Mit csináljon, ha kiégett?
Honnan tudja, hogy kiégett, és mit lehet ilyenkor kezdeni?
Ha túl sokat dolgozik a munkavállaló, emiatt pedig stresszes, az legalább olyan rossz hatással van a produktivitásra, mint az, hogyha hosszú ideig változatlan kihívásokkal kell szembenéznie. Nyugat-Európában sok menedzser tényleg odafigyel a dolgozóira, hiszen neki is az érdekes, hogy megelőzzék a kiégést. Itt most megtudhatja, milyen jelekre kell figyelnie, és hogy mit is kezdjen, mielőtt teljesen kiégnének a dolgozók.
Csökkenő minőség
Sokan gondolják, hogyha csökken a produktivitás, vagy a dolgozó egyre többet hibázik, esetleg az ügyfelek kezdenek el panaszkodni, akkor egyszerűen csak lustaságról van szó. Pedig érdemes a problémának mélyebben utánanézni: vajon mi lehet az oka, ha az eddig megbízható, jól teljesítő munkavállaló szinte kifordul önmagából? Lehet, hogy túlhajszolt, vagy már nem leli örömét a munkában.
Szétesik a csapat
Ha valaki kiégett, az nem csak az egyén, hanem a csapat teljesítményét is jelentősen rontja. Ha valaki egy idő után nem hajlandó másokkal kommunikálni, ha keresztbe teszi a karját, nincsenek ötletei, akkor is valószínűleg a kiégés lehet a háttérben.
Ilyenkor az emberek hajlamosabbak cinizmusra, vagy a panaszkodásra, amik a közösség hangulatára is nagyon rossz hatással vannak.
Mihez kezdjen?
Nem árt, ha ki tudja deríteni, mi segített a burnout kialakulásához. A dolgozó magánéletében történt valami? Vagy egy súlyosabb betegségen van túl, így testileg és lelkileg is kimerült? Legyen vele őszinte, nem kell kertelnie, kérdezzen rá, mi történt! Szóljon, hogy feltűnően romlott a teljesítménye az utóbbi hetekben, hónapokban, és érdeklődjön, mi gátolja abban, hogy megint hasonlóan jó lehessen.
Az is eképzelhető, hogy a dolgozó folyamatosan a munkájával foglalkozik, a napi munkaidején felül esténként és hétvégén is dolgozik. Ez a hozzáállás hamar kikészítene bárkit, így nem csoda, ha egy idő után a dolgozó kimerült és boldogtalan lesz.
Megoldás lehet, ha teljesen más feladattal kezd el foglalkozni a munkavállaló, mint amit eddig csinált. Például ha valaki leginkább számokat elemzett, az próbáljon meg írni róla! Jelentéseket, blogbejegyzéseket, a lényeg, hogy kicsit kizökkenhessen az illető a napi rutinból.
Fel kell ismerni, hogy a kiégés nem egy olyan dolog, ami magától el fog múlni, csak ki kell várni. A jó vezető odafigyel az alkalmazottakra, beszélget velük, segít nekik. Így lehet elérni azt, hogy boldog, kiegyensúlyozott dolgozók legyenek a munkahelyen, akik hatékonyan is dolgoznak.