Telefoninterjú: derült égből villámcsapás

szerző: Kutasi Judit
2011 január 23.

Pénzt és rengeteg időt spórolhatnak meg a telefonos előszűréssel a munkaadók, a személyzeti tanácsadók, valamint az álláskeresők is. Az első személyes találkozó előtt a telefoninterjú célja az adatok pontosítása mellett a biztosan nem alkalmas jelöltek kiszűrése. A pályázóknak éppen ezért érdemes tudatosan felkészülniük a pillanatra, amikor megcsörren a telefon.

Rossz időben, rossz helyen

Lehet, hogy összerándul a gyomra a pályázónak, az első, vagy akár a sokadik telefoninterjú esetében is. Azonban bárki legyen is a vonal másik végén, előfordulhat, hogy nem alkalmas sem az időpont, sem a helyszín – ahol éppen a jelentkező tartózkodik – a fontos beszélgetés lebonyolítására. Egy intelligens interjúztató természetesen nem sértődik meg, ha udvariasan egy másik időpontot kérnek tőle. Az álláskeresőnek ugyanis nem szerencsés belemennie egy kellemetlen beszélgetésbe a nagybevásárlás kellős közepén vagy vezetés közben. Érdemes új időpontot egyeztetni akkor is, ha rossz a vonal, egy vagy több gyerek visong a háttérben, esetleg épp a munkahelyi mosdóban kell elbújni a telefonnal a kollégák elől. Hebegni-habogni egyáltalán nem szabad, hiszen ez biztosan a teljesítmény rovására megy. Jól veszi ki magát, ha a munkavállaló ilyenkor több lehetőséget is felajánl az interjúztatónak.

Kétirányú utca

A telefoninterjú nem kizárólag a felvételiztető céljait szolgálhatja! Egy szemfüles jelölt a kérdezz-feleleket egy kellemes beszélgetéssé is fordíthatja. Feltehet kérdéseket a pozícióval, az állást kínáló céggel kapcsolatban. Kidomboríthatja előnyös tulajdonságait, bizonyíthatja határozottságát, céltudatosságát, megnyerő stílusát.

Az interjúztató cég biztosan fel fogja térképezni, miért érdekli az álláskeresőt a meghirdetett pozíció, illetve milyen hosszú távú karriercéljai vannak. Egy-két kérdést biztosan kap a jelölt korábbi gyakorlati tapasztalataival kapcsolatban, milyen feladatokat hogyan oldott meg a múltban. Gyakori kérdés továbbá, hogy van-e bármilyen kizáró körülmény a pályázó részéről a pozíció betöltésével kapcsolatban. Szóba kerülhet a felmondási idő hossza, a munkába állás lehetséges időpontja is.

Pénzről, fizetésről személyesen sem könnyű beszélni, hát még telefonon! Ugyanakkor könnyen előfordulhat, hogy rákérdeznek a bérigényre. Ilyenkor úgy érdemes tárgyalni, hogy maradjon lehetőség a béralkura. Nem szerencsés a fizetés kérdését a munkavállalónak feszegetnie, ugyanis így kevésbé motiváltnak, illetve túl anyagiasnak tűnhet. A beszélgetés végén ugyanakkor érdemes rákérdezni arra, hogyan sikerült az interjú. Könnyen lehet, hogy a kiválasztási folyamat még nagyon az elején jár, így kitérő választ ad az interjúztató. Sok esetben azonban egyből közlik, ha továbbjutott a pályázó a következő körbe.

A folytatásban hamarosan: Telefoninterjú idegen nyelven

telefoninterjú  •  előszűrés  •  interjúztató  •  időpont  •  bérigény  •  béralku
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen