egyre több adat válik elérhetővé. A munkáltatók minden bizonnyal használják ezeket a szűrőket, hogy rostálják a potenciális jelentkezőket. A posztok és like-ok elemzése automatikus értékelésként használható, ami nemhogy sokkal pontosabb, de sokkal kevésbé csal csapdába, mint a hagyományos elemzési eszközök. Ráadásul olyan jellegzetességeket is felfedhet, mint a szexuális beállítottság vagy a politikai nézetek, amelyeket az adott személy direkt módon egyáltalán nem kívánt megosztani. De a szellem már kiszabadult a palackból, és nem megy vissza. Ez a kor a LinkBooké. Azonban ha tudatos felhasználóivá válunk, nem kell tartanunk attól, hogy kedveléseink és megosztásaink alapján fennakadunk a munkaadók szűrőin.


Az Eremedia cikke alapján

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Facebook  •  LinkedIn
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen