Az üzleti öltözéktől a kőműves-dekoltázsig: az irodai viselet változása

szerző: Jobline
2019 november 12.

Az irodában tényleg a ruha teszi az embert, és a dresszkód változása mostanában magasabb sebességbe kapcsolt.

A minap egy vezető amerikai IT-cégnél arról tört ki vita a vezetők között, hogy a programozók viseljenek-e cipőt és zoknit. Ezek szerint az alkalmi munkahelyi viselet koncepciója eljutott arra a fejlettségi szintre, ahol egyes szakemberek már mezítláb kóricálnak az irodában.

Sok vezetési tanácsadó ezt az irányt rossznak tartja, mert tanulmányok tömkelege bizonyítja, hogy az öltözékünk meghatározza, hogyan végezzük a munkánkat, és döntő jelentősége van abban, mások miként viszonyulnak hozzánk.


Ruha teszi az embert
A Journal of Research on Personality című szaklapban megjelent egyik tanulmány szerint a külső megjelenés által szolgáltatott információk alapján pontosan be lehet lőni mások személyiségét, társadalmi helyzetét és politikai hovatartozását.

Három amerikai egyetem pszichológusainak kutatása arra világított rá, hogy az általunk viselt ruházat azt is befolyásolja, miként gondolkodunk. „Az öltözék jellege nemcsak azt befolyásolja, mások mit gondolnak rólunk, és a ruha viselője mit gondol magáról, hanem arra is hatással lehet, milyen döntéseket hozunk” – állapítja meg a kutatás.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK


Egy még alaposabb kutatás alapján Norma Gaffin, a Monster.com (amerikai székhelyű globális állás- és karrierportál) tartalomigazgatója 18 000 bevont személy válasza alapján a következőket állapította meg:

- A rövidnadrág viselése azt jelzi, hogy az illető „vakációs üzemmódban” van.

- A mély dekoltázs, a túl rövid szoknya, a derekat kivillantó topok arra utalnak, hogy az illető esetében a test fontosabb, mint az agy. „Az emberek nem fognak komolyan venni, ha kivillantod egyes testrészeidet, odavonzod a tekintetüket, és ezzel kellemetlen helyzetbe hozod őket” - mondja Gaffin.

- A vibráló neonszínek, a leopárd- és egyéb vadállatminták és általában a feltűnő öltözék nem közelebb visz a kollégákhoz, hanem elidegeníti őket. Ha az irodába készülsz, ne vegyél fel olyan ruhát, mint amikor az esti buliba indulsz.

A Monster Meter fentiektől független kutatása szerint a dolgozók 80 százaléka elítéli a flip-flop papucs viseletét a munkahelyen.

 



A Z és a millenniumi generáció átírta a szabályokat
A Z generáció képviselői elárasztják a munkahelyeket, a millenniumi nemzedék pedig fölfelé kapaszkodik a karrierlétrán, s ehhez alkalmazkodva egyre több cég vezeti be egész hétre a lezser péntek szabályait.

Az elmúlt tíz évben számtalan munkahelyen hódított teret a laza üzleti ruházat, ahol nincsenek szigorú megkötések, csak annyi, hogy a dolgozó viszonylag elegánsan jelenjen meg a munkahelyén. Ennek az az egyszerű oka, hogy a dolgozók jobban szeretnek nyitott gallérral, kényelmes ruházatban végezni a munkájukat, mint állig begombolkozva.

Elizabeth Gordon, a Chic Entrepreneur (Elegáns vállalkozó) szerzője azt mondja, a fenti trend a demográfiai váltásnak köszönhető, és annak, hogy a társadalom egyre inkább virtualizálódik.

„A baby boom generáció tagjai sokkal formálisabban öltözködtek, de ők már nyugdíjba mennek – mondja Gordon. – A legfiatalabb nemzedékek tagjai viszont jobbára az interneten nőttek fel, és azt látják, hogy a netes vállalkozások milliomossá lett tulajdonosai pólót viselnek és flip-flopban csattognak a munkahelyükön.”

A millenniumi nemzedék tagjainak baby boomerek voltak a szüleik, akik keményen dolgoztak és az üzleti ruházatot részesítették előnyben, ugyanakkor a társadalmi környezet úgy változott, hogy egyre inkább az alkalmi viselet hódított tért. Emiatt a millenniumi generáció tagjai ügyesen egyensúlyoznak a formális és az alkalmi ruházat vékony határmezsgyéjén.

És ez tényleg vékony mezsgye. Annyira, hogy sok alkalmazott nem határozza meg pontosan, mit ért alkalmi üzleti viseleten, ami igencsak bosszantja a cégvezetést.


A kifinomult szabásvonal dicsérete
Minél több szabadságot enged meg egy céget, annál többen fogják feszegetni a határokat. Ha magukra hagyják őket, nagyon sokan hajlamosak simán alkalminak gondolni az üzleti alkalmi ruházatot.

Emiatt már van olyan cég, ahol körbement egy feljegyzés a dolgozók között, hogy laza pénteken szíveskedjenek mellőzni a kőműves-dekoltázs kivillantását.

Az ilyen balesetek elkerülése érdekében a cégeknek pontosítaniuk kell, mit értenek alkalmi üzleti ruházat alatt, és mi nem fér bele a képbe. Az egyik Fortune 100 (a 100 legnagyobb amerikai cég egyike) gyógyszergyártó vállalat például külön fejezetet szentelt a honlapján az öltözködés problematikájának, és a munkahelyi kávézókban kis kártyákat helyeztek el az asztalokon, amelyek az elvárt viseletet szemléltették.

 

Az Inc.com cikke nyomán


Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a
Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!





 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen