HR vezetők közvetlen közelről: Szolgáltató HR a Siemensnél – 1. rész
Egyre jobban előtérbe kerül a HR funkció a vállalatok életében. A gyakran látványos humánerőforrás tevékenységek hatásait, következményeit a munkatársak is mindinkább érzékelik. A HR-esek megítélése a szervezeteken belül azonban egyáltalán nem egységes. Ez ugyanis függhet az adott humánpolitikai vezető munkakörétől, hatás- és felelősségkörétől, illetve attól is, hol helyezkedik el a HR vezető a vállalati hierarchiában.
Kiszolgálás helyett szolgáltatás
Jó példa a vállalati működésben kulcsszerepet betöltő HR vezető szerepére Tóth Gábor, a Siemens Zrt. humánpolitikai igazgatója. A szakember a magyarországi cégcsoporton belül ugyanis a stratégiai támogató és a mindennapi partner szerepét is a magáénak tudhatja. Egyetért azzal, hogy a válság hatására ez a kényes egyensúly a stratégiai feladatkör irányába tolódott el, így a korábbi gyakorlathoz képest erre neki is több időt, energiát kell fordítania. Tizennégy fős csapatával jelenleg mintegy 1500 főt szolgálnak ki. Ők végzik a hazai cégcsoport teljes HR-szolgáltatását.
Saját munkakörét értékelve a klasszikus HR folyamatok felügyelete, fejlesztése kapcsán Tóth Gábor elmondta: a HR értékteremtési lánc valamennyi eleméért felelős a toborzás-kiválasztástól – a fejlesztés-oktatáson át – a létszámgazdálkodásig. Fontos feladatának tartja továbbá az üzemi tanácsokkal, a szakszervezetek képviselőivel való kapcsolattartást is.
„Humánpolitikai kérdésekben az igazgatósággal, mint team tudunk együttműködni, itt a különböző koncepciók kidolgozása az én feladatom.”
A humánpolitikai szakember szívesen szánna több időt a HR-eszközrendszer fejlesztésére is. Ugyancsak neki kell gondoskodnia a cégcsoporton belül zajló szervezeti változásokhoz kapcsolódó HR-integráció lebonyolításáról is, hosszú távon pedig egy új kollektív szerződésben, a munkatársi igényekhez leginkább igazodó, ösztönző juttatási rendszer kidolgozásában szeretne közreműködni.
HR-igazgatóként fontosnak tartja, hogy a vezetőség és a munkavállalók felől érkező elvárásokat szintetizálja. „Munkáltatói oldalról a költséghatékony gazdálkodás mellett a munkatársi motiváció fenntartását és erősítését is elvárják tőlem, ami a mindennapi rendszerekben, a bérfejlesztés, a juttatási rendszer vagy akár a munkakörnyezet kialakítása és fejlesztése kapcsán is megtestesül. Ezt az elvárást tapasztalom a munkavállalók oldaláról is, esetükben inkább csak a sorrend más” – fejti ki a humánpolitikai vezető.
A magyarországi Siemens-csoport vezető vállalatának HR igazgatója napi szinten együttműködik a cég felső vezetésével. Elmondása szerint széles hatáskörén belül megfelelő mozgástérrel rendelkezik, és befolyásolni tudja a szervezet HR-rel kapcsolatos intézkedéseit is. Úgy tapasztalja, hogy kettős hatáskörét, a tanácsadói és a szabályozói funkciót sikerül egyensúlyban tartania.
A folytatásban: Komplex humán szolgáltatás a Drehernél
Forrás: HVG HR Plusz 2011