A boldogtalan dolgozók a nagy változások előfutárai

szerző: Jobline
2017 április 11.

Hogyan segíthetnek az elégedetlen dolgozók a tanulást támogató cégkultúra megalkotásában?

Elkerülhetetlen a vállalatok számára, hogy ne dolgozzon náluk legalább egy-két ember, aki elégedetlen valami miatt. Még a legjobb cégek sem elég jók mindenki számára. Persze előfordul, hogy az alkalmazottak attól függetlenül elégedetlenek, hogy mi történik épp a munkahelyen, de a rossz közérzet oka valójában nem is számít. A dolgozók elégedetlensége ugyanis károsíthatja a cégkultúrát, sőt – ami még ennél is rosszabb – magát az üzletet is. A csüggedt dolgozók a színvonal alatt teljesítenek, nem kielégítő szolgáltatást nyújtanak és nem kommunikálnak a kollégáikkal.

A cégvezetőknek ellenben kulcsfontosságú szerepük van abban, hogy észrevegyék a dolgozók rossz lelkiállapotát, és ebből előnyt kovácsoljanak. Általában a következő három forgatókönyv szokott lejátszódni egy ilyen probléma esetén:

  • A vállalatvezetőknek egyáltalán nincs tudomásuk a helyzetről, ezért semmit nem tudnak tenni ellene. Ebben az esetben a munkavállalók negatív hatással vannak másokra, és nagy valószínűséggel felmondanak előbb vagy utóbb.
  • Tudják, hogy a dolgozók boldogtalanok, de nem vesznek róla tudomást. Ha a vezetők ezt az utat választják, nehezen lesznek hatékonyak a munkájukban, a probléma pedig továbbra is fennáll majd, sőt továbbgyűrűzik.
  • Észreveszik, hogy a dolgozók elégedetlenek, és azon dolgoznak, hogy megoldják a problémát. Ebben az esetben, mind a dolgozók, mind a cég számára megvan az esély a fejlődésre.

Figyeljünk és tanuljunk
A legújabb kutatások szerint a legtöbb alkalmazott azt szeretné érezni, hogy a jelenlegi munkahelyén a következő állására készül fel valójában. A növekedési lehetőség hiánya közvetlenül kapcsolódik ahhoz, mennyire elkötelezettek a dolgozók. Az Egyesült Királyság köztisztviselőit megkérdező kutatás szerint a résztvevők csupán 50%-a volt elégedett a tanulási és fejlődési lehetőségekkel. Mindez azt is jelentheti, hogy az elégedetlen dolgozók arra ösztökélhetik a vállalatokat, hogy felülvizsgálják, milyen fejlődési lehetőségek vannak a cégnél, és eszerint alakítsák ki a tanulást támogató vállalati kultúrájukat.

 

 


A tanulást támogató vállalati kultúra kiépítése
Amikor vezetőként készen állunk arra, hogy változásokat hajtsunk végre, és létrehozzuk a tanulást támogató vállalati kultúrát a dolgozói visszajelzésekre alapozva, a következő lépésekkel könnyebbé tehetjük a folyamatot:

Fel kell ismerni és pontosan felmérni a helyzetet – Mielőtt bármilyen feltételezést vagy döntést hoznánk, fontos tudnunk, mi folyik a cégnél. Rá kell jönnünk, hogy mitől szenvednek a dolgozók, és milyen típusú változtatásokkal tudunk rajtuk segíteni.

Gyorsan cselekedjünk – Kezeljük a helyzetet, mielőtt rosszabbá válna. Rendezhetünk különféle megbeszéléseket, új programok vezethetünk be. Az elégedetlen dolgozók gyakran osztják meg a problémáikat a kollegákkal, érdemes velük informálisan szóba elegyedni.

Személyes találkozók – A kommunikáció a kulcsa annak, hogy megbizonyosodjunk afelől, hogy a problémák diszkréten és professzionális módon vannak kezelve.

Az empátia fontossága – A tanulásba beletartozik, hogy hibázunk és szabadon megosztjuk egymással a gondolatokat, véleményeket. Az empátia alkalmazásával sokat tudunk tenni a tanulást támogató vállalati kultúra felépítéséért. Hallgassuk meg nyugodtan a dolgozók észrevételeit, és próbáljuk megérteni a problémáikat. Ha így teszünk, a dolgozók úgy fogják érezni, hogy hallathatják a hangjukat és a problémáik nem találnak süket fülekre, ötleteikkel ráadásul hozzájárulhatnak az építkezéshez.

Az időfaktor – A problémákat nem lehet egy éjszaka alatt megoldani. Mire tudatosodnak, valószínűleg már régóta zajlanak a háttérben, és időt vesz igénybe, amíg az alkalmazottak is úgy érzik, hogy véleményük meghallgatásra és megértésre talált. A tanulást segítő kultúra kialakítása lassú folyamat, és mindenképpen szükséges hozzá az állandó munkavállalói visszajelzés.

Az elégedetlen munkavállalókra tekinthetünk kellemetlenségként, de egyfajta indikátorként is, akik a tanulást támogató kultúra felé vezetik el a vállalatot. Ha meghallgatjuk a panaszaikat, olyan légkört hozhatunk létre, amelyben az együttműködés és a problémamegoldás mindennapos gyakorlat, ráadásul olyan hatékony tanulási programot építhetünk fel közösen, amelyre – ha nem is az összes, de – a legtöbb dolgozónak szüksége van.

Az Eremedia cikke nyomán.

 


Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen