Mit tegyél, ha ki nem állhatod az egyik beosztottadat?
Néha előfordul, hogy olyan kollégával kell együttdolgoznod a munkahelyeden, akit ki nem állhatsz. Ha ez a valaki egy másik csapattag, akkor a helyzet könnyen megoldható, legfeljebb elkerülöd az illetőt. De mi van, ha ez a személy a beosztottad?
A Fast Company cikke négy lépésben tárja eléd, mit kell tenned ebben a kellemetlen helyzetben:
1. lépés: gondold át, miért nem kedveled őt
Ha valóban nem kedvelsz valakit, akinek a vezetéséért felelős vagy, akkor fontos, hogy tisztában legyél az ellenszenved okával, mielőtt bármit is kezdenél a helyzettel. Lehet, hogy ez az ok munkájával kapcsolatos, de egyes esetekben elképzelhető, hogy magában a személyiségében van valami olyan, ami az idegeidre megy.
Az ellenszenv hátterében állhat a kolléga munkához való hozzáállása. Talán nem vesz részt aktívan a csapatmunkában, nem javítja az összteljesítményt, vagy egyáltalán nem lelkesedik a kiosztott feladatok iránt.
Másrészről előfordulhat, hogy az ellenérzés személyes eredetű, hiszen számos munkahelyi konfliktus a különféle személyiségtípusokból adódik. Például mindig beront az irodádba, és túl hosszan beszél, esetleg hangosan telefonál, vagy mindenkivel megosztja a politikai nézeteit, esetleg magánéletének részleteit. Vizsgáld meg, melyikről lehet szó, azaz személyes jellegű vagy munkavonatkozású-e a problémád.
2. lépés: emlékezz vezetői szerepedre
Most már tudod, pontosan miért is nem kedveled az illetőt. A következő fontos lépés, hogy kitaláld, hogyan tudnál vele együttdolgozni negatív érzéseid ellenére. Végtére is a feladatot még mindig az, hogy a főnöke legyél. Emlékeztesd magad arra, hogy az irányítás és a csapat vezetése nem csak arról szól, kit kedvelsz, és kivel szemben érzel ellenszenvet. Sokkal lényegesebb, hogyan tudnál te és a csapatod is jobb lenni.
A legjobb, ha vezetőként viselkedsz ebben a helyzetben is, ami annyit jelent, hogy feladatod segíteni a kollégákat abban, hogy sikeresek legyenek a munkakörükben. Nem kell szeretned őket, csupán biztosítani őket az elvárásodról, és ott lenni, amikor segítségre van szükségük a fejlődésben és a jobb teljesítmények elérésében.
Számos konstruktív mód létezik a negatív érzések kezelésére. Sőt talán képes leszel ezeket vezetési eszközzé alakítani. A trükk az, hogy tanulmányozd az interakciókat, és döntsd el, vajon a személyisége miatt érzel antipátiát, vagy inkább a szegényes interperszonális készségeivel és magatartásával van problémád. A személyiségbeli különbségek ugyanis nem rosszak, sőt gondolkodásbeli sokféleséget hoznak létre, és akár hosszú távú megoldásokat is szolgáltathatnak a szervezet számára. A rossz magatartással viszont foglalkozni kell, és visszajelzést kell adni rá.
3. lépés: nézzünk szembe a helyzettel
Ha a légkör azután is tele van feszültséggel, hogy emlékeztetted magad vezetői szerepedre, jó ötlet lehet, ha leülsz a csapatoddal személyesen, és átbeszélitek, melyek a legértékesebb dolgok a csapatban, majd megvitatod velük, milyen új feladatokat szeretnének kipróbálni. A lényeg, hogy semmi esetre sem keveredj vitába az általad nem igazán kedvelt személlyel, és ne hozd fel neki az ellenérzéseidet az egész csapat előtt. Csak akkor van értelme figyelmeztetni őt a negatív viselkedésére, amikor éppen rajtakapod; utólag felesleges szemrehányást tenni. A leghelyesebb stratégia az, ha a negatív viselkedés észlelésekor leülsz vele négyszemközt, és figyelmesen meghallgatod. Ezzel elmélyítheted köztetek a bizalmat.
4. lépés: Igazítsd helyre, amit lehet, majd lépj tovább
Ha ez a taktika nem működik, világos, hogy az ellenszenv kölcsönös. Vezetőként félre kell tenned a büszkeségedet, és meg kell kérdezned tőle, vajon tehetsz-e valamit másképp, hogy javítsd a munkakapcsolatotokat. Ezután hallgasd meg figyelmesen, mielőtt megosztanád vele az észrevételeidet. Mindig lehetséges, hogy több van a történet mögött, mint hinnéd. Próbáld megérteni a helyzetet és keresd a megoldást, ne ítélkezz és légy igazságos.
Ha nem vagy képes megoldani így sem a helyzetet, még maradt egy dolog, ami optimalizálni tudja a végkimenetelt: az elvárásaid kommunikációja. Még ha ti ketten nem is kedvelitek egymást, akkor is felkészítheted csapatod a sikerre azzal, hogy elmondod, milyen viselkedést, teljesítményt vársz el tőlük.
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!