Karrierépítő blog: biztos belépő a munka világába?

szerző: Jobline
2011 április 26.

Első hallásra akár sokkolhatja is az álláskeresőket, hogy egy jó pozíció megszerzéséhez például egy blog készítésén keresztül vezethet az út. Felmerül a kérdés: mégis minek blogot írni, amikor ott vannak a jól bevált hagyományos dokumentumok, amikkel pályázni lehet? Hát ezért…

Járt utat járatlanért?

Egyelőre sok HR-es megdöbben, ha egy szakmai blogba „botlik”, és azt gondolja, „valaki megint egy újabb képtelen ötlettel állt elő…”, míg egyre több interjúztató pontosan erre kíváncsi. Az álláskeresők többféle önéletrajz típus közül választhatnak, ha be akarnak törni a munkaerőpiacra. Dönthetnek úgy, hogy kronologikus vagy funkcionális, esetleg europass típusú CV-t írnak, de letehetik voksukat a kreatív önéletrajz mellett is. A sok ezer pályázati anyag közül nyújtanak kitűnési lehetőséget a különféle – marketing-, motivációs, kapcsolatépítő – kísérő levelek is, sőt ma már van például LinkedIn profil, Iwiw, Facebook, MySpace, ahol aztán az információk tömkelegét tárolhatják magukról a pályázók. Ha azonban valaki még ennél is többet szeretne megmutatni magából: egy saját maga által szerkesztett felületen is bemutatkozhat, azaz blogot írhat. Egy álláskereső napló vezetése amúgy is tanácsos, hogy könnyebben nyomon lehessen követni, kivel mikor találkoztunk, miről tárgyaltunk, mit kell még tenni egy jó állás megszerzése érdekében.

Karrierépítő blog: privát vagy nyilvános?

Léteznek többek között személyes, tematikus, elmélkedő, politikai és vállalati blogok is. A karrierépítő típus egy olyan komplex blog, ami témáját tekintve az álláskeresésre, a szakmai előmenetelre koncentrál. Lehet egy privát eleme, amit csak a szerző lát. Ennek segítségével könnyen nyomon lehet követni a találkozókat, interjúkat. Másik egysége lehet nyilvános, amely bárki számára elérhető és böngészhető a világhálón. Míg a privát rész elsősorban az aktív álláskeresést támogatja, addig a nyilvános forma inkább stratégiai szinten segíti a karrierépítést.

Szigorúan bizalmas

Az álláskereső minden telefonbeszélgetés, kapcsolatépítő találkozó és állásinterjú után készíthet feljegyzéseket magának. Minél előbb, annál jobb! Már hazafelé a villamoson lehet egy vázlatot írni, amit később ki lehet egészíteni: pontosan mi volt az interjú forgatókönyve, milyen kérdéseket tettek fel neki, arra milyen válaszokat adott, esetleg milyen hibákat követett el. Nem árt feljegyezni azt sem, mit lehetne legközelebb másképp csinálni, és mit kért az interjúztató a jövőre vonatkozóan. Első hallásra mindez felesleges erőfeszítésnek is tűnhet, de a haszna abban a pillanatban megmutatkozik, amikor egy hónapokkal korábban kapott telefonszámot és a hozzá kapcsolódó információkat kell gyorsan visszakeresni.

Határok nélkül

Az elektronikus napló nyilvános részében olyan terjedelemben és keretek között mutatkozhat be egy jó szakember, amilyenben csak akar. Legszerencsésebb, ha a blog gerincét az álláskereső által készített szakmai jellegű bejegyzések és cikkek alkotják. Persze csak azoknak a bejegyzéseknek van valódi értéke, amelyeket maga a szerző ír! Semmi értelme szakmai híreket vagy cikkeket ismételni, erre ott van a Twitter, a Facebook, vagy akár a LinkedIn üzenőfala. Tehát itt nem csupán tartalommegosztásról van szó, hanem valódi szellemi termék alkotásáról, illetve értékteremtésről.

Lehetőség van a blog-gerinccel párhuzamos oldalak létrehozására is, ami ideális lehet adatlap vagy önéletrajz közlésére. Ha a CV-nek külön lapot szentel a pályázó, ügyeljen arra, hogy azt PDF vagy doc formátumban is le lehessen tölteni. Külön lapon szerencsés megjeleníteni a referenciáikat, a projekteket, illetve azt, milyen munkában hasznosítható képességekkel és készségekkel rendelkezik a szerző, miként oldja meg a konfliktusait, mi jellemzi a motivációját, a csapatmunkához való hozzáállását és az üzleti kultúráját.

Blog-függő esélyek

Nem segíti a karrierépítést az a blog, amelyet ész nélkül gyárt a tulajdonosa. A lényeg, hogy felfigyeljenek a jelentkezőre szakmai körökben. Az internetes naplóból azonnal látszik, ki az, aki tényleg elkötelezett a szakmája iránt. Manapság ilyen munkavállalókat keresnek leginkább, akik élnek-halnak azért, amit csinálnak. Érdemes az adott blogot felvetetni különböző szakmai blog-, illetve honlap-gyűjteményekbe is, hogy szakmai körökben könnyebben rátaláljanak. Így az internetes napló mindig fókuszban lesz, ami ezáltal már nem csak az álláskeresés, hanem a karrierépítés szolgálatában is áll majd.

A blogok szerepe ma már sokkal nagyobb a munka világában, mint azt gondolnánk. Ahhoz, hogy sikeresek legyünk, fokozottan ki kell használni a világháló kínálta lehetőségeket, persze a hagyományos eszközökkel kombinálva. Nem elég blogot készíteni, arra folyamatosan írni is kell, méghozzá olyan cikkeket, gondolatokat, amelyek érdekesek lehetnek az általunk képviselt szakmai közösség számára. A karrierépítés mindig is összetett dolog volt. Nem elég szakmailag jónak lenni, annak is kell látszani. Önéletrajzot az ember általában akkor küld valahová, ha már ég a ház. Szakmai blogot ugyanakkor folyamatosan lehet készíteni. Ez lehetővé teszi, hogy ne feltétlenül nekünk kelljen állás után szaladgálni, hanem mi legyünk azok, akikre rátalálnak.

Szerző: Spiller László

Karrier Plusz

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen