Kezd szétesni a csapat? Így motiváld őket

szerző: Jobline
2019 május 27.

A legjobb cégeknél is előfordul, hogy akadozni kezd a csapatmunka, és félő, hogy ez a folyamat nem fog megállni. Ilyenkor rögtön közbe kell lépni. 6 tanácsunk segít a tűzoltásban.

Nem sikerül elérni a közös célokat, mindenki a saját kis nyomorával van elfoglalva, eltűnt a motiváció, és minden alapot nélkülöző pletykák kapnak szárnyra a cég éjsötét jövőjével kapcsolatban. Mi a teendő? Az Inc.com jó tanácsokkal szolgál vezetők és vezetettek számára egyaránt.

  1. Dobd be őket a mélyízbe
    Mindenki összeszedi magát, amikor a szürke hétköznapokban valamilyen komoly kihívással találkozik. (Aki nem, attól talán jobb hamar megszabadulni.) Egy csapat motvációja akkor tud a legkönnyebben elillanni, ha nem világosak a célok, bizonytalan a vezetés és túlságosan hosszú távú célokat tűznek ki eléjük. A csapat kapjon egy olyan kimondottan rövid távú feladatot, ahol az a cél, hogy felépítsenek valamilyen értékes dolgot, aminek nem is kell feltétlenül kapcsolódnia a cég alapvető tevékenységéhez. Legyen nagyon fontos a cél, ami összehozza a munkatársakat, akik az idő szorításában újra hatékony csapattá kovácsolódnak.


  2. Nézz a tükörbe, mert lehet, hogy te vagy a hunyó
    Ha egy csapat leereszt, talán nem is bennük van a hiba, hanem a vezetőjükben, aki képtelen új magaslatokra vezetni őket. Ha aggasztó jeleket észlelsz, tégy fel magadnak pár kérdést. Világos célokat tűzök ki? Tudom elég erősen motiválni őket? Milyen segítséget tudok nyújtani ahhoz, hogy támogassam a munkájukat? Megfelelő a stílusom és elég pozitív vagyok ahhoz, hogy példát vehessenek rólam? Ha ezek után munkál benned a sejtelem, hogy voltaképpen te magad lehetsz a gyenge láncszem, kezd el dolgozni ahhoz, hogy ez a helyzet változzon. Fordulj coach-hoz és beszélgess el egy kávé mellett a munkatársaiddal arról, hogy szerintük hogyan lehetne javítani a vezetés és a dolgozók kapcsolatán, illetve mi az, ami leginkább a szívüket nyomja. Az ilyen őszinte önvizsgálat a legjobb módszer arra, hogy kiderítsd, kié a valódi felelősség a közös problémák miatt.


  3. Tessék testreszabni az elismeréseket
    Minden embert más lelkesít, tehát nem biztos, hogy személytelen pénzjutalommal vagy extra szabadsággal az egekbe lehet repíteni az összes munkatárs motivációját. Van, akinek elég néha egy elismerő megjegyzés, mások azt szeretik, ha a többiek előtt alaposan megdicsérik őket, és persze számosan akadnak, akiket leginkább a pénz tud meggyőzni arról, hogy jó munkát végeztek. Ki kell puhatolni, hogy melyik csapattagot mi lelkesíti leginkább, és ennek megfelelően alakítandó ki a munkatársak elismerésének stratégiája.

 

Forrás: Jobline

 

  1. Tűzz ki reális célokat és minden eredményt ünnepelj meg
    Minden cél legyen teljesen egyértelmű a dolgozók számára, kapjanak világos útmutatót, milyen út vezet hozzájuk, és ha megvan az eredmény, azonnal visszajelzést kell adni, hogy jó munkát végeztek. Ehhez nem elég egy megerősítő e-mail, nagy hangsúly helyeződik a személyességre. A vezető mutassa ki, hogy számára is rendkívül fontos a csapat teljesítménye, és rendívül hálás, amikor mindenki becsülettel odateszi magát, ha a feladatok megoldásáról van szó. 
    Sok sikeres cégnél táblagépeket, okostelefonokat és reprezentatív időmérő szerkezeteket (vulgo: karórákat) kapnak a dolgozók, ha jól teljesítenek, máshol egzotikus utazást lehet nyerni. A módszer hatékony, mert a megjutalmazott még motiváltabb lesz, aki pedig kimaradt a szórásból, igyekszik nagyobb lendületet venni, hogy legközelebb ő is körön belül legyen.


  2. Az elvont célokat le kell fordítani normális emberi nyelvre
    A munkatársak nem fognak hatékonyan dolgozni, ha nem értik pontosan, miről van szó. Amikor a dolgozó teljesen magáénak érzi a feladatot, mert felfogta, mi a cél, lelkesen bele tudja vetni magát a munkába, és maximális teljesítményt tud nyújtani.


  3. Ha valami nem világos, kérdezz bátran
    A menedzser másképp látja a folyamatokat, mint a csapat tagjai, ami teljesen természetesen, hiszen ő más szinten működik. Amikor problémák jelentkeznek, annak ezer oka lehet, ezek jó részéről a vezetőnek halvány fogalma sem lehet, mert nem mélyed el a napi operatív feladatokban. Sokan lázasan találgatnak és vad elméleteket gyártanak ilyenkor, aztán téves következtetésekre jutnak, pedig egyszerűen meg kell kérdezni a munkatársakat, hogy mi hibádzik a kréta körül, és hogyan lehet az anomáliát kiküszöbölni.

    Ha a bizalom légköre lengi be a céget, a problémákra gyorsan fényt lehet deríteni, de ez már egy másik történet.



Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen