Így jelezd diplomatikusan, ha hibát észlelsz

szerző: Jobline
2016 április 18.

Ne fuss tiszteletköröket, de indulatos se légy, mert csak rontasz a helyzeten.

Vannak, akik bírják a kritikát, de valószínűleg ők sem szeretik. Építő bírálatra azonban szükség van, hiszen senki és semmi nem tökéletes, és csak úgy lehet a dolgokon javítani, ha a problémára felhívják a figyelmet. De hogyan lehet úgy kritizálni, hogy senki ne sértődjön meg? A The Muse alábbi hét ötlete hasznos lehet az irodában, a párkapcsolatban és általában az élet minden területén.

Ne legyen személyes
Sokan bármilyen észrevételt személyes sértésnek, az egójukat ért alattomos támadásnak vesznek, ők a nehéz esetek. Ettől függetlenül ügyelni kell arra, hogy a bírálat ne az adott személyre vonatkozzon, még akkor is, ha történetesen vele van a baj. Ezt úgy lehet elérni, ha a fókuszt máshová helyezzük át. Például ha a közös munka során a kolléga képtelen betartani a határidőket, ne dörgöld mérgesen az orra alá, hogy „képtelen vagy betartani a határidőket!”. Ehelyett azt érdemes mondani egy sóhaj kíséretében, hogy „megint letolt a főnök, mert lassan haladok a munkámmal, mivel nem érnek ide időben a részadatok”. Ebben az észrevételben a főnök szerepel és te meg a lassan közlekedő adatok, de tökéletesen világos, hogy a lusta kolléga a probléma oka, aki nem szólhat egy szót sem, hiszen a panasz látszólag nem rá vonatkozik, hanem általában vázol egy problematikus helyzetet.

Legyen pontos
A hatékony visszajelzés alapja, hogy pontosan megnevezi a tárgyat, bírálat esetében a problémát. Ha azzal rontasz be a főnökhöz, hogy „olyan, mintha értelmi fogyatékosokkal dolgoznék”, hiába van esetleg igazad, a kijelentés legfeljebb arra jó, hogy levezesd a frusztrációdat. Legyél pontos: „az a benyomásom, hogy egy ideje akadozik a kommunikáció az irodában, fontos információk kallódnak el, és ha valaki nem ért valamit, nem szól időben, hogy bővebb magyarázatra van szüksége”. Ezek után érdemi beszélgetés alakulhat ki arról, hogy lehetne javítani az állapotokon.

Ki vele!
Az ember már csak olyan, hogy a kínos beszélgetéseket szeretné elkerülni, ezért körbetáncolja a kellemetlen témát, és indirekt utalásokkal próbálja a másikat rávezetni, miről van szó. Ezzel a mismásolással azonban csak rontani lehet a helyzeten. Például ha passzív-agresszív módon azt sziszeged a folyton késő kollégának, hogy „érdekes, mások időben be tudnak támolyogni a munkahelyükre”,  az sokkal irritálóbb, mintha egyszerűen ezt mondod: „légy szíves, legyél pontos”.

Mellékelj dicséretet is
Amikor kritizálni akarod a másikat, ügyelj arra, hogy ne csak negatív visszajelzést kapjon. Ezzel kimutatod, hogy nem vele van bajod, csupán egy bizonyos problémával, és egyébként értékeled az erőfeszítéseit. Például: „nagyon klasszul összeraktad a júniusi projekt előzetes tervét, de néhány pénzügyi adatot még hiányolok belőle, ezeket pótold, légy szíves, így lesz igazán tökéletes”.



Vess fel javaslatokat

Ha szimplán rámutatsz egy hiányosságra, de nem teszel javaslatokat, hogyan lehetne kiküszöbölni, úgy teszel, mint egy olyan navigátor, aki ugyan szól, hogy rossz a haladási irány, de azt már nem mondja meg, helyette merre kellene menni. Például egy kezdő kolléga egóját porig lehet rombolni, ha pusztán rápirítasz, hogy áttekinthetetlen a jelentés, amit leadott. Ez a helyes pedagógia: „Kicsit nehéz követni, melyik adat mihez tartozik. Küldök át egy mintát, ami sorvezetőül szolgálhat, kérlek, annak megfelelően rendezd össze a számokat, egyébként a rendszerben a Z meghajtón az X mappában találod a különféle jelentések mintáit, ezeket használhatod majd.”

Légy tudatában, hogy szubjektív vagy
Mivel nem vagy robot, nem tudsz maradéktalanul objektív lenni, és ugyanúgy szoktál néha hibázni, mint bárki más. Mindig ez lebegjen a szemed előtt, és jelezd is a másiknak, hogy tisztában vagy önnön tökéletlenségeddel. Nem kell megalázkodnod, de utalj arra, hogy motoszkál benned némi bizonytalanság (kivéve, ha teljesen biztos lehetsz a dolgodban): „Nem vagyok a téma szakértője, de mintha pár dolog hiányozna ebből a kimutatásból. Át tudnánk nézni együtt?”. A felhívás a közös munkára azt jelzi, hogy segítőkész vagy és időt szánsz arra, hogy megszüntessétek az anomáliát.

Fogadd el a kritikát
Ha bírálod a többiek munkáját, készülj fel arra, hogy a te tevékenységedet is kritika éri. A bírálat nyugodt elfogadása és feldolgozása külön művészet, érett személyiség kell hozzá, ezért szorgalmasan tanulni és gyakorolni kell. Aki pozitívan reagál az építő kritikára, kivívja a többiek tiszteletét és megbecsülését, és példaként szolgál számukra.

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

 

 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen