Chipotle: a siker titka a briliáns toborzási stratégia

szerző: Jobline
2014 szeptember 24. Szóljon hozzá

Amerika legdinamikusabban fejlődő gyorsétteremlánca számos tényezőnek köszönheti sikerét, de az egyik legfontosabb minden bizonnyal az, ahogyan az alkalmazottaival bánik. A cég vezetőit belülről választják ki: mindenkinek megvan az esélye arra, hogy alulfizetett konyhai segédmunkásból topmenedzserré váljon.

A Chipotle eredményei önmagukért beszélnek. 2006 óta 1080 százalékkal nőtt a cég részvényeinek értéke, a forgalom 471 millió dollárról 3,2 milliárdra emelkedett. A cég imázsa tökéletes, lendületesen hasít a piacon az organikus élelmiszerek felhasználásának élharcosaként, de a hatalmas sikerben jelentős része van különleges toborzási stratégiájának is. Legalábbis így gondolja Paul Petrone kommunikációs szakember, aki a LinkedInen osztotta meg gondolatait.

NE HALOGASD! Állíts be Álláspostát a friss pozíciókról, most még egy Sony Xperia Z2-t is nyerhetsz!

A különleges toborzási modell
A Chipotle alkalmazottai sokkal lelkesebben dolgoznak, mint más gyorsétteremláncok munkatársai, aminek megvan a maga jó oka. Ha megnézzük a cég karrieroldalát, azt látjuk, hogy elenyésző számban találunk meghirdetett vezetői állásokat. Főleg csapattagokat (team member) keresnek rosszul fizetett konyhai segédmunkára. Ez azt jelenti, hogy kilenc dolláros órabérért például burritót kell összetekerni napi nyolc órában, különböző műszaki beosztásokban. Miért éri meg ilyen monoton rabszolgamunkára jelentkezni? Mert a cég a szervezeten belül lépteti előre a vezetőket, ezért minden rosszul fizetett alkalmazott előtt ott lebeg a lehetőség, hogy belátható idő belül jobb pozícióba kerül, és megkezdheti diadalmas menetelését felfelé a vállalati szamárlétrán.

Forrás: Jobline


A cég karrieroldalán bárki
megnézheti, hogy a 9 dolláros órabértől néhány egyszerű lépésben hogyan lehet eljutni az évi 87 ezer dolláros fizetésig (ennyit keres egy étteremvezető). A szívélyes tájékoztatás szerint a burritót tekerő konyhai rabszolgának csupán hat fokot kell fölfelé haladnia a vállalati ranglétrán, hogy különböző menedzseri posztok betöltése után tisztes fizetéssel és egyéb juttatásokkal jutalmazott vezető lehessen.

A menedzsereket bónuszokkal ösztönzik arra, hogy kiválasszák azokat a lelkes dolgozókat, akik szeretnének jobb pozícióba kerülni. Egy menedzser csak akkor léphet följebb, ha már megvan a megfelelően kiképzett utódja, ezért a különböző szintű vezetők minden igyekezetükkel azon vannak, hogy fejlesszék az ambíciózus munkatársakat.

„Amikor egy menedzser a csapata minden egyes tagjáról gondoskodik, hisz mindegyikükben és azt akarja, hogy sikeresek legyenek, az emberek átérzik önnön fontosságukat – mondja Monty Moran, a Chipotle egyik vezérigazgatója egy interjúban. – Aki pedig átérzi önnön fontosságát, elkötelezetté válik, mert megerősítették abban, hogy érdemes minden energiájával a cégért dolgoznia.”

Szigorú kiválasztási folyamat
Mivel a Chipotle konyhai segéderőkből akar vezetőket kinevelni, szigorúbb a kiválasztási a folyamat, mint más gyorsétteremláncoknál. Az állásra jelentkezőket megkérik, hogy tanulmányozzák a cég karrieroldalát, az interjún pedig kikérdezik őket, megértették-e, amit ott olvastak. Az interjúk általában csoportosak, részt vesznek rajta a jelölt leendő csapatának tagjai is. A beszélgetés során szóba kerül, hogy a jelentkező szereti-e a Chipotle ételeit, és szándékában áll-e egyre jelentősebb posztokat betölteni a cég vállalati hierarchiájában. Így sikerül kiszűrni, hogy valaki valóban erősen motivált-e, vagy csak alkalmi munkát keres meghatározott időre, például hogy finanszírozni tudja felsőfokú tanulmányait.
Nem szükséges semmilyen előképzettség, elvégre a burritotekerés elég egyszerű folyamat. A Chipotle megelégszik az érettségivel, hiszen a konyhai segédmunkás minden szükséges tudást menet közben fog elsajátítani, amint egyre feljebb jut a céges rangsorban. A jelölt, miután felvették, minden feladatkörben kipróbálja magát – feketemosogatás, pénztároskodás, ételkészítés  –, és ezalatt az erősen ösztönzött menedzserek irányításával organikus módon tesz szert mindarra a tudásra, ami az előbbrejutáshoz szükséges.

Mielőtt egy menedzsert előléptetnek, meginterjúvolják a beosztottait. Ha a beosztottak kedvezőtlen képet festenek róla, a menedzsert nem léptetik elő.

 

Az amerikai álom megvalósul
A Chipotle a mára megfakult és megkérdőjeleződött amerikai álmot kínálja alkalmazottainak a maga eredeti formájában: bárkiből lehet jól kereső menedzser, amennyiben hajlandó nagyon keményen dolgozni. A cég folyamatosan támogatja, fejleszti és lelkesíti a dolgozóit, a stratégia sikere pedig meg is mutatkozik az évi 3,2 milliárdos bevételben. Ehhez nem kellett feltalálni a spanyolviaszt. A megfelelő embereket veszik fel, és gondoskodnak róluk.     

Regisztrálj online a HVG Állásbörzére, hogy elkerüld a sorban állást a helyszínen! Ha regisztrálsz, utólag is jelentkezhetsz majd a kiállítók állás- és képzésajánlataira.

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a
Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

hr  •  karrier  •  toborzás  •  Chipotle
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen
Hozzászólások (0)