Hét tanács a sikeres munkahelyi beilleszkedéshez

szerző: Kutasi Judit
2011 január 16.

Nem elég megszerezni egy jó állást, be is kell illeszkedni az új munkahelyi környezetbe. Az első napok azonban nem csak egy pályakezdőnek, de egy tapasztalt szakembernek is stresszesen alakulhatnak. A sikeres beilleszkedésben segíthetnek a következő tanácsok.

1. Az első benyomás

Hosszú időre megpecsételheti, de meg is könnyítheti az új munkavállaló dolgát a róla kialakított első benyomás. A pontos érkezés és munkakezdés alapkövetelmény. Banális kérdésnek tűnhet, mégis legalább ennyire fontos a bemutatkozás is. Le kell futni a szükséges köröket, így azoknak a kollégáknak is be kell mutatkozni, akikkel valószínűleg csak minimális munkakapcsolatban áll majd az új dolgozó. Minél megnyerőbb és nyitottabb valaki, annál gyorsabban tud szoros kapcsolatokat kiépíteni.

2. Szégyenlősség

Bár az első időszak inkább a csendes megfigyelői szerepnek kedvez, a túlzott szégyenlősség hamar visszaüthet. Az új munkatárs ugyanis akkor is összetűzésbe kerülhet a kollégáival, ha arra vár, hogy ők kezdeményezzenek. Ez a hozzáállás a kívülállók számára barátságtalan viselkedésnek, akár sznobizmusnak is tűnhet.

3. Cégismeret

Nem kell a vállalati szabályzatot, kézikönyveket A-tól Z-ig bemagolni. Egy újonc azonban nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy a leírtakat teljesen figyelmen kívül hagyja. A jogosulatlan internethasználat, az informatikai biztonság megkerülése vagy a nem előírásszerű ruhaviselet is komoly problémák forrása lehet. A céges gyakorlat, illetve protokoll megismerése megóvhatja az új csapattagot a szabályok - akár - nem szándékos megsértésétől is.

4. Íratlan szabályok

Mindent a vállalati viselkedési kódexből sem lehet megtudni. Az uralkodó szervezeti kultúra ugyanis nem fekete vagy fehér. Olyan kérdésekre is villámgyorsan választ kell találni, mint például „Személyesen vagy e-mailben jobb-e a főnökkel kommunikálni? Mindenki beviszi-e a laptopját a megbeszélésekre? Lazábban öltöznek-e a kollégák péntekenként?” Alaposan érdemes tehát megfigyelni a többi alkalmazott viselkedését, munkastílusát, kommunikációs gyakorlatát!

5. Diplomácia

A főnök általában elvárja új beosztottjától a friss nézőpontot és az innovatív megoldásokat. Nem árt azonban az óvatosság: mikor és hogyan vázolja az ember az elképzeléseit. A lehető legnagyobb tapintattal és tisztelettel kell megfogalmazni az ötleteket, valamint a kritikai észrevételeket is. Nem kell feltétlenül megjegyzéseket tenni a többi kolléga modorára, teljesítményére vagy éppen előnytelen öltözködési stílusára. A nyílt kritika mellett érdemes kerülni a korábbi munkahellyel vagy a volt főnökkel való állandó összehasonlítgatást is.

6. Mértékletesség

Akkor is könnyen elidegenítheti magát egy újonc, ha úgy viselkedik, mintha mindent jobban tudna másoknál. Nem lehet lenyűgözni senkit sem azzal, ha túl sokat ígér, de végül alulteljesít a dolgozó. Elég időt kell szánni az alapvető feladatok elsajátítására, és csak ezután szabad újabb feladatokba, projektekbe belevágni.

7. Türelem

Nem rokonszenves, ha állandóan ostorozza magát az új munkavállaló, amint hibázik. Természetes, hogy nem könnyű egyből felvenni a ritmust a többiekkel. Inkább arra kell koncentrálni, hogy ugyanazt a hibát még egyszer ne kövesse el. Érdemes tehát mindent egyből megjegyezni, de kérdezni is tudni kell, ha szükséges. Közönyösnek vagy akár nagyképűnek is tűnhet az, akinek soha egyetlen kérdése sincs munkakörével, feladataival kapcsolatban.

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen