Így mondd el a főnöködnek, hogy túl vagy terhelve

szerző: Jobline
2019 szeptember 23.

Ne próbálj úgy tenni, mintha nem lenne olyan kemény ez a beszélgetés, de ne is kerüld el, hogy szóvá tedd a problémádat.

Van úgy, hogy belefáradsz: a nagy projektek levezénylésébe, a sziporkázó ötletek kitalálásába, a dolgok elvégzésébe. Össze vagy törve, elveszettnek, zavartnak érzed magad, kollégáiddal szemben gyakran használsz cinikus, negatív kommunikációs stílust, vagy épp teljes közöny és visszahúzódás jellemző a viselkedésedre. Testileg és szellemileg is kimerült vagy, és fokozottan érzékenyen reagálsz a stresszre.

A kiégés (burn out szindróma) általában akkor következik be, amikor a hosszadalmas munkaszakasz folyamán túl keményen dolgozol, vagy jóval az elvárások felett teljesítesz. Ha mindig arra összpontosítasz, hogy javíts magadon és megfelelj az elvárásoknak, szenvedni fogsz attól, hogy folyamatos ugyanazon a szinten teljesíts. Az extra igénybevétel mellett az is problémát okozhat, ha motiváció nélkül dolgozol, és nem kapsz visszajelzést a tevékenységedről, vagy az effektív munkához képest túl nagy az adminisztratív terhek aránya.

A kiégés visszafordítható folyamat, különféle stratégiák léteznek a kezelésére és legyőzésére, de a gyógyulás gyakran egy dologgal kezdődik: ha elmondod a főnöködnek. Bár ez elég riasztónak tűnhet, létezik néhány mód arra, hogyan készülj fel a beszélgetésre, és tégy pozitív lépéseket afelé, hogy ez a viharos életszakasz végre a múlté legyen.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK


 

1. Keress egy bizalmast
Mielőtt beszélnél a főnököddel, a legjobb, amit tehetsz, ha megbízol egy barátban, vagy beszélsz a pároddal, családtagoddal arról, hol tartasz épp, és mit érzel. A helyzeted szavakba öntése nehéz, de elengedhetetlen ahhoz, hogy megkapd a szükséges támogatást. A hozzád közel álló emberek támogatása nélkül magányosnak érezheted magad, és abba a téves gondolkodásba eshetsz, hogy egyedül kell megoldanod a helyzetet. Ez a magatartás viszont tovább ronthat az állapotodon, akár teljes apátiába eshetsz, és nemcsak a munkádban, de a magánéletedben sem fogsz örömet találni. Fordított esetben te is segítenél egy barátodon vagy szeretteiden, ezért légy bátor, nyeld le a büszkeségedet, és nyitottan beszélj a válságodról.

 

2. Számítsd némi kellemetlenségre
Ne várd, hogy a menedzserrel való találkozásod kényelmes lesz. Egy ismeretlen, nem kívánt helyen tartózkodsz, de ahelyett, hogy fenntartanád a kényelmetlenség érzetét, és indoknak használnád, amiért nem tárgyalsz a helyzetedről, inkább tekints rá annak okaként, amiért ideje beszélgetést kezdeményezned. Úgy tudod rendezni magadban a helyzetedet, ha keretbe foglalod a mondandódat, és már az elején kijelölöd, hogy ez egy fontos beszélgetés lesz, például a következőképp: „Remélem, tudod, hogy nem hozakodnék ezzel elő, ha nem lenne fontos”. Sőt mi több, ha megemlíted, hogy mennyire nehéz erről beszélned, akkor a főnököd is jobban fog rád figyelni: „Ez igazán nehéz nekem, de…”, vagy „Úgy érzem, még felhozakodni is nehéz ezzel, de…”.

 

 

 

 

 

3. Ne legyél problémamegoldó
Lehet, hogy általában azért fordulsz a főnöködhöz, hogy megcsillogtasd előtte a problémamegoldó képességedet, de ez most nem az a helyzet. Most nem kell megtalálni a módját annak, hogyan titkold el a túlterheltségedet, és nem kell elmagyaráznod sem, hogyan jutottál idáig. Állj ellen a kísértésnek, hogy megoldást kínálj, mert úgy gondolod, ez jó színben tűntetne fel a menedzser előtt. Az egyetlen fontos dolog most, hogy indulj el a gyógyulás útján. Ez akkor történhet meg, amikor megengeded magadnak, hogy sérülékeny légy, és kész válaszok nélkül tudj a főnököd felé fordulni.

 

4. Tedd magad az első helyre
Ha mindig is magasan teljesítettél, nehéz lehet számodra, hogy félretedd a munkával járó felelősséget, és előtérbe helyezd mentális egészségedet és jólétedet. De pont erre van szükséged ahhoz, hogy túljuss a helyzeten. Úgy kezdeményezd a beszélgetést, hogy tudod, amíg a csapatod készen áll arra, hogy támogasson téged, addig a főnököd valószínűleg a munkát helyezi előtérbe, hogy minden rendben haladjon a cégnél. Ez azt jelenti, hogy olyan nehéz beszélgetésre kell felkészülnöd, amikor konfliktusba kerülhet benned, mi a helyes a te szempontodból, és mi az előrevivő a munka szempontjából. Az elsődleges felelősséged azonban saját lelki és fizikai szükségleteidnek előtérbe helyezése.

Légy őszinte a főnöddel, és kérd arra, amire valóban szükséged van: például rendszeres otthonról végezhető munkára, két nap szabadságra, vagy legalább egy hét irodán kívül töltött időre. Csábító lehet kompromisszumokra hajlani, de veszélyezteti és késlelteti a gyógyulást. Ezért ha tényleg szükséged van két nap (e-mailek nélkül töltött) szünetre, tedd ezt világossá.

Más szóval bízz magadban, hogy képes vagy olyan döntést hozni, ami téged szolgál. Légy tisztában azzal is, ha egyébként keményen dolgozol, szorgalmas és produktív munkavállaló vagy, és a céged törődik a fejlődéseddel és a sikereiddel, akkor meg fogja találni a módot arra, hogy együttműködjön veled, nem számít, mennyire nagy épp a hajtás.

 

Fogadd el az érzelmeidet
A beszélgetés során számíts arra, hogy nem tudod kordában tartani az érzelmeidet. A kiégés az érzelmek instabilitását okozhatja: önhibáztatást, hogy nem vagy elég jó, el lehetett volna ezt kerülnöd, vagy félelmet, hogy elveszíted az összes munkát, mások megítélnek téged… stb. Ezek az érzelmek azonban valódi tükröződései annak, amin keresztül mész, és nem az ellenségeid. Lehet, hogy feltörnek a könnyeid, vagy feszítő érzés keletkezik a mellkasodban, amikor szavakba próbálod önteni őket. Ezzel semmi baj, az érzelmeknek is helye van a munkahelyen. Nem kell elfojtani őket, hogy profinak tűnj. Nem csak te hibád, hogy ez történt, ráadásul remek tapasztalat is lehet arra, hogy megtanulj magaddal is törődni, ami a munkádra is pozitív hatással lesz. Most csak annyi a dolgod, hogy gondoskodj magadról, és bízz benne, hogy ez sem tart örökké.

 

 

Fast Company cikke nyomán.

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

 

 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen