Hogyan szerezzék vissza a főnökök dolgozóik elveszett bizalmát?

szerző: Jobline
2016 március 02.

Ha egyszer odalett a kölcsönös megbecsülés, nagyon nehéz helyrehozni a dolgokat.

A munkaviszony bizalmi kapcsolat, melyben a felek szorosan egymáshoz kötve, alá-fölérendeltségi viszonyban állnak: a munkavállaló rendelkezésre bocsátja erőforrásait, megismeri a munkáltató belső működési folyamatait, gazdálkodási rendjét, és ennek fényében igyekszik teljesíteni feladatait. Általában arról szól a fáma, milyen okai és következményei vannak, ha a munkavállaló elveszíti a munkáltató bizalmát, de arról már jóval kevesebbet hallunk, mi van, ha mindez fordítva történik. Hogyan kezelheti a munkáltató ezt a helyzetet, és miként szerezheti vissza, illetve tarthatja fenn dolgozói bizalmát? 

A vállalati etika sokat romlott az előző évekhez képest – mutatta ki az ACCA, a Pénzügyi és Számviteli Szakemberek Nemzetközi Szervezetének 2015-ös kutatása, melyben 480 magyarországi, szlovákiai és csehországi válaszadó vett részt. A magyar alanyok több mint egyharmada a felmondása benyújtásával oldotta meg a helyzetet, míg a megkérdezetteknek csupán a negyede fogadta el a felettese álláspontját, és tett eleget a cég elvárásainak.

Ki kell érdemelni
De nem kell feltétlenül etikátlan magatartást tanúsítania egy cégnek ahhoz, hogy a dolgozók bizalmát elveszítse. Egy 2014-es amerikai kutatás szerint a bizalom már nem következik automatikusan a hierarchiából, hanem még a vezetői pozícióban tevékenykedőknek is ki kell érdemelniük munkavállalóik bizalmát. A felmérés szerint a dolgozók nem követik vakon feletteseik utasításait, hanem előbb kikérik a környezetük – barátaik, munkatársaik – véleményét, és a munkavégzéshez szükséges információkat is inkább tőlük szerzik meg. Ennek pedig nem más az oka, minthogy négyből egy dolgozó nem bízik a munkaadójában, és háromból egy úgy tartja, felettese nem mindig feltétlenül őszinte és meghízható. A munkáltatók tehát nagy kihívás elé néznek: új és hatásos módon kell megszólítaniuk dolgozóikat, és újra el kell kötelezniük őket.

 

 

A megoldás a munkavállaló kezében van
A helyzet iróniája a vezetők számára az, hogy a tanulmány szerint maga a dolgozó oldhatja meg a leghatékonyabban ezt a problémát. A munkáltatónak meg kell nyernie tehát egy közvetítő szerepet ellátó „szóvivőt” a munkavállalók közül, akit fel tud arra használni, hogy visszaszerezze a többiek bizalmát. A munkáltatóknak el kell köteleződniük dolgozóik mellett, hogy újraépüljön a vezetőségbe vetett bizalom, amiben egy lojális munkatárs sokat tud segíteni.

Hogyan építheti ki a munkáltató a bizalmat?
A bizalom megnyerésében és fenntartásában az is segíthet, ha a vezetőség már eleve törekszik a szoros emberi kapcsolatok kiépítésére, nélkülözi a munkavállalót ellenőrző, elektronikus rendszerek túlzott alkalmazását (internetes hozzáférések letiltása, a dolgozó napi tevékenységének megfigyelése annak tudtával vagy tudta nélkül), és sokkal inkább emberként kezeli a dolgozóit, mintsem gazdaságilag hasznosítható humánerőforrásként – azaz személyes érdeklődést mutat irántuk. Ezeken kívül számos egyéb bizalomgerjesztő gesztust kell felmutatnia: következetesnek kell lennie a feladatok végrehajtásában, kiszámítható legyen a viselkedése, be kell vonnia a munkavállalót a döntési folyamatokba, törekednie kell a nyitott kommunikációra és támogatnia kell a munkavállalók érdekeit.   

Érezze a dolgozó, hogy fontos
A munkavállalók bizalma persze sok tényezőből áll, de egyik legfontosabb, mennyire érzik magukat értékes munkaerőnek a cégnél. A tanulmány kimutatta, hogy azok, akiket megbecsültek, meg voltak elégedve a munkahelyükkel, ellentétben azokkal, akik nem érezték fontosnak magunkat. Ha tehát a munkavállaló felismeri, mi motiválja a dolgozókat, mi teszi őket elkötelezetté a cég iránt, azzal sokat tehet a bizalomteljes légkör kialakításáért, ahol mindenki szívvel-lélekkel teszi a dolgát. 

Forrás: Ere Media, ACCA

 

 


 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

 

 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen