Passzív-agresszív kolléga: 4 mód, hogyan kezeld

szerző: Jobline
2019 május 06.

A munkahelyen előforduló passzív-agresszív viselkedés károsítja az erkölcsöt, és a kiégéshez is hozzájárulhat még akkor is, ha egyébként élvezzük a munkánkat. Ezzel a négy ötlettel azonban megtörhetjük ezt a viselkedést, és elérhetjük, hogy a kollégáink megváltozzanak. Egy munkahely sem lehet tökéletes, de még nehezebb a munkavégzés, ha passzív-agresszív emberek vesznek körbe.

Hogyan szúrd ki a passzív-agresszív viselkedést?
A passzív-agresszív emberek azonosítása nehéz lehet, mert nem fejezik ki egyértelműen magukat, szavaik nem egyeznek a cselekedeteikkel. Például egy kollégánk beleegyezik, hogy segít egy feladatban, majd arra hivatkozva, hogy milyen elfoglalt, az összes felelősséget rád hárítja, te pedig nem érted, hogy miért mondott akkor igent a feladatra. A definíció szerint a passzív-agresszív emberek kerülik a konfliktusokat. Konfliktus megelőzési-stratégiáik azonban végül mindig konfliktusokat teremtenek, különösen a munkahelyen. Negatív érzéseiket pedig sosem fejezik ki közvetlenül, hanem csak az alábbi formában:

  • gúny

  • a feladatok halogatása vagy befejezetlenül hagyása

  • cinikus hozzáállás vagy fölényeskedés

  • rejtett sérelmek felemlegetése

  • makacsság

  • pletyka

  • kifogáskeresés

  • soha nem adnak egyenes választ

  • más nézetek elutasítása

  • azt mondják, alulértékelik őket

Mivel a passzív-agresszív viselkedés sokféle módon jelenhet meg, a hatástalanítása sem könnyű feladat. Noha egy nehéz emberrel való foglalkozás időt és türelmet igényel, érdemes belefekteti az energiát. Ez megmenthet minket a végtelen hatalmi harcoktól, amelyektől nyomorúságosan érezhetjük magunkat. Az alábbiakban megmutatjuk, hogyan védheted meg magadat a passzív-agresszív viselkedés negatív hatásaitól, és állíthatod meg a bizonytalanság terjedését.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK


#1. Ellenőrizd az érzéseidet
A nehéz kollégák felboríthatják az érzelmi világodat, irracionálisan cselekedhetsz, gondolkodhatsz miattuk, ami nem illeszkedik az értékeidhez. Amennyire csak lehetséges, tedd meg a legtöbbet, hogy ne vedd magadra a passzív-agresszív kolléga viselkedését. Ha úgy érzed, túlságosan felingerelt, néhány módszerrel csillapíthatod ezt a reakciót. Például alkalmazhatod a doboz-légzés technikáját is, hogy megkönnyítsd a szervezet stressz-válaszát, és visszahozd a prefrontális kérgedet (agyad érzelmi szabályozásért felelős területét) „online” üzemmódba. Lélegezz be 4 ütemre, tartsd bent a levegőt szintén 4 ütemre, majd ugyanilyen hosszan lélegezz ki, tartsd kint a levegőt, és ismételd meg a műveletet annyiszor, amennyiszer szükséges.

Kerüld a negatív, lefelé irányuló spirálba való bejutást az AWARE figyelemfelkeltő gyakorlattal, ha frusztrál az egyik munkatársad. A gyakorlat lényege az érzések megfigyelése és elfogadása. Kutatások azt mondják, hogy az érzések szimpla címkézése rendkívüli módon megnyugtat. Az érzések semlegesítésére, elnyomására való törekvés helyett tehát válaszd a gyorsabb és egészségesebb módot, figyeld meg és fogadd el őket.


#2. Együttérzés és átirányítás
Keresd meg a passzív-agresszív ember viselkedése mögött rejlő pozitív hozadékot, amely motiválhatja őt arra, hogy ilyen módon járjon el. Mit érhet el, ha nem fejezi ki magát közvetlenül? Az olyan kompenzációs stratégiák, mint a pletyka, a panaszkodás vagy az áldozati szerep, gyakran a negatív önbecsülést takarják el, vagy a haragot, és más kényelmetlen érzéseket. Van egy egyszerű képlet, amellyel távol tarthatjuk magunkat ettől a dinamikától, miközben a kapcsolatot érintetlenül hagyjuk: empatikusság és átirányítás. Először ismerd meg kollégád reakcióját, amely egy mélyebb emberi felszín alatti szükségletet elégít ki, például a szeretetigényt. A pletykálkodás valós oka az emberek figyelmének és egyetértésének megszerzése. Ezután irányítsd át őt, például azzal, hogy megoldást kínálsz a panaszára: „Rossz, hogy úgy érzed, hogy alulértékelnek. Beszélned kell közvetlenül a főnököddel”. Arra is bátoríthatod, hogy arra fókuszáljon, ami működik: „Úgy tűnik, hogy ez a helyzet még mindig zavar téged. Mostantól fogva beszéljünk inkább arról, hogyan működhet jól az új projekt”. Ez nem fogja varázsütésszerűen megváltoztatni a passzív-agresszív viselkedést, de legalább nem veszel részt a játszmában.


 



#3. Nézd meg a hozzájárulásodat
Lehet, kiszolgálod a passzív-agresszív kollégák viselkedését? Befejezed helyettük a munkát? Nincs következménye a határidők elmulasztásának? Hogyan járulsz hozzá az egészségtelen dinamikához? Vajon tudsz közvetlenül beszélni valamiről, ami bánt, vagy te is passzív-agresszív mintákba kerülsz? Fontold meg, hogy a hatalomra, konfliktusokra, érzelmi kifejezésekre vonatkozó hiedelmek és attitűdök hogyan alakítják a viselkedésedet a munkahelyen a többi emberrel szemben. Kérdezd meg magadtól a következőket:

  • Mi az első reakció, amikor a „hatalom” szót hallom? Pozitív vagy negatív? Milyen képet látok?

  • Amikor fiatalabb voltál, elfogadható volt beszélni és megosztani a véleményedet?

  • Milyen főbb tapasztalatok alakították ki a magatartásodat a tekintéllyel szemben?

Ezek átgondolása segíthet feltárni, vajon félsz-e a túlzott konfrontációtól. Az önismeret segíthet abban, hogy megváltoztasd saját passzív-agresszív mintáidat is.


#4. Légy szilárd, és legyenek határaid
Amikor a passzív-agresszív emberekkel való kommunikáció módját megváltoztatod, az nem marad következmények nélkül. Az agresszió fokozódhat, amikor valami megzavarja a „normális”, status quo módját a dolgok menetének. Az asszertív üzenet mindig segítő kommunikációs eszköz, amely támogat abban, hogy akkor is szilárdan a földön állj, ha a személy kifogást tesz. Az asszertív üzenet prototípusa a következő: „Úgy érzem, …….., amikor te……, azt szeretném, ha helyette……”

Például ha egy kollégád krónikusan késik a határidővel, először írd le tényszerűen a helyzetet és a kolléga viselkedését: „Nem küldtél e-mailt a határidőn belül”. Ezután jelezd érzéseidet és perspektíváidat: „csalódott vagyok, mivel hangsúlyoztam, hogy el kell készülniük az ügyféltalálkozóra.” Ismertesd a viselkedés szélesebb körű hatásait is: „Az ügyfél azt mondta, hogy rendetlennek látszunk.” Add meg, mire van szükséged: „Kérem, hogy legalább 24 órával a határidő előtt küldd el nekem az összes dokumentumot, hogy a jövőben elkerüljük a hasonló helyzeteket.” A cél az, hogy közvetlenül átadd az érzéseidet, és egyértelműen közöld, min kell változtatnia. Ez természetesen nem mindig működik, de sokkal egészségesebb és érettebb módja a konfliktuskezelésnek, mint a frusztrációk elfojtása. Végül ne várj magadtól azonnali magabiztosságot, hiszen azt csak következetes erőfeszítésekkel érheted el.

A legtöbb ember egyszerűen megpróbálja figyelmen kívül hagyni a munkahelyi passzív-agresszivitást, ami csak ront a helyzeten. Kemény munka ezeknek a dinamikáknak a hatástalanítása, és bátorság kell ahhoz is, hogy megvizsgáljuk saját reakciónkat a passzív-agresszív magatartásra. De a diszkomfort érzésre támaszkodva végül megépíthetjük az utat a tartós vezetés és a személyes fejlődés felé.

 


A Business Insider cikke nyomán

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen