6 ártalmas tévhit a dolgozói elkötelezettséggel kapcsolatban
A modern technológia és a könnyen adaptálható üzleti modellek korában a dolgozó jelentheti az egyetlen kompetitív előnyt a cégek versenyében. A tehetségek elkötelezése és megtartása stratégiai jelentőségű, ezért a cégek nem engedhetik meg maguknak, hogy tévhitek áldozataivá váljanak.
Amikor a dolgozó hite megrendül a munkájában és a cég küldetésében, drámaian visszaesik a teljesítménye, és már nemcsak az elkötelezettséggel lesz probléma, hanem közeleg az idő, amikor a megtartás is kérdésessé válik. Ám ha a cégnél tisztában vannak azzal, mitől lett boldogtalan az alkalmazottjuk, akit könnyen el is veszíthetnek, tehetnek valamit ellene. Ezzel kapcsolatban azonban több lerombolandó tévhit él a céges köztudatban. A TLNT ezek közül hatot emel ki.
1. A rugalmas munkakörnyezet növeli a produktivitást
A távmunka hasznosságáról sokan ódákat zengenek, hiszen költséghatékony, környezetkímélő, a dolgozó nem veszít értékes időt az utazgatással és nincs kitéve az irodai stressznek sem. A kétségtelen előnyök mellett azonban nem szabad megfeledkezni a káros mellékhatásokról sem: ha a dolgozó nincs szem előtt, a cégnél hajlamosak megfeledkezni róla („out of sight, out of mind”). Ez természetesen nem azt jelenti, hogy elfelejtik utalni a fizetését. Kutatások bizonyítják, hogy a távmunkás nem tud eléggé bekapcsolódni a szervezet vérkeringésébe: kevesebb mentorálásban lehet része, nem jut hozzá fontos információkhoz, amelyeket a kollégák az irodában megosztanak egymással és nem tud magas szintű kollegiális és szakmai kapcsolatot kialakítani a többiekkel. Vagyis a távmunkás könnyen elszigeletődhet. Így már érthetőbb, hogy Marissa Mayer, a Yahoo vezérigazgatója 2013-ban, nem sokkal hivatalba lépése után betiltotta a cégnél a távmunkát, ami óriási felzúdulást keltett Amerikában. Mayer két évvel később itt magyarázta döntése okát.
2. A nagy fizetés erős lojalitást eredményez
Vannak emberek, méghozzá nagyon sokan, akiket nem elsősorban a pénz motivál. A cégvezetők éveken át úgy próbálták megoldani a megtartási problémákat, hogy mélyen a zsebükbe nyúltak és külünféle juttatásokkal is kényeztették az alkalmazottakat. Miközben bizonyított tény, hogy ez a motivációs tényező csak a lakosság 20 százalékánál működik, sok vezető továbbra is azt hiszi, ha eleget fizet, az alkalmazott szeretni fogja a munkáját és a cégnél marad.
Az emberek 80 százalékának a lojalitását tehát nem lehet pénzzel megvenni. E populáció fele annak örül, ha a munkahelyén sokat fejlődhet, izgalmas projektekben vehet részt és abban a tudatban dolgozhat, hogy az adott cégnél biztos jövő, ígéretes karrier áll előtte. A dolgozók másik 40 százaléka számára az a fontos, hogy érzelmileg kötődhessen a cég küldetéséhez, szolgálhassa a szervezet és az ügyfelek érdekeit. Ezek az értékek számukra sokkal fontosabbak, mint a fizetésemelés vagy a béren kívüli juttatások, az ingyenkávé- és ebéd.
Ha csak pénzzel próbálják megtartani a dolgozókat, az csupán bérlicithez vezet a cégek között, más eredménye nincs.
3. A dolgozók függetlensége fontos a teljesítmény szempontjából
Elterjedt tévhit, hogy minden alkalmazottnak autonómiára és függetlenségre van szüksége, és a menedzsment minél inkább háttérbe húzódik, annál jobb lesz a teljesítménye.
A valóság viszont az, hogy nincs mindenkinek szüksége autónómiára és függetlenségre. Az egyik alkalmazott alkatilag valóban olyan lehet, hogy ha teljesen rá van bízva, mit és hogyan csinál, ebből profitálni tud és szárnyal szakmailag. A másik viszont, ha nem szolgálnak neki rendszeres útmutatással, úgy érzi, magára hagyták és semmibe veszik.
4. A munka csak munka
A ma emberének sokkal jobban szüksége van arra, hogy kiteljesedhessen a munkájában, mint korábban bármikor. A mai dolgozónak messze nem elég, ha van munkája és mindig rendesen megjön a fizetése, ennél lényegesen többre vágyik. A dolgozók túlnyomó többsége azt vallja, a munkájának kell hogy legyen célja és értelme, és akkor boldog, ha tudja, hogy a teljesítménye sokat számít a szervezet sikere szempontjából.
5. A dolgozó azzal a pozícióval legyen elégedett, amelyet éppen betölt
A legkiválóbbaknak mindig látniuk kell, milyen utat jelöl ki számukra az adott pozíció a szervezeten belül. Kutatások bizonyítják: ha a dolgozók tudatában vannak annak, hogy fejlődhetnek és tudásuk folyamatosan gyarapodik, magasabb szintű teljesítményt nyújtanak. Amikor a dolgozó érzi, hogy a cég sokat fektet a fejlődésébe, jóval elkötelezettebbé válik és sokkal inkább érdekli, a munkája milyen hatással van a szervezet sikerére.
6. A cég tartja meg a dolgozót
Súlyosan téves elgondolás, hogy a dolgozó legyen lojális a céghez és a márkához, és ez majd elegendő lesz a megtartásához. Az utóbbi évek egyik legfájdalmasabb tapasztalata, hogy az alkalmazottak nem a céget hagyják ott – hanem a menedzserüket. Ha egy rátermett dolgozónak nincs gyümölcsöző kapcsolata a menedzserével, semmilyen céges kezdeményezés vagy márka iránti lojalitás nem fogja őt elkötelezetté tenni. Az embereknek szükségük van arra, hogy elismerjék, tiszteljék és fontosnak tartsák őket; ha a dolgozó közvetlen menedzsere nem delegál fontos feladatokat, nem ad rendszeresen visszajelzéseket és nem nyújt szakmai támogatást, az elkötelezettségnek lőttek.
Fenti elképzelések hatásos elemei lehetnek ugyan egy komplex elkötelezettségi programnak, külön-külön azonban nem elegendőek a kívánt eredmények eléréséhez. Ha az olyan vonzó ösztönzők, mint a pénz, az extra szabadnapok, a dolgozói autonómia és a karrierlehetőségek nem párosulnak hatékony szakmai támogatással és átgondolt humánmenedzsmenttel, a cégek vagyonokat költhetnek különféle ösztönzőkre, mindez vajmi kevés, esetleg nulla eredményt fog hozni.
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!