Ahol nem tűrik a részeges nagybácsit, ellenben megvalósult az ideális vállalalti kultúra

szerző: Jobline
2016 június 15.

Korlátlan fizetett szabadság, videójátékok az irodában, vidám közös sütögetés pénteken: egy cégnél teljesül a dolgozók álma. De kinek áll ez érdekében?

Van egy amerikai cég, amely pompás béren kívüli juttatásokkal halmozza el az alkalmazottait, ennek is köszönhetően öröm ott a munka, amit jól mutat, hogy a megtartási ráta 92 százalékos.

Nyilván mindenkinek az jut eszébe, hogy ez a cég biztosan a Szilícium-völgy valamelyik szárnyaló tech-vállalkozása, ami végül is logikus következtetés. Csakhogy téves. A fogyasztóvédelemmel foglalkozó ComsumerAffairs az alig 400 ezres oklahomai Tulsában működik. Eric Jenkins vezérigazgató szerint ez az álmosnak tűnő középnyugati város nem is olyan rossz telephely, mint valaki elsőre gondolná.

„Ha San Franciscóban elhajítunk egy követ az utcán, biztosan eltalálunk egy szoftvermérnököt – mondja Jenkins. – Tulsában nem ez a helyzet. De sokan vannak, akik belefáradtak abba, hogy a metropoliszokban a vezető cégeknél embertelen a hajsza és egekbe szöktek a megélhetési költségek. Olyan várost keresnek, mint Tulsa, ahol jobb az életminőség.”

A ConsumerAffairs tudatosan toboroz a nagyvárosi dezertőrök közül (miközben a helyi tehetségeket sem hanyagolja el), és megnyerésükre Szilícium-völgy stílusú vállalati kultúrát alakítottak ki ebben a középnyugati előretolt helyőrségben. Erre a régióra nem ez volt jellemző, de a dolgok változóban vannak, többek között a ConsumerAffairsnek is köszönhetően.

Juttatások ≠ kultúra
Ha röviden kell jellemezni a vállalati kultúrát, Jenkins két mantrát tud említeni: „Dolgozz sokat, játssz sokat”, illetve „Szabadság és felelősség”.

„Nem vagyunk olyanok, mint egy nagy család, nem tűrjük meg magunk között a jópofa részeges nagybácsit – mondja Jenkins. – Sztárcsapat vagyunk, akik meg akarják nyerni a bajnokságot.”

A sztároknak pedig remek juttatások járnak, hiszen ők viszik győzelemre a csapatot.
Jenkins felhívja a figyelmet arra, hogy a juttatások garmadája nem egyenlő a vállalati kultúrával. Szorosan összefüggenek, de nem egymás szinonímái.

„Sok cégnél jár egy csomó juttatás, ám a kultúra igazából a dolgozók attitűdjét és viselkedését jelenti – mondja a vezető. – A vállalati kultúra jóval előbb kezdődik, mintsem a juttatásokról egyáltalán szó esne. A toborzás a kiindulópont. Ha nagyszerű vállalati kultúrát akarunk létrehozni, olyan embereket kell bevonzani, akik azonos értékeket vallanak, mint mi.”

 


Aki belép a ConsumerAffairs tulsai irodaházába, elámul azon, amit ott lát: bár és pihenőszobák állnak a dolgozók rendelkezésére, lenyűgöző a városi panoráma. Ez mind remek, és Jenkins örül, hogy a látogatónak rögtön kedve támad náluk dolgozni, de siet leszögezni, hogy nagyon szigorú a kiválasztási folyamat.

„Attól még, hogy valaki szívesen jönne ide, nem biztos, hogy jöhet is. Nagyon komolyan vesszük a kiválasztást, hiába vannak meg valakinek a megfelelő készségei, ha nem illeszkedik megfelelően a vállalati kultúrába, nincs semmi esélye.”

Úttörő szerep
A ConsumerAffairs egyedülálló vállalkozás Tulsában, de nem szeretnék, hogy ez így is maradjon.

„Át akarjuk alakítani Tulsa céges arculatát, és szerintem jó úton haladunk – mondja Jenkins. – Nem vagyunk túl nagyok, de a nagyoktól szipkázzuk el a dolgozókat. Át is jönnek hozzánk, mert üdítőnek találják az itteni környezetet és kultúrát.”

Jenkins arra számít, Tulsában egyre több cég veszi majd át a módszereiket. Néhány szokás szervesen alakult ki a ConsumerAffairsnél – például a szalonnapéntek, amikor a dolgozók közösen sütögetnek –, más ösztönzőket azonban tudatosan választottak ki a széles palettáról. Ilyen például a korlátlan fizetett szabadság, illetve az a gyakorlat, hogy a cég évente megajándékozza a dolgozókat fizetésük két százalékával, amit ötnapos üdülésre költhetnek. Nem azért választották ezeket a megoldásokat, mert mindez klassz és trendi, hanem mert szüksége volt rájuk a cég munkatársainak.

„Ha elkötelezett sztárcsapatod van, akkor nagyon keményen fognak dolgozni, és a végén még oda jutnak, hogy halálra dolgozzák magukat – magyarázza Jenkins. – Innen jött az üdülési támogatás ötlete. Azt mondjuk, most már fújd ki magad, töltődj fel, és mi segítünk ebben.”

A ConsumerAffairs kreatív módszerrel választotta ki, mi mindennel szeretné ösztönözni a dolgozóit.

„Megnéznük, mit csinálnak más cégeknél, és a legjobb ötleteket elloptuk tőlük” – búcsúzik Jenkins.

 

A Recruiter cikke nyomán.

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen