7 tipp a Google-től, hogyan irányíts sikeresen virtuális csapatokat
Virágoznak a virtuális csapatok. A Gallup 2017-es jelentéséből kiderül, hogy az amerikai munkaerő 43 százaléka távmunkában dolgozik legalább félmunkaidőben. A Buffer globális kutatásában a dolgozók 99 százaléka nyilatkozta azt, hogy szeretne távmunkában dolgozni néhányszor a karrierje során. A Google mindenkinél jobban tudja, mivel jár a távmunkacsapatok menedzselése: 5-ből 2 csapattag több helyszínről dolgozik, illetve a meetingek legalább 30 százaléka folyik online, akár több időzónában is.
A tech-óriás kétéves kutatás után fedezte fel, mi teszi az online csapatokat sikeressé. Kiderült, hogy a távmunkában dolgozók sokkal produktívabbak és elkötelezettebbek, és kevesebbet szenvednek stressztől. Ez egy remek hír a cégeknek és dolgozóknak egyaránt, viszont tény, hogy némi tervezést igényel, hogy a virtuális csapatok valóban jól működjenek.
Itt van hét titok a Google-től, hogyan építsünk ilyen csapatokat:
Legyen erős, személyközi kapcsolat
A távmunka is jár súrlódásokkal. A Google felfedezte, hogy a világ minden táján a kapcsolatok építése megkönnyíti az együttműködést. Vannak logisztikai kihívások, mint például az ütemtervek időzónánkénti összehangolása vagy egy konferencia terem lefoglalása a videó beszélgetésekhez. Maga a technológia is korlátozhatja a személyes kapcsolatokat, a kép- és hangproblémák megzavarhatják a beszélgetéseket. Viszont minél több ember ismeri egymást személyesen, annál jobb lesz az együttműködés. A távoli csapatok kevesebb interakcióval rendelkeznek, mint a normál csapatok, ezért kulcsfontosságú a bizalom kiépítése és az emberek kapcsolatba lépési lehetőségeinek megteremtése. A „mit csináltál a hétvégén?” kérdés felvetése egy egyszerű, de remek módszer a kapcsolatépítésre. A projektek elindítása, a konkrét mérföldkövek lehetőséget kínálnak a csapat reflektálására és az elvárások összehangolására.
Tegyük láthatóvá a távoli csapatokat
A legtöbb szervezet még mindig audióhívásokat használ, pedig a videó konferenciák sokkal több előnnyel járnak: nemcsak lehetővé teszik az emberek számára, hogy mások arcát felismerjék, de a láthatóság a részvételt is ösztönzi. A sikeres csapatok lehetővé teszik a tagoknak, hogy mindenki felszólalhasson és megoszthassa gondolatait. Ha látjuk, hogy valaki szeretne belépni a beszélgetésbe, ösztönözzük őt, hogy hallassa hangját. Előbb mindig azok szólaljanak meg, akik nincsenek fizikálisan a helyiségben, ahol a videó konferencia zajlik.
Nézd meg legfrissebb állásainkat:
PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK
IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK
ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK
Világos elvárások meghatározása
Nagyon sok opció van a távmunkára. Csapatvezetőként tájékozódjunk afelől, ki honnan dolgozik, mert ez kiküszöbölheti azt, hogy egyes csapattagok olyan privilégiumokkal rendelkezzenek, amelyekkel mások nem. A világos szabályok elkerülik a zavart, a szükségtelen súrlódást és félreértéseket, mindenki tudja, mire számíthat a másiktól. Kérdezzük meg a tagoktól, mikor szeretnének találkozókat tartani, ne essünk feltételezésekbe. Hozzunk létre kommunikációs protokollokat, például határozzunk meg mi az elvárt válaszolási idő egy e-mailre. Az egész csapatot hívjuk meg a rendszerek kitalálására, mert a távmunka az együttműködésről szól, melyben mindenki aktív szerepet játszhat.
Legyünk jelen a tagok számára
Ha egy telefon megcsörren, amikor épp videó konferencia zajlik, akkor az sokkal idegesítőbb, mintha „élőben” történik a zavaró tényező. A távmunkások érzékenyebbek ezekre a zajokra, arra pedig végképp, ha figyelmen kívül hagyják őket. A jelenlét azt jelenti, hogy jobban figyelünk ezekre a dolgokra: csukjuk le a laptopunkat, némítsuk le a telefont, helyezzük képernyővel lefelé az asztalon, hogy szemkontaktusba léphessünk azzal a személlyel, aki a képernyő másik oldalán található. Ha valaki elszigeteltnek tűnik, derítsük ki, mitől. Mondjuk neki, hogy köszönjük a munkáját. Kerüljük a susmorgásokat azokkal, akik a teremben ülnek, és ugyanolyan figyelmet fordítsunk azokra, akik „kívül vannak”.
Kérjünk támogatást
Nem kell egyedül megváltoztatnunk a világot, legyen valaki, aki partnerünk a vezetésben, mert ez növelheti a siker esélyét. Egy ilyen partner visszajelzést ad, mentori támogatást nyújthat.
Az időzónák áthidalása
Olyan nincs, hogy tökéletes időpont a meetingre, ha globális csapatokról van szó. Általában a vezető választja ki a legmegfelelőbb időt, de sajnos mindig van egy-két olyan hely, ami ebből a szempontból biztosan kedvezőtlen időzóna alá esik. Ha játsszunk az időzónákkal, vagyis „forgatjuk” őket, akkor mindenki egyenlő arányban kap hideget és meleget: magyarán mindig más időzónát válasszunk, amely szerint a legkedvezőbb időpontban tartjuk meg a meetinget, így nem mindig csak bizonyos tagoknak kell alkalmazkodniuk másokhoz. Ezzel a technikával mindenki elfogadást és rugalmasságot tanul, ami mind kritikus jelentőségű képesség. A forgó ütemterv tehát kezelhetővé teszi az időzónák miatti kellemetlenséget.
Legyenek személyes tapasztalataink
A távmunka nem jelenti azt, hogy a tagok soha nem találkoznak egymással. A személyes interakciók nem helyettesíthetők még a technológiával sem. Legyenek tehát alkalmak, amikor találkozhatnak a tagok a valóságban is – legyenek képzések, workshopok, csapatépítő nyaralások, ahová mindenki eljöhet.
A sikeres virtuális csapatok sikerének titka megragadható egyetlen egy szóban: empátia. Ez egy szuperképesség, amely segít abban, hogy megértsük mások helyzetét. Az empátia közel hoz és megerősíti az együttműködést.
A Tlnt.com cikke alapján
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!