Megfejtették a tökéletes csapatmunka titkát

szerző: Jobline
2015 január 26. Szóljon hozzá

Három dolog elengedhetetlen hozzá. Ha úgy sejted, hogy az egyik tényező a nőkkel kapcsolatos, akkor nyertél. De van más fontos összefüggés is.

Józan paraszti ésszel azt gondolhatnánk, hogy ha összezárjuk a legnagyobb koponyákat egy szobában, megkapjuk a legtökéletesebb csapatot, amely percek alatt megoldást talál akár a világ legnagyobb problémáira is, mint a szegénység megszüntetése vagy a Mars benépesítése. Nos, a józan paraszti ész ezúttal rossz tanácsadó. Az amerikaiak kipróbálták, és kiderült, hiába a sok zseni egy légtérben, igazán hatékony csapatmunka ettől még nem jön létre. A Business Insider beszámolója szerint másra van szükség.

Egy kísérletben majdnem 700 rendkívül intelligens önkéntesből találomra 2-5 fős csapatokat alkottak. Feladatot adtak nekik, amelynek megoldása érdekében elemezniük kellett a helyzetet, brainstromingot tartottak, szerveztek, terveztek, kollektív erkölcsi döntést hoztak és számba vették korlátozott erőforrásaikat. Tehát úgy kellett együttműködniük, mint egy valódi csapatnak életszerű helyzetben.

A kutatók legnagyobb meglepetésére azok a csapatok voltak a leghatékonyabbak - vagyis a leggyorsabban, a legjobban és a legkönnyebben oldották meg a feladatot -, amelyek nem egyszerűen a legokosabb önkéntesekből álltak.

A legjobb csapatok a következő három fontos tulajdonságot tudták felmutatni:

Forrás: Jobline

 

1. Nem volt nyilvánvaló vezető. Ahelyett, hogy egy vagy két vezéregyéniség vitte volna a szót, a csapat tagjai nagyjából egyenlő mértékben nyilvánítottak véleményt.

2. A csapattagok jobban tudták értelmezni a többiek érzelmeit. Ez az eredmény úgy született, hogy a résztvevők tesztet töltöttek ki, amelyben arra kérték őket, hogy összetett érzelmeket azonosítsanak (mint például a szégyenérzet és a kíváncsiság, nem egyszerűen boldogság vagy szomorúság).

3. Sok nő volt a csapatban. A kísérlet azt mutatta, hogy minél több női tagja volt a csapatnak, annál sikeresebbnek bizonyult a közös munka. A kutatást vezető pszichológusok szerint ez azzal hozható összefüggésbe, hogy a nők jobban teljesítenek az érzelmek értelmezésében, és ez kedvezően hat a csapatmunkára.

A csapat „okossága” nem egyszerűen a tagjainak az intelligenciájától függött, hanem egyfajta „kollektív intelligencia” következménye volt, amit a kutatók c faktornak neveztek el. A c faktor a csapattagoknak az a képessége, hogy folyamatosan kapcsolódni tudnak egymás gondolataihoz, szükségleteihez és érzelmeihez.

Ezek a következtetések azokkal a csapatokkal kapcsolatban is helytállónak bizonyultak, amelyek tagjai fizikailag nem is voltak együtt, hanem kizárólag online kommunikáltak egymással. A nők online is hatékonyabban értelmezték a többiek érzelmeit, mint a férfiak.

A kutatók szerint mások érzelmeinek értelmezése független attól, fizikailag mennyire van közel valaki a másikhoz, és mélyebb megértésről tanúskodik, mintha pusztán rápillantanának a kollégára, és az arckifejezéséből olvasnának. A feltételezések szerint a csapattagok számos faktort figyelembe vesznek, többek között azt, hogyan kommunikálnak a többiek online.

Korábbi kutatások nyomán olyan eredmények születtek, hogy az emberek többsége elég rosszul tudja megfejteni mások érzelmeit az online kommunikáció során. A mostani kutatók feltételezik, hogy azok, akik jobban képesek olvasni a sorok között online, hatékonyabb csapatmunkát végeznek, amikor korlátozott a szemtől szembeni kapcsolat (például távmunka vagy műholdas körkapcsolás esetében).

Az új kutatás az elsők között térképezi fel nagyobb csoportok online kommunikációjának dinamikáját – eddig főleg a két ember közötti emailes levélváltást vizsgálták, és ugyancsak az első között fókuszál olyan helyzetre, amikor konkrét feladat megoldása érdekében folyik az információcsere, és nem hétköznapi interakcióról van szó.

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a
Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!
 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen
Hozzászólások (0)