7 trükk a hallgatóság figyelmének felkeltéséhez
A prezentáció legfontosabb szavai azok, amelyeket az elején mondunk. A legjobb előadások és beszédek egy szimpla kérdéssel kezdődnek, ami azonnal bevonja a közönséget, és keretet ad a mondandónak. Attól a pillanattól kezdve, hogy elkezdünk beszélni, arra kell törekednünk, hogy végig fenntartsuk a hallgatóság figyelmét.
Bár minden kezdet nehéz, íme 7 mód arra, hogyan találjuk meg a legjobb felütést a beszédünkhöz:
#1. Érdekes kérdés
A legjobb előadások rendszerint egy egyszerű kérdéssel kezdődnek. Miért? Mert egy jó kérdés azonnal bevonja a közönséget. Emellett keretet is ad a beszédünknek, sőt akár megadhatja az egész szerkezetét is: kérdezz meg valamit a közönségtől, válaszolj rá utalásokkal vagy vond kétségbe, majd foglald össze a témát. Minél érdekesebb és relevánsabb a kérdésed, annál inkább figyelni fog a közönséged.
#2. Kezdd egy idézettel
Ha szeretnéd megtámogatni a mondanivalót, nyiss egy idézettel egy tiszteletben álló személytől. Ismerős idézettel is kezdhetsz, például „Einstein egyszer megjegyezte, hogy a képzelet sokkal fontosabb, mint a tudás. Elmagyarázta, hogy a tudás mindent elmond nekünk, amit már tudunk a világról, míg a képzelet azt mutatja meg, amit még nem fedeztünk fel.” Ezután vidd a beszédedet személyes síkra.
#3. Használj megdöbbentő adatokat
A megdöbbentő tények ugyanolyan hatással lehetnek a közönségedre, mint egy érdekes kérdésfelvetés: felébreszti őket. Kezdheted például hasonlóképp: „A dohányzás több embert ölt meg, mint az első és a második világháború egyszerre”. Ezután elmondhatod a közegészség javításának módjait, és a megfelelő orvoslás szerepét.
Nézd meg legfrissebb állásainkat:
PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK
IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK
ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK
#4. Kezdd sztorival
Az emberek imádnak történeteket hallgatni. Különösen hasznos, ha drámai eseményekről szól a sztorid, például „soha nem hittem a szellemekben, egészen a közelmúltig, amikor egy 17. századi szállodában maradtam, ahol a pletykák szerint kísértetek élnek”. Ha belevonod a közönségedet egy érdekes történetbe, akkor biztos lehetsz benne, hogy mindenki figyelni fog rád. Ha a mondandód száraz és komoly, annál nagyobb szükséged van egy személyes történetre, amivel feldobod a témát.
#5. A történelmet ma írjuk
A bemutatód dátuma simán lehet egy történelmi esemény évfordulója vagy egy világnap, mint például az első Holdra szállás, vagy egy híres személy születésnapja. Keresd meg a módját annak, hogy a beszélgetés elején utalj az alkalomra, így ezt a beszéd narratívájába szőheted ügyesen.
#6. Valami váratlan
Kezdd valami váratlannal, ami közvetlenül a beszéd kulcspontjához vezet. Például ha a társadalmi toleranciáról tartasz előadást, kezdheted azzal, hogy egy olyan csoportba tartozol, akiket bizonyos kultúrákban üldöztek: balkezes vagy.
#7. Drámai vizuális segédeszközök
A vizuális segédeszközök használata megragadja a közönség figyelmét. Ez lehet egy jelmez vagy egy kézi elem is. Dananjaya Hettiarachchi, a 2014-es Nyilvános Beszédek Világbajnokságának győztese például egy virágot vett ki a zsebéből, belélegezte az illatát, majd innen indította beszédét arról, mi az, ami különlegessé tehet minket. A megfelelő vizuális segédeszköz megragadó és kiváló metafora lehet, és emlékezetessé teszi a szavaidat.
Végül bármit is csinálsz, soha ne kezdd ezzel a kérdéssel: „Tudja valaki, hogy működik ez a projektor””
A Business Insider cikke nyomán