Mit kérdezzen az interjúztató, hogy kiderüljön, milyen fejlett a jelölt érzelmi intelligenciája?

szerző: Jobline
2019 június 06.

A sikeres karrierépítés szempontjából az érzelmi intelligencia (EQ) ma már fontosabb, mint az alapintelligencia (IQ), illetve a végzettség, a szakmai tapasztalatok és a különféle készségek. Sok kiválasztási szakember erre mégsem fordít kellő figyelmet. Pedig van 7 kérdés, ami segíthet megállapítani, hogyan áll a jelölt érzelmi intelligencia dolgában.

A magas EQ-val megáldott emberek megértik a többiek érzelmeit, és tudják, hogyan kell velük együttérezni, tárgyalni és motiválni őket. Ráadásul a kellő éntudatosság és önkontroll is megvan bennük ahhoz, hogy sikeres kapcsolatokat építsenek. Ám ahhoz, hogy kiderüljön, a leendő munkatásnak elég fejlett-e az EQ-ja, a megfelelő kérdéseket kell föltenni. A Lifehack szerint jó úton jár, aki ezzel a hét kérdéssel próbálkozik:

Sikerült tartós kapcsolatokat építenie az előző munkahelyén?
A kérdés célja, hogy megállapítsuk, a jelölt számára mennyire fontos, hogy kapcsolatokat építsen ki a munkahelyén. A magányos farkasok és az önző alkatúak biztosan elbukják ezt a kérdést.

Az ideális válaszból kiderül, hogy a jelölt milyen mértékben tudott segíteni a kollégáinak, és ebből mennyit kapott vissza. Az ezzel kapcsolatban felhozott példák jó indikátorai az EQ-nak. Azok a példák többet nyomnak a latban, amikor a jelölt mentorált valakit, segített valakiknek kapcsolatokat építeni, tehát általában adott, és kevésbé fontosak azok az esetek, amikor ő kapott valamit másoktól.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK


Hogyan birkózik meg a kudarccal?

Itt azt próbáljuk felmérni, a jelölt képes-e tanulni a hibákból, továbbá szükség esetén át tudja-e alakítani a célokat és a stratégiákat, pozitívabban megközelítve a helyzetet. A válasz azt is megmutathatja, mennyire marad motivált az illető és hogyan inspirálja a csapatát a továbblépésre.

Figyeljük meg, hogyan elemzi a jelölt a kudarcot. Ha teljesen ő a felelős, képes-e hátralépni, és megvizsgálni, mi ment félre és mit kellett volna jobban csinálni? Ha a jelölt másokat hibáztat, frusztrációt és haragot mutat, ez nem sok jót árul el az érzelmi intelligenciájáról.

Elemezzen egy munkahelyi konfliktust, amelynek ön is résztvevője volt!
A kérdés arra irányul, képes-e kezelni a jelölt a munkahelyi konfliktust, vagy inkább hagyja, hogy mérgezze a levegőt és továbbfertőzzön. Arra kell odafigyelni, hogy a jelölt próbálta-e semlegesíteni a problémát és minimalizálni a káros mellékhatásokat. A jelöltnek arról is számot kell adnia, képes-e tárgyailagosan elemezni azt, mennyire volt hatékony a közbelépése.

 

 

 

 

Ki inspirálja önt és miért?
Nagyszerű kérdés, mert kiderülhet belőle, milyen értékek, üzleti etika és elvek vezérlik a jelöltet. A válasz bepillantást enged a személyiségébe is. Az ügyes jelölt nem fog celebeket vagy politikusokat említeni, mert őket nem mindenki szereti egyformán. Sokkal hasznosabb egy közeli rokont említeni, aki szilárd elveivel, kitartásával, kemény munkájával mutatott példát.

Mondjon egy példát arra, milyen hatékonyan működik együtt az ön EQ-ja és IQ-ja
A kérdés célja, hogy kiderüljön, a jelölt tisztában van-e azzal, miként tudja konstruktívan használni az összes intelligenciáját. Például ha túlságosan az empátiájára és a szociális készségeire támaszkodik, az egyik beszállítót azért fogja előnyben részesíteni a másikkal szemben, mert kedves fickó és helybéli. De ha más paramétereket is figyelembe vesz, például az árat és a szóba jöhető egyéb szolgáltatásokat, ez befolyásolhatja a jelölt döntését. Az IQ és az EQ egyensúlyban tartása fontos a munkaerőfelvételnél, az elbocsátásoknál, az árak megállapításában és még egy sor üzleti döntést illetően. Ugyanez kiterjed azokra a helyzetekre is, amikor munkahelyi szituációban kell bármilyen döntést meghozni.

Mennyire fontos az optimizmus az ön munkahelyén?
A munkáltatónak tudnia kell, hogy nem a negativitás a legfontosabb érték a jelölt toplistáján. Senki nem akar olyanokkal együtt dolgozni, akik folyton másokat hibáztatnak, nyavalyognak és született lúzerek. A kérdést azért teszik fel, hogy kiderüljön, a jelölt képes-e hosszú távú célokban gondolkodni. Tudja-e, hogy nem kell kétségbeesni, ha akadály bukkan fel. Van-e fogalma arról, hogy akkor is megoldásokban kell gondolkodni, ha nagyon súlyos a helyzet. Azt is tudnia kell, hogyan lehet kiaknázni a sikert és a jó hírekre meg a növekedési mutatókra éptíve miként repíthető egekbe a munkahelyi morál. Ha a jelölt a fentiekkel kapcsolatban biztató példákat tud mondani, az sokat számít az interjú értékelésekor.

Milyen szociális készségét szeretné fejleszteni ebben a pozícióban?
Ez a kérdés azért nagyon fontos, mert az élet folyamatos fejlődést követel minden téren. Nem ülhetünk ölbetett kézzel, különösen, ami a szociális készségeket illeti. Tudni kell kezelni az idegbajos kollégákat, a lusta munkatársakat, a hazug ügyfeleket, és állandóan szemmel kell tartani a megbízhatatlan partnereket. A jelölt most számot adhat arról, mennyire fejlett az érzelmi intelligenciája. Biztos, hogy jó néhány puha faktort illetően kompetensnek mondható, de kell lennie egy listának, amelyek tételei fejlesztésre szorulnak. A jelöltnek tudnia kell olyan példát mondani, amikor rájött, hogy nem figyel oda eléggé a másikra, vagy a vita hevében kiszaladt a száján egy pikírt megjegyzés, amit azonnal megbánt. Az is lehet, hogy a bizalom vagy a feladatok delegálása terén kell fejlődnie. Aki tisztában van ezekkel a hiányosságaival, magas pontszámot kaphat az interjún.

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen