Meglepő dolog, amitől jobban megy a munka

szerző: Jobline
2016 április 19.

Egy új kutatás rámutat, milyen fontos a munkahelyi barátság.

Számtalan tanulmány foglalkozik azzal, miként lehet növelni a dolgozók elkötelezettségét és az elvégzett munka hatékonyságát, egy dolog azonban eddig kimaradt.

Mindezidáig arra helyeződött a hangsúly, hogy a dolgozó kapjon autonómiát a feladatok teljesítése során, azaz vegye birtokba, érezze sajátjának (ownership) a munkáját, és akkor igazán elkötelezett lesz. Egy új, 2300 szakember megkérdezésével végzett nemzetközi felmérés azonban érdekes eredményt hozott: a szoros munkahelyi barátság szintén sokat nyom a latban.

Az O.C. Tanner emberi erőforrás tanácsadócég (ügyfelei között ott van a Pepsi Co és a The Home Depot) által lefolytatott kutatás főbb megállapításai:

* Azon dolgozók 75 százaléka, akinek van egy nagyon jó barátja a munkahelyén, úgy véli, hogy bármilyen feladatot meg tud oldani a szakterületén, míg a barát nélkülieknek csak 58 százaléka gondolja így.
* A legjobb baráttal rendelkezők 72 százaléka teljesen elégedett a munkájával, a barát nélkülieknél ez az arány csupán 54 százalék.
* Az Y generáció tagjai (az 1981 és 1997 között született nemzedékhez tartozók) sokkal nagyobb arányban büszkélkedhetnek szoros munkahelyi barátsággal, mint a többi nemzedék képviselői. Minél idősebb egy dolgozó, annál kisebb a valószínűsége, hogy jó barátságot ápol a munkahelyén.

Ezek a szikár adatok. Adja magát a kérdés: mi lehet mindennek az oka? Mi köze a barátságnak a munahelyi elkötelezettséghez vagy a hatékony feladatmegoldáshoz? „Ha az embernek jó barátja van a munkahelyén, az növeli az általános elégedettségét” – magyarázza Gary Beckstrand, az O.C. Tanner Institute (az anyavállalat kutatócége) alelnöke. Ez az általános elégedettségérzet oda vezet, hogy a dolgozó a legtöbb esetben pozitív interakciót folytat másokkal. Ezek az interakciók gyakran nem is kötődnek szorosan a munkához, hanem személyes természetűek, ám nyugtató, lazító hatásuk van a munkakörnyezetre, ezáltal a feladatok elvégzése kevesebb stresszel jár, a dolgozó nagyobb örömét leli benne.

Az 1200 főt foglalkoztató O.C. Tanner számára nem volt meglepő, hogy a kutatás szerint az Y generáció tagjai nagyobb arányban tesznek szert jó barátokra a munkahelyükön, mint az idősebb nemzedékekhez tartozók. „A munka és a magánélet egyensúlyáról alkotott nézetek drámai változáson mennek át mostanában – mondja Beckstrand. – A fiatalok nem olyan szigorú kategóriákban gondokoznak, mint idősebb kollégáik. Sokuk számára a munka és a magánélet közötti határok elmosódnak. Többet gondolnak a munkájukra, mint az idősebbek, többet is beszélnek róla, és a munkahelyen kötött barátságok az irodán kívüli életükre is kiterjednek.”


 

A munkahelyi vezetők vajon hogyan aknázhatják ki ezeket az összefüggéseket, azaz hogyan ösztönözhetik, hogy minél több barátság köttessen az irodában? Beckstrand szerint ehhez nem kell feltalálni a spanyolviaszt: az egyik lehetőség olyan munkavégzés biztosítása, ahol a dolgozók kiszakadhatnak a megszokott irodai környezetből, megszabadulhatnak a stresszes napi rutintól és megismerhetik a más osztályokon dolgozó kollégák munkáját.

Azt is érdemes megfigyelni, hogyan töltik a kollégák a munkanapot. Hozzá vannak ragadva a laptopjukhoz, és ritkán emelik föl a fejüket? Lazításképpen facebookoznak és videójátékkal ütik el az időt, ahelyett, hogy beszélgetnének vagy bármilyen közösségi interakcióba bocsátkoznának (például csocsó)? Ha sokan inkább magukba temetkeznek, érdemes közbelépni, de csak óvatosan: nem szabad aláásni a kialakult munkahelyi kultúrát vagy kizökkenteni az introvertáltakat a komfortzónájukból. „Bizonyos szabályok betartásával érdemes úgy alakítani a munkahelyi folyamatokat, hogy a dolgozók több alkalommal gyűljenek össze és élénkebb legyen közöttük a kommunikáció” – javasolja Beckstrand.

Ilyen célból megteszi egy közös ebéd is, és szintén hasznos, ha hosszabb értekezleteken szüneteket iktatnak be, amikor a dolgozók haraphatnak valamit és alkalmuk nyílik a kötetlen beszélgetésre. Általában véve meg kell teremteni a munkahelyen azokat a gyakori alkalmakat, amikor mindenki lazíthat egy kicsit és interakcióba bocsátkozhat a többiekkel, és nem kell attól tartani, hogy a könnyed csevegés és a nevetés a munka szabotálásának fog tűnni.

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

 

 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen