Kreatív önéletrajz: határ a csillagos ég?
Az esetek többségében a komoly hangvételt, az üzleti nyelv használatát javasolják az önéletrajz megírásakor az álláskeresőknek. A kivétel azonban erősíti a szabályt. Előfordul ugyanis, hogy a kreativitás nem csak megengedett, hanem elvárt. Ráadásul valahogy ki is kell tűnni a több száz hasonló képességű pályázó közül. De meddig mehet el egy jelölt?
Egy a sok közül
Valós és jogos cél, ha egy pályázó a szokásostól eltérő önéletrajzzal szeretne kitűnni a versenytársai közül. Azonban ezt nem minden pozíció esetében szerencsés alkalmazni, illetve nem is „áll jól” mindenkinek az egyedi CV. Dobár Attila, a JOB Személyzeti Tanácsadó Kft. ügyvezetője szerint a kreatív pályázati anyag azoknál az állásoknál a legjellemzőbb, ahol tömeges a jelentkezés, illetve különösen vonzó pozícióról van szó. Úgy véli, a kreatív önéletrajz leggyakrabban a grafikai kreativitást igénylő, például marketinges vagy grafikus munkakörökben jellemző.
Nyelvezet, stílus, forma
Rendkívül fontos, hogy a nyelvezet, a stílus és a forma összhangban legyen az adott pozícióval, illetve a vállalattal, ahová jelentkezik az álláskereső. A szakember ebből fakadóan rossz példának tartja, ha egy tradicionálisabb, konzervatívabb irányt képviselő céghez egy rövidítésekkel, szlenggel teli motivációs levéllel jelentkezik a pályázó. Szintén nem a kreativitást tükrözi, ha egy pólóban, napszemüvegben készült fotót csatol az önéletrajzához a munkavállaló. Arra is vigyázni kell, hogy a stílus ne menjen a tartalom rovására.
Tartalmi kérdések
A kiválasztással foglalkozó szakemberek elsősorban formai szempontból szokták megkülönböztetni a CV-ket. A JOB Kft. partnere példaként említi azt a hal formájú önéletrajzot, amit szlogenjük, a „Horogra akar akadni?” kérdés ihletett meg. Véleménye szerint azonban a forma önmagában még kevés a sikerhez. Nem elég ugyanis, ha az álláskeresés módja rendhagyó, ötletes, de maga a jelölt nem az. Dobár Attila úgy fogalmaz: „a mai napig előttem van egy jelentkező, aki ötletes pályázatával egyből felhívta magára a figyelmet. Izgatottan vártuk, hogy találkozzunk vele az interjún, azonban hamar kiderült, nem is az övé, hanem egy barátjáé volt az ötlet.”
Ötvenen felül
A kreativitás, az általánostól való eltérés a Job Kft. vezetője szerint nem feltétlenül az életkor függvénye. Ugyanakkor a magasabb vezetői pozícióknál elenyésző a kreatív jelentkezők száma. A vezetők többsége ugyanis fél attól, hogy komolytalannak tartják, ha nem az üzleti stílust követi. Ráadásul a kreativitást – jellegéből fakadóan – jobban igénylő marketinges szakma viszonylag fiatal, még nem „termelt ki” 50+-os szakembereket.
Ízlés dolga
A kreativitás és az ízléstelen kitűnni akarás között széles a paletta. Érdemes tehát óvatosan bánni az alternatív önéletrajzírással. Nem mindegy az sem, ki olvassa először az egyedi stílusú CV-t. Ideális esetben az önéletrajzok értékelése objektív tényezők alapján történik, tehát az egyediség eleve nem jelenthet problémát. Dobár Attila úgy tapasztalja, ha egy cég már a pályázat benyújtásakor elvárja a kreativitást, akkor vélhetően az „első szűrő” is tud róla. Mégis, ha maga a munkakör nem követeli meg az egyediséget, akkor elképzelhető, hogy egy nehezebben kihámozható önéletrajzzal nem szívesen foglalkozik a HR-es. Egy rövid, frappáns és testre szabott kísérőlevél viszont sokat segíthet a pályázat megítélésében.
Fontos tehát, hogy figyelemfelkeltő legyen az önéletrajz. A JOB Személyzeti Tanácsadó Kft. ügyvezetője elárulja, néha már az is felüdülés a fejvadászoknak, ha valaki el mer térni a pályázók 90 százaléka által használt Times New Roman betűtípus használatától. Emellett színesíteni lehet az önéletrajzot különböző grafikai elemekkel, a korábbi munkahelyek logójával, az álláskereső eredményeit bemutató releváns számadatokkal, vagy akár a referenciaszemélyek frappáns idézeteivel is.