Dolgozz egy hetet máshonnan – Jó ötlet lehet a cégeknek
Milyen nagyszerű lenne, ha nem kellene választanunk a távmunka és a 8 órás irodai munka között, hanem akár felváltva – egyszer bent, máskor mondjuk egy kávézóban – dolgozhatnánk! Utópia? Pedig a „dolgozz egy hetet máshonnan” ötlete lehet az új trend.
„Ha rendkívül extrovertált vagy, én viszont nagyon befelé forduló, az irodai kultúra összehoz nekünk valamit középtájon, ami viszont mindkettőnk számára kényelmetlen lesz” – mondja a „dolgozz egy hetet máshonnan” kampány ötletgazdája, a vízszűrőket gyártó amerikai Soma ügyvezetője, Mike Del Ponte.
A cégvezetők különbözőképp gondolkodnak erről a kérdésről: a Yahoo ügyvezetője, Marissa Mayer például úgy tartja, fontos a munkavállalónak, hogy rendszeresen bejárjon az irodába, és kontaktusban legyen a többiekkel. Más vállalatok azonban – főként a technológiai ipar területén – szabadságot adnak a dolgozóknak a távmunka végzéséhez is, hogy olyan környezetben tevékenykedjenek, amitől a lehető legproduktívabbá válnak.
Ez a kettőség végletekig leegyszerűsítettnek tűnik Mike Del Ponte számára, mivel a munkavégzés helye azon múlik, milyen típusú munkát látunk el nap mint nap. Van olyan időszak, helyzet, amikor a csapatnak együtt kell működnie, de máskor a csapattagoknak függetlenségre van szüksége ahhoz, hogy jobban tudjanak az elvégezendő feladatukra koncentrálni. Del Ponte hibrid megoldással hozakodott elő: minden negyedévben egy hétre a Soma csapattagjai bárhonnan dolgozhattak, legyen az kávézó, egy rokon lakása vidéken vagy akár valamilyen egzotikus vidék. Azt gondolhatnánk, hogy ez a megoldás zűrzavarhoz vezet, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy a kreativitás és a produktivitás inkább erősödik, hiszen a kizárólag önmagunk számára biztosított zavartalan környezetben senki sem szakít félbe a munkában.
A dolgozz bárhonnan hét ötlete egy éve pattant ki Del Ponte fejéből, amikor Tokióban tartózkodott egyhetes vakációján. Próbált belemélyedni a kultúrájukba, megízlelni, milyen lenne úgy élni, mint egy helybéli. Amikor meg kellett állnia egy pillanatra, hogy egy gyors munkamegbeszélést bonyolítson le telefonon, és elküldjön pár e-mailt, keresett egy jó kávézót. Csodák csodájára sokkal több munkát tudott elvégezni, mintha irodában ülne, és rengeteg ideje maradt arra, hogy este felfedezze a várost. Mindent egybevetve nagyon hatékony hetet tudott maga után, és eltervezte, hogy ezt a rendszert saját vállalkozásában is bevezeti.
A „dolgozz bárhonnan” hét előnyei
Rugalmasság
Ez a lehetőség minden egyes embernek esélyt ad arra, hogy megszerkessze a saját, egyedülálló munkanapját. „Van olyan mérnökünk, aki korán kezdi otthonról a munkát, megebédel az edzőteremben, aztán megbeszéli a projektjét egy kávézóban” – mondja Del Ponte, aki elhatározta, hogy az egyhetes távmunka-időszak alatt Ausztráliában fog tartózkodni. A tökéletes munkanapját egy kávézóban kezdte, ahol délig dolgozott, majd átsétált egy másik kávézóba; 3-tól szörfözött, sétált vagy biciklizet, majd egy jó vacsorával zárta a napot.
Inspiráció
A „dolgozz egy hetet máshonnan” egyik fontos része, hogy lehetőséget ad a dolgozónak, hogy inspirációt találjon az új környezetben. Ahogy Del Ponte finomítgatta a hét ötletét, azt gondolta, bölcs dolog meghatározni a hatékonysággal kapcsolatos elvárásokat. „Úgy kalkuláltam, hogy ha a csapattagjaim 80%-a legalább olyan hatékonyak, mint az irodában, de olyan új ötletekkel is előhozakodnak, melyek a cég javára válnak, akkor határozottan támogatni fogom ezt az elképzelést” – mondja az üzletember, aki saját magán is tesztelte ezt. Helyi butikokat látogatott meg, ezzel ötletet meríthetett az ausztrál piacból. „Másféle kultúrában lenni annyit tesz, hogy másféle hatásoknak vagyunk kitéve, beszélgethetünk a helyiekkel, és láthatjuk, miként élnek ők”– magyarázza. Mivel arra bátorította a dolgozókat, hogy figyeljenek oda ezekre a kulturális árnyalatokra, mindig rengeteg kreatív ötlettel tértek vissza az ilyen utazásokról.
Hatékonyság
Még ha Del Ponte meg is kockáztatta azt, hogy esetleg a dolgozók kevésbé lesznek hatékonyak, mintha szokás szerint a teendők listáját teljesítenék egy irodában, meglepődött, mikor fejlődést tapasztalt a hatékonyság terén. A dolgozók ugyanis ideális feltételeket teremthetnek azzal, ha a munkavégzéshez megfelelő helyet és időt maguk választhatják meg. Távol lenni az iroda zajától – a csörgő telefontól, a többiek csevegésétől (locsogásától), a folyamatos megbeszélésektől – szintén nagy előny lehet.
„Amikor az emberek új helyeken vannak, alig várják, hogy körülnézzenek és felfedezzék az ottani körülményeket” – mondja Ponte. Meglepő módon nagyon is sorrendbe tudják rakni, mi a fontos elvégezendő feladat, melyik munka élvez prioritást. A végeredmény az, hogy sokkal hatékonyabbak lesznek, mintha az irodai asztal mellett ülnének. „Kezdetben azt a hibát követtem el, hogy a normál status quo szerint próbáltam a távmunkát is vezényelni. Ez azért volt gond, mert ez a hét pont arról szól, hogy a személyes projektekben legyünk hatékonyak, és ne együttműködni akarjunk” – teszi hozzá.
Del Ponte egy listát is összeírt a legjobb trükkökről azon vállalatok részére, amelyek valami hasonlón törik a fejüket.
1. Törölj minden olyan megbeszélést, ami nem feltétlenül szükségszerű
Fontos tudatosítani, hogy a „dolgozz bárhonnan” hét arról szól, hogy a munkavállalóknak olyan megszakítások nélküli időt biztosítsunk, amikor azokat a munkákat tudják elvégezni, amelyeket két értekezlet között egyébként nem tudnának. Azt javasolja, hogy töröljük az erre az egy hétre eső értekezleteinket, ha mindenki egyetért. Mert ha igazán őszinték vagyunk magunkhoz, minden megbeszélés várhat egy hetet.
2. Tervezd meg a napodat és legyen internetelérésed
Ha kevés a WIFI, az gátolhatja a hatékonyságot. Ha épp új helyre utazunk, mindenképp tudakoljuk meg, elérhető-e szélessávú internet, és a biztonság kedvéért töltsük le az e-maileket a Gmail Offline fiókba. Del Ponte azt is tanácsolja, hogy csináljunk egy listát a teendőinkről, így könnyebben tudunk fókuszálni a feladatokra, nem terelődik el a figyelmünk az új környezetnek köszönhetően, és az időnket sem aprózzuk el.
3. Tartsd a kapcsolatot a csapatoddal
„Miközben a csapattagok chaten tartják majd a kapcsolatot, segítség lehet, ha egy közös naptárba feljegyzitek, ki mikor elérhető. Még ha nem is a szokásos 8-tól fél 5-ig tartó munkabeosztásban vagytok, így is tudhattok arról, mikor lehet a kollégákkal beszélni” – tanácsolja Del Ponte.
4. Reális elvárásaid legyenek
Természetesen van pár dolog, ami csak akkor végrehajtható, ha mindenki egy helyen van. A dolgozz bárhonnan hét egyik nagy előnye, hogy arra ösztönzi a cégeket, legyenek sokkal átgondoltabbak és gondosan tervezzenek. Abban is megerősíti a vezetőket, hogy jobban megértsék a feladatokat, amelyeken a munkatársak épp dolgoznak, és esélyt adjanak olyan nagyobb projektekre fókuszálni, melyeken önállóan kell dolgozniuk. Ez hozzásegíti a munkavállalókat ahhoz, hogy ne robotpilóta módjára dolgozzanak a cégnél.
A Fast Company cikke nyomán
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!