Gyakornokként kezdett, ma ő az ügyvezető: a Coca-Colánál ez is lehetséges (x)

2020 szeptember 11.

Kevés olyan ügyvezető van, aki gyakornokként kezdett ott, ahol később ő lett a vállalat első embere. A Coca-Cola HBC Magyarországnál ez épp így történt: Békefi László gyakornokként kezdte pályafutását a vállalatnál, ma pedig már ő a vállalat ügyvezető igazgatója. Első kézből látott számos pozíciót, megismerte a munkatársait, megtapasztalta a munkakörülményeket. Karrierútja valódi példa lehet pályakezdőknek – még akkor is, ha igazgatósága első évében rögtön egy olyan nem mindennapi helyzetben kellett helytállnia, mint amit a koronavírus-járvány okozott.

Mi a végzettsége és milyen pályára készült gyerekként, majd később az egyetem után?

Gyerekkoromban teniszezőnek, majd Forma-1-es pilótának készültem. Egyik sem lettem, ám a versenyszellem és a sportok szeretete megmaradt, ezek nélkül ma már nehéz volna ügyvezetőként helytállni.

A felsőoktatással kapcsolatos választásaimkor is inkább már az üzleti pálya felé orientálódtam: először a Budapesti Gazdasági Főiskolán (ma Budapesti Gazdasági Egyetem) végeztem vendéglátóipari közgazdászként, később a Pécsi Közgazdaságtudományi Egyetemen tanultam tovább, ahol elvégeztem a marketing szakot és angol szakfordítói képesítést is szereztem. Ezután kerültem első és ez idáig egyetlen munkahelyemre, a Coca-Cola HBC Magyarországhoz: 2003-ban bejutottam a cég Managment Trainee Programjába, ami kifejezetten a tapasztalatszerzést, valamint a szakmai fejlődést támogatja. A programnak köszönhetően a szervezet több területén is megfordultam, így ismerhettem meg a vállalat tevékenységét, és készítettek fel a vezetői munkakörre. Ez a vállalati program egészen kivételes lehetőséget nyújt a fiataloknak arra, hogy már a karrierjük elején értékes tapasztalatokat gyűjtsenek, és hogy – mentorok segítségével – egy karriertervet állíthassanak össze maguknak. Ez ma is nagyon fontos eszközünk arra, hogy megtaláljuk, megtartsuk és fejlesszük a fiatal tehetségeket.


Nehéz volt bejutni egy ilyen sokak által irigyelt munkahelyre?

Amikor én jelentkeztem, 300 egyetemistából hármat vettek fel, én voltam az egyik. A 24 hónapos képzés során nagyon izgalmas volt belelátni a vállalat különböző területeibe, bár én végül csak 12 hónapig vettem részt ebben.

Ennek mi volt az oka?

Engem 12 hónap után kiemeltek a programból és a kecskeméti depó vezetőjévé neveztek ki. Fiatal voltam és mindössze egy éves gyakornoki tapasztalattal rendelkeztem, ugyanakkor mégis tizenhárom tapasztalt, sokat látott szakember vezetésével bíztak meg. Ennek köszönhetően már a karrierem kezdetén megtanulhattam, hogy mindig csapatban kell gondolkozni és dolgozni.

Sejtette már akkor, hogy egyszer itt Ön lesz a vezető?

Az említett program lényeges eleme volt a karriertervezés. Azt természetesen nem állítom, hogy már ekkor elhatároztam, hogy a vállalat vezetője leszek, azt viszont már kezdettől tudtam, hogy a marketing és az értékesítés lesz majd az a terület, ahol karriert szeretnék építeni. Ezért céltudatosan dolgoztam, kezeltem kiemelt vevőpartnereket, részt vettem a cég stratégiájának kialakításában. Persze közben arra vágytam, hogy egyszer majd értékesítési igazgató lehessek. Ez a vágyam teljesült is, amikor 2015-ben általános kereskedelmi igazgatónak neveztek ki.

Mennyi időt töltött karrierje során külföldön?

Azért is jó egy nemzetközi vállalatnál dolgozni, mert itt van lehetőség nemzetközi terepen is kipróbálni magam. Egyébként is fontos cél a cégcsoporton belül a kölcsönös tapasztalatszerzés, melynek jegyében rendszeresen rotálnak vezetőket az országok között. Így kerültem 2016-ban Lengyelországba értékesítési igazgatóként. Közel három és fél évet dolgoztam ezen a hazainál jóval nagyobb és összetettebb piacon, ami mind szakmai mind magánéleti szempontból meghatározó szakasza volt az életemnek. Lengyelországban is sokat foglalkoztam tehetségek toborzásával, és azzal, hogy biztosítsam számukra a szakmai fejlődés lehetőségét, nekem ez szívügyem a saját karrieremből kiindulva.

Lengyelországból már cégvezetőnek hívták haza?

Igen, álmodni sem mertem arról, hogy már cégvezetőként térhetek vissza Magyarországra, de végül így alakult és 2019. április 1-től én tölthetem be ezt a pozíciót. Komoly kihívás, nagy elismerés ez a kinevezés, ugyanakkor el kell ismernem, hogy ügyvezetőségem első évében nem számítottam egy olyan precedens nélküli feladathalmazra, ami elé a világjárvány állította a vállalatot. Úgy érzem tényleg fejest ugrottam a mélyvízbe.

Miben adott szélesebb látókört Önnek a külföldi munkavégzés, melyet cégvezetőként is tud használni a mindennapokban?

A külföldi üzleti kultúra hozzásegített ahhoz, hogy tágabb perspektívából szemléljem a hazai környezetet, valamint abban a pozícióban egy nagy csapat irányítását is elsajátíthattam. A legnagyobb kihívásnak és egyben sikeremnek azt tartom, hogy megtanultam, hogyan kell egy jó csapatot összeállítani és a kollégákat motiválni. Motiváció nélkül a munkatársak könnyen kimerülhetnek, ami hatással lehet a csapat hangulatára és a vállalat teljesítményére is.

17. évét tölti a vállalatnál. Mi adja a folyamatos motivációt az Ön számára?

Egy jó csapat felépítése, a kollégák támogatása kiemelkedően fontos, ez alapvetően határozza meg a viszonyomat a munkához. Természetesen előfordulnak mélypontok, nehézségek, ahogy ebből az elmúlt hónapokban több is kijutott, hiszen egy olyan helyzetben találtuk magunkat, amire nem volt korábbi jó gyakorlat, mégis a munkatársaimmal, az ő kreativitásukra és szaktudásukra támaszkodva ilyenkor is előre tekintettünk. A mélypontok a tanulási folyamat részei, a hibákból levont tanulságokat pedig beépítjük a mindennapi munkánkba. Emellett az is motivál, ha látom fejlődni a kollégákat, és hozzájárulhatok a haladásukhoz. Az egészséges versenyszellem is munkál bennem, ennek megfelelően az eredmények elérése és a vállalat piaci helyzetének megerősítése további lendületet ad. És persze segít a sport, valamint az, hogy alapvetően optimista vagyok.

A motiváció fenntartása különösen fontos kérdés lett a világjárvány hónapjai alatt. Ön hogy látja ezt?

Valóban. A világjárvány kitörésekor – a kezdeti bizonytalanság napjai után – jól látszott a csapatokon az elszántság és a győzni akarás, vezetőként pedig az egyik legfontosabb feladat, hogy ezt a magas energiaszintet és motiváltságot fenntartsuk a kollégáinkban; sokat beszélgettünk, támogattuk egymást. És bár a jelenlegi helyzetben sokszor fizikailag egymástól elszigetelve dolgozunk, a kollégák többsége mégis minden korábbinál szorosabbnak látja a kapcsolatot a munkatársakkal és a vállalattal.

Éppen egy éve volt igazgató, amikor feje tetejére fordult a világ. Mi minden történt a vállalatnál a koronavírus-járvány hetei alatt?

Három prioritást jelöltünk ki: kollégáink és családtagjaik biztonságának megőrzését, működésünk folyamatosságának fenntartását és kereskedelmi partereink kiszolgálását, valamint közösségeink támogatását.

Mindent megtettünk munkavállalóink ​​biztonságának és egészségének biztosítása érdekében, pár nap alatt minden olyan kollégánk, akinek munkaköre ezt megengedte, már otthonról dolgozott. Büszkék vagyunk arra, hogy minden kollégánk munkahelyét megőriztük, partnereink és vásárlóink számára pedig folyamatosan elérhetők maradtunk.

Természetesen piacvezető italgyártó vállalatként azonnal a segítségnyújtás módjain kezdtünk gondolkodni és gyorsan léptünk is. Április végén a Coca-Cola globális alapítványa által kiírt pályázaton a Magyar Vöröskereszt 200 ezer dollár (kb. 65 millió forint) támogatást nyert el - a koronavírus miatt nehéz helyzetbe került emberek megsegítésére. Emellett védőfelszereléseket és 65 ezer palack vizet és üdítőt biztosítottunk 21 kórháznak, egészségügyi intézménynek és három karitatív szervezetnek, az Élelmiszerbanknak, a Magyar Vöröskeresztnek és a Magyar Ökumenikus Segélyszervezetnek. Az anyagi segítség mellett a Coca-Cola Magyarország a ’Reklám helyett segítség’ kampány keretében saját reklámhelyeit és közösségi média csatornáit a Magyar Vöröskeresztnek ajánlotta fel annak érdekében, hogy az egyes közérdekű üzenetek az otthon maradásról, egészségmegőrzésről és véradásról, minél több emberhez eljussanak.


A vendéglátóipari egységek bezárása miatti speciális helyzet ugyanakkor lehetőséget teremtett arra, hogy önkéntes alapon a Magyar Vöröskereszt szolgálatába állítsuk munkavállalóink közül öt területi képviselőnket. A feladathoz minden feltételt a vállalat biztosított számukra. Az öt területi képviselő több mint 700 munkaórában, közel 22 ezer kilométert tett meg országszerte az adományokkal, hogy azok időben eljussanak a járvány miatt nehéz helyzetbe került emberekhez.


Most az éttermek, kávézók újranyitásával már más jellegű feladataink vannak: a gazdasági szempontból egyik leginkább sújtott vendéglátóipari szektort támogatja a Coca-Cola Magyarország. Ennek első lépéseként június 19-én pénteken egy üveg ajándék Coca-Cola várt mindenkire, aki a programban részt vevő vendéglátóhelyek egyikébe betért. Július 1-től több mint 430 fővárosi és vidéki éttermi partnerünk számára pedig személyre szabott hirdetéseket készítettünk el, és helyeztünk ki. Ezekre ugyanis a jelenlegi nehéz helyzetben a vendéglátóhelyek nagy része most nem tud költeni, miközben a nyilvánosságra óriási szükségük van.


És mindeközben május közepén bevezettük a magyar piacra prémium kávémárkánkat, a Costa Coffee-t. Az előre csomagolt szemes és kapszulás kávék segítségével a Costa márka mostantól már a magyar háztartásokban is elérhető lesz, sőt, a kávézók és bárok vendégeinek is kivételes kávéélményekben lehet része. Nagyon vártuk már ezt a pillanatot! A Costa Coffee bevezetésével lehetőségünk nyílik arra, hogy egy újabb kiemelkedő minőségű márkán keresztül még több fogyasztási alkalomra kínáljunk italt fogyasztóinknak.


Milyen következő célt lát maga előtt?

Számomra minden pozícióban fontos volt, hogy tanuljak abból, amit csinálok, a jelenlegi munkaköröm pedig kiemelkedő fejlődéshez nyújt lehetőséget. A megfelelő csapattal és a szaktudásommal tovább fogjuk erősíteni a vállalat piaci pozícióját, és határozott célom, hogy mindeközben szakmailag, személyesen és vezetőként is tovább tudjak fejlődni.

 

Mit üzenne a mostani pályakezdőknek, hogyan kezdjenek bele karrierjük építésébe? Min múlik a hosszútávú sikeressé?

Legyenek kitartóak! Ne csak akkor, amikor a látványos eredmények jönnek, hanem akkor is, amikor egy kevésbé sikeres periódusban vannak. A siker akkor igazán tartós, ha megérdemelt, ha van mögötte teljesítmény. Tanuljanak nyelveket, szeressék, amit csinálnak, legyenek nyitottak az újra, legyenek rugalmasak, bátrak és tudjanak váltani, ha erre szükség mutatkozik. És tanuljanak az iskola után is, minden pozícióban, egész életükben!

https://hu.coca-colahellenic.com/

Hirdetés

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen