Ezért vagy előnyben álláskereséskor, ha fejlett az érzelmi intelligenciád

szerző: Jobline
2019 június 24.

Ma már általános gyakorlat, hogy az érzelmi intelligencia álláskereséskor vagy előléptetéskor többet nyom a latban, mint az IQ és a szakmai tapasztalat.

Az érzelmi intelligencia fontossága egyre nő a munka világában. A trend évek óta észlelhető, a Világgazdasági Fórum jóslata szerint pedig 2020-ra a 10 legfontosabb készség egyike lesz.

A Carrier Builder öt éve, 2600 humánreforrás-szakember megkérdezésével végzett felmérése azt az eredményt hozta, hogy 71 százalékuk számára a dolgozó érzelmi intelligenciája (emotional intelligence, EI) fontosabb, mint az IQ-ja; 75 százalékuk szívesebben lépteti elő azt a kollégát, akinek magas az érzelmi intelligenciája; 59 százalékuk állította, hogy nem vennének föl olyan jelöltet, akinek magas ugyan az IQ-ja, de nem elég fejlett az érzelmi intelligenciája.

Kérdés, hogy mitől lett olyan fontos az érzelmi intelligencia. A Fast Company összegyűjtött hét nyomós érvet, amiért a HR-esek igyekeznek kipuhatolni, ki hogyan áll a készségek e csoportjával.

Mi jellemző azokra, akiknek fejlett az érzelmi intelligenciája?

Jól reagálnak, ha nyomás alá kerülnek
Az tűri jól a munkahelyi stresszt és képes nagy nyomás alatt is hatékonyan működni, aki kezelni tudja az érzelmeit. A magas érzelmi intelligenciájú emberek mindig tisztában vannak azzal, mit mutat a belső hőmérőjük, és ennek köszönhetően jobban menedzselik a növekvő stresszt. Olyan problémamegoldó stratégiákat és támogató mechanizmusokat dolgoznak ki, amelyek segítik őket abban, hogy kemény helyzetekben se okozzon gondot a feladatok megoldása. A munka világában minden egyre gyorsabban változik, ennek nyomán nő a stressz, ezért az számít értékes dolgozónak, aki mindig képes ezzel megbirkózni.

Megértik a többieket és együtt tudnak működni velük
A csapatmunka jelentősége egyre nő, ezért különösen értékessé válnak azok a munkatársak, akik tökéletesen dekódolják mások jelzéseit és jól kijönnek velük. A fejlett érzelmi intelligenciájú emberek olyan készségekkel rendelkeznek, amelyek birtokában jó kapcsolatokat tudnak kiépíteni a legkülönfélébb származású és kultúrájú társaikkal. A munka globalizálódó világa enélkül működésképtelenné válna.

Jó hallgatóságnak bizonyulnak
Mindenki arra vágyik, hogy meghallgassák és megértsék. Aki gondosan odafigyel mások kommunikációjára és okosan reagál, erős munkakapcsolatokat tud kiépíteni. A legtöbben sajnos nem a legjobb formánkat hozzuk ezen a téren. Mivel a fejlett érzelmi intelligenciájú emberek jobban megértenek másokat, félre tudják tenni a saját érzelmeiket és vágyaikat, és a másik emberét helyezik előtérbe. Az a képességük, hogy jól dekódolják a többiek érzelmeit, hangfekvését és testbeszédét, felbecsülhetetlen értékű a csapatmunka szemponjából.

 

Forrás: Jobline


Nyitottabbak a visszajelzésekre

A gyors és őszinte visszajelzés elengedhetetlen a hatékony munkához – különösen manapság, amikor az éves teljesítményértékelés kezd kimenni a divatból (joggal). A fejlett érzelmi intelligenciájú emberek őszinte érdeklődéssel, nyitottan fogadják a visszajelzéseket és kritika esetén sem sértődnek meg, különösen, ha a fejlődésről van szó. Fejlett önbecsülésük lehetővé teszi, hogy pozitívan tekintsenek azokra a területekre, ahol van még tennivalójuk, és az erre vonatkozó visszajelzést nem a személyük elleni támadásként élik meg.

Fejlett az empátiájuk
A valódi csapatmunka nem merül ki annyiban, hogy a munkatársak logisztikai kérdésekben egyeztetnek. A fejlett érzelmi intelligenciával megáldott emberek érzékenységüknél fogva képesek kipuhatolni mások eredeti szándékait, és ezek mentén alakítják ki a bizalom és az összetartozás légkörét. Ennek köszönhetően a csapatok a feladatokra tudnak koncentrálni ahelyett, hogy lényegtelen részletkérdések miatt civakodnának. Az empatikus személyiségek érzékenysége a csapatkohézió kovásza.

Jó példával szolgálnak másoknak
A fejlett érzelmi intelligenciájú emberek nem jönnek ki a béketűrésből, ha a dolgok nem úgy alakulnak, ahogyan elképzelték. S mivel jól kijönnek a többiekkel, valószínű, hogy társaik igyekeznek utánozni a hozzáállásukat. Ez az oka annak, hogy a fejlett érzelmi intelligencia révén hatni lehet az emberekre, tekintet nélkül arra, kinek mi a titulusa a szervezetben. Ha valaki felül tud emelkedni a napi problémákon, az a felettesek elismerését ugyanúgy kivívja, mint a munkatársakét.

Átgondolt és alapos döntéseket hoznak
Fejlett EI birtokában más nézőpontokból is tisztán láthatók a problémák, ezért az ilyen emberek jobban meg tudják ítélni, hogy döntéseik miként hatnak majd másokra. Ez nem csupán jobb döntéshozatalhoz vezet általában, hanem a kárelhárításban is segít, amikor bizonyos döntések negatív következményekkel járnak. Mivel meg tudják ítélni, hová vezetnek a döntéseik, a fejlett érzelmi intelligenciájú emberek proaktívabban viselkednek.

A legtöbb munkahelyen már most nagyra értékelik, ha valaki képes alkalmazkodni a változásokhoz, uralkodik az érzelmein és nagyszerűen együttműködik a legkülönfélébb munkatársakkal. Ám saját bőrünkön tapasztalhatjuk, hogy a változások felgyorsultak és a nyomás egyre nagyobb a munkahelyeken, ezért az ilyen emberek még inkább keresettek lesznek.


Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen